prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD.
Pedagogická fakulta UMB - Katedra EPPg Ružová 13
974 11 Banská Bystrica
- Kancelária: C 228/2
- Telefón: 048 446 4864
- Email: [email protected]
Profesijná charakteristika
Od roku 2001 pôsobí na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. Svoju doterajšiu pracovnú kariéru venovala príprave učiteliek a učiteľov predprimárneho a primárneho vzdelávania. Vo svojej prednáškovej a lektorskej činnosti sa venuje otázkam sociológie výchovy, multikultúrnej výchovy, kompenzačnej edukácie detí zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia. Jej výskumné a publikačné aktivity sa sústreďujú okolo problematiky rovnosti šancí vo vzdelávaní a konceptu inkluzívneho vzdelávania. Podieľala sa na riešení štátnej objednávky „Zvyšovanie úrovne socializácie rómskej komunity prostredníctvom systému vzdelávania sociálnych a misijných pracovníkov a asistentov učiteľa.“ Koordinovala projekt IS EQUAL, zameraný na zlepšenie prístupu ohrozených skupín obyvateľstva k vzdelávaniu. Bola členkou expertného tímu v rámci národného Projektu inkluzívneho vzdelávania PRINED a Profesijný rozvoj učiteľov (TEACHERS). Je spoluautorkou Správy o inklúzii Rómov vo vzdelávaní a starostlivosti v ranom detstve v Slovenskej republike RECI +, v rámci ktorej analyzovala aktuálne problémy dostupnosti vzdelávacích služieb pre najviac ohrozenú skupinu chudobných rómskych detí. V rokoch 2017-2020 pracovala na projekte MESA 10 (Centrum pre ekonomické a sociálne analýzy) To dá rozum ako analytička pre oblasť priestupnosti vzdelávania, výstupom ktorého bol komplexný návrh odporúčaní pre skvalitnenie školstva na Slovensku. V období rokov 2023-24 participovala na aktivitách UNICEF v oblasti podpory inklúziie odídencov z Ukrajiny, a to v rámci projektu Školy Dokorán - wIDE oPEN SCHOOL, n.o. Establishment of ECEC Play Hubs in Slovak Republic to Support Ukrainian Refugee Children. Podieľala sa na riešení 12 výskumných projektov KEGA, VEGA a APVV. Bola koordinátorkou medzinárodného projektu ERASMUS+ Introducing competence-beased preschool teacher education curricula in Bosnia and Herzegovina. Aktuálne je zodpovednou riešiteľkou projektu APVV Program rozvoja jazykových spôsobilostí detí s odlišným materinským jazykom v slovenskom jazyku - tvorba a overovanie. Aktívne participuje na plnení reformných cieľov Plánu obnovy a odolnosti v oblasti vzdelávania. Bola členkou Ústrednej komisie pre inkluzívne vzdelávanie a vzdelávanie v špeciálnych školách, neskôr členkou Hlavnej koordinačnej skupiny Komponenbtu 6 a členkou Rady pre výskum a vývoj pri Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže. Aktívne spolupracuje na tvorbe nového štátneho kurikula pre ZŠ, ako expertka na prierezové gramotnosti. Od roku 2024 je členkou Hlavnej koordinačnej skupiny Komponentu 7 (Reforma obsahu a foriem vzdelávania). Je manažérkou Oddelenia poradenstva a krízovej intervencie Centra podpory a ďalšieho vzdelávania UMB.
Since 2001 she has been working at the Department of Primary and Pre-school Education at the Faculty of Education of the Matej Bel University in Banská Bystrica. Her professional career so far has been devoted to the training of pre-school and primary school teachers. Her teaching and lecturing activities include sociology of education, multicultural education, compensatory education of children from socially disadvantaged backgrounds. Her research and publications focus on issues of educational equity and the concept of inclusive education. She participated in the solution of the state order "Raising the level of socialisation of the Roma community through the system of education of social and missionary workers and teaching assistants". She coordinated the IS EQUAL project aimed at improving access to education for vulnerable groups. She was a member of the expert team within the National Project for Inclusive Education PRINED and Professional Development of Teachers (TEACHERS). She is a co-author of the Report on Roma Inclusion in Early Childhood Education and Care in the Slovak Republic RECI+, in which she analysed the current problems of access to educational services for the most vulnerable group of poor Roma children. In 2017-2020 she worked as an analyst in the area of educational permeability in the MESA 10 (Centre for Economic and Social Analysis) project Learning Makes Sense, which resulted in a comprehensive proposal of recommendations for improving the quality of education in Slovakia. In the period 2023-24 she participated in UNICEF activities in the field of supporting integration of refugees from Ukraine within the project Škola Dokorán- Wide Open School, n.o. Establishment of ECEC Play Hubs in Slovak Republic to Support Ukrainian Refugee Children. She has participated in 12 research projects KEGA, VEGA and APVV. She was the coordinator of the international project ERASMUS+ Introducing competence-based preschool teacher education curricula in Bosnia and Herzegovina. Currently, she is responsible for the APVV project Programme for the development of linguistic competence of children with different mother tongues in the Slovak language, creation and verification. She actively participates in the implementation of the reform goals of the Recovery and Resilience Plan in the field of education. She was a member of the Central Commission for Inclusive Education and Education in Special Schools, later a member of the Main Coordination Group of Component 6 and a member of the Research and Development Council of the National Institute for Education and Youth. She is actively involved in the development of the new national curriculum for primary schools as an expert on cross-curricular literacy. Since 2024 she has been a member of the Main Coordination Group of Component 7 (Reform of educational content and forms). She is the head of the Counselling and Crisis Intervention Department of the Centre for Support and Lifelong Learning of the UMB.
Vedecko-pedagogická charakteristika
Scientific/artistic/pedagogical characteristics of the person