Predmety, ktorá aktuálne vyučujem
Zimný semester
- Kritické myslenie
- Filozofovanie s deťmi
- Les - prostredie pre výučbu
- Kultúrna antropológia
- Filozofia výchovy a vzdelávania
- Filozofia mysle
- Hodnoty vo vzdelávaní
Letný semester
- Sociálna etika
- Kurz zážitkovej pedagogiky
- Psychológia morálky v organizácii
- Environmentálna etika a výchova
- Rozhovory o prírode
- Riešenie morálnych dilem
Zapisovanie na povinne-voliteľné alebo na výberové predmety sa môžete bez ohľadu na ročník (avšak s ohľadom na dodržanie stupňa štúdia). Následne je úplne v poriadku, že na predmete sa stretnú napr. v bc-štúdiu prváci, druháci a tretiaci a v mgr-štúdiu prváci s druhákmi. Autorsky som založil aj nasledovné predmety a rozvíjam v nich tieto štyri témy:
Filozofovanie s deťmi (v zimnom semestri).
Záleží mi na tom, aby sa mravný rozvoj žiaka v školách nerealizoval v plytkej rovine „spartakiádneho“ nácviku dobrej praxe, ale za pomoci hlbokého filozoficko-etického kritického premyslenia a následného pochopenia. Tomu práve spoločné hľadanie odpovedí na filozofické otázky v kruhu „hľadajúceho spoločenstva“ môže pomôcť.
Cieľom tomto seminára je prehĺbiť a rozvinúť poznatky a didaktické zručnosti (vedenia filozofickej diskusie Lipmanovou metódou) filozofických kontextov výchovy, s ktorými sa študenti stretnú napr. vo filozofii výchovy (avšak predpoznanie nie je nutné). Pokúsime sa položiť pálčivé filozofické otázky a spolu hľadať postačujúce odpovede prostredníctvom kritického, angažovaného a tvorivého myslenia. Spoznáte názory a myšlienky rovesníkov a spolužiakov a zistíte v čom (a prečo) sa odlišujú. Nanovo premyslíte zmysel ľudskej činnosti (či zmysel sveta) a urobíte to filozoficky – s ohľadom na celok.
Z našej odbornej skúsenosti vieme, že učitelia v praxi majú niekedy problémy práve s filozofickými témami. Verím, že vy sa k nim nepridáte.
Tvrdím, že deti majú filozofické otázky už odmala, je na rodičoch a učiteľoch, či sú na ne citliví a vedia ich kompetentne rozvíjať. Tiež tvrdím, že filozofické premýšľanie človeka mení a obohacuje. Zatiaľ čo mravná výchova žiaka (v slovenskom kurikule) vedie k tomu, čo má žiak konať, filozofické (kritické, bezpredpokladové, nedogmatické, nestereotypné) myslenie mu podsúva otázku Prečo práve takto konať. Hodnoty by mal človek zvnútorniť až potom, čo ich kriticky analyzuje a posúdi. A to učí filozofia.
Hodnotenie je za aktívnu účasť.
A aj takto nám bolo na predmete Filozofovanie s deťmi:
Bc. C-predmet Les – prostredie pre výučbu (vp v zimnom semestri) – Vraj deti už málo chodia von, len sedia pri počítačoch a mobiloch a o kolektív rovesníkov na dvore už nemajú záujem. Vraj sa viac zaujímajú o digitálne sociálne siete, shopping a techniku ako o živú, prirodzenú prírodu. Učíme ich tomu my, dospelí? Poďme si spraviť revíziu ako sme na tom s outdoorovou aktivitou v nekultivovanom, prírodnom prostredí. Environmentálna výchova je v edukácii významnou oblasťou hodnotovej výchovy, prečo sa jej venovať len v školskej lavici? Predmet tematizuje vzťah človeka k prírode, no robí to výlučne len za pomoci zážitkových, skúsenostných a interaktívnych didaktických metód v teréne. Realizuje sa ako cvičenie blokovo, dva dni v lese. Výčba" bude realizovaná v dvoch 8-hod. blokoch (ranný a večerný). Spolu zažijeme rannú hmlu a rosu, prvé slnečné lúče, lúku, les, skalu, výstup, zostup, jazero, oblohu, strom, tieň, vodopád, plačúci kameň, roklinu, potok, oheň, oblaky, súmrak, možno hviezdy, vietor, dážď... alebo inak: hru farieb, svetla a tieňa s orchestrom lesných zvukov a vôní. Spojíme sa s nimi prostredníctvom aktívnych a meditatívnych foriem. Metóda je turistická, aby sme toto všetko stretli musíme, prejsť istý úsek. Chôdza je striedaná so stanovišťami (aktivitou, či odpočinkom) každú hodinu. „Les je jediná knižnica na svete, v ktorej sa k vedomostiam dostaneš, keď sa ticho s otvorenými očami prechádzaš v nej.“ (Madas Lászlo)
Hodnotenie je za aktívnu účasť na cvičení.
Aj takto nám bolo:
Riešenie morálnych dilem (vp v LS)– Našepkať kamarátovi odpovede pri písomke, keď tuším, že jeho prípadné Fx ukončí možnosť ďalšieho štúdia na univerzite? Je to pomoc alebo podvod? Podľa akého kritéria, v akom kontexte a z akého pohľadu? Účastníci kurzu scitlivejú pre morálne dilemy každodenného života, odlíšia ich od morálnych konfliktov, identifikujú v nich zastúpené morálne hodnoty a budú schopní hľadať kritérium pre ich riešenie. Účastníci sa naučia vytvárať edukačné príbehy s morálnou dilemou a budú vedieť morálne dilemy didakticky správne riešiť v školskom prostredí. Hodnotenie je priebežné.
Kurz zážitkovej pedagogiky (pvp v LS) – Zážitok vo vyučovaní (nie len) etickej výchovy je kľúčový. Tvorí východziu bázu pre morálne scitlivenie a morálnu analýzu. Pri zážitku však výučba etv nemôže končiť a zastať, ale pokračovať v morálnej reflexii, ktorá je štvorstupňová. Ako zážitok vytvoriť, ako ho pozorovať, ako ho artikulovať a skúmať a ako ho zvnútorniť v podobe morálnych hodnôt a tie preniesť do praxe každodenného života, to sa budeme učiť na pobytovom kurze/cvičení. V každom účastníkovi zanechá množstvo zážitkov a poznatkov, ktoré mu nie len pomôžu s prípravou na prax vyučovania etickej výchovy, ale aj ostatnú v pamäti ako príjemné spomienky z vysokej školy. Hodnotenie je za aktívnu účasť.