Mgr. Barbara Švidraň Basarabová, PhD.
Pedagogická fakulta UMB - Katedra EPPg Ružová 13
974 11 Banská Bystrica
- Kancelária: C 228/1
- Telefón: 048 446 4859
- Email: [email protected]
Profesijná charakteristika
Mgr. Barbara Švidraň Basarabová, PhD. vyštudovala na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici v odbore predškolská a elementárna pedagogika. Vo svojich záverečných prácach sa venovala téme Montessori pedagogiky v predprimárnej edukácii detí zo sociálne znevýhodneného prostredia (Bc.) a témePro-inkluzívnych opatrení v predprimárnom vzdelávaní (Mgr.). V rámci svojej dizertačnej práce Sociálne reprezentácie aktérov inkluzívneho vzdelávania skúmala rozdielne percepcie inkluzívnej školy u pedagogických a odborných zamestnancov. Od roku 2020 pôsobí na Katedre predškolskej a elementárnej pedagogiky. Predtým pracovala ako učiteľka v súkromnej anglicko-španielskej materskej škole.
Vo svojej vedecko-výskumnej činnosti sa dlhodobo venuje otázkam inkluzívneho vzdelávania, systému raného vzdelávania a analýze aktuálnych výziev v oblasti predprimárnej a primárnej edukácie.
Na akademickej pôde aktívne vyučuje predmety zamerané na didaktiku prírodovedného a technického vzdelávania, ako aj na socio-kultúrny kontext výchovy a vzdelávania a pod. Okrem pedagogickej činnosti sa intenzívne zapája do vedecko-výskumných projektov, pričom participovala na riešení viacerých medzinárodných projektov a domácich grantových schém VEGA, KEGA a APVV. Aktuálne je vedúcou riešiteľkou projektu UGA - Bariéry komunikačnej interakcie rómskych detí z vylúčených lokalít a príležitosti ich odstraňovania. Aktívne sa venuje aj problematike Slovákov žijúcich v zahraničí, najmä v oblasti vzdelávania učiteľov z rôznych krajín. Podieľa sa na rôznych ďalších projektoch.
Zároveň participovala na:
- Národnom projekte Profesijného rozvoja učiteľov (TEACHERS) prieskum Inklúzia na školách - v úlohe analytičky a konzultantky. Je spoluautorka Záverečnej správy z prieskumu Inklúzia v školách;
- Projekte ŠPÚ - Vzdelávanie pre 21. Storočie. Východiská zmien v kurikule základného vzdelávania - aktívna participácia na tvorba nového štátneho vzdelávacieho programu pre oblasť Človek a svet práce. Je členka komisie pre oblasť Človek a svet práce;
- Projekte MŠVVaŠ SR - Skvalitnenie prípravy budúcich pedagogických a odborných zamestnancov (univerzitný projekt) - tvorba podporných vzdelávacích materiálov pre pedagogických a odborných zamestnancov cvičného školského zariadenia;
- Projekte Nadácie otvorenej spoločnosti (Open Society Foundation) projekt „Ľudskejší prístup k vzdelávaniu k ľudským právam na Slovensku“ (Grant EHP a Nórska 2014 – 2021) - príprava učiteľov na výchovu k ľudským právam (tvorba vzdelávacieho kurzu a sylabu). Návšteva University of Oslo a Univesity of South-Eastern Norway;
- Projekte NFP 312010Z350 (Univerzitný projekt) Skvalitnenie prípravy budúcich pedagogických a odborných zamestnancov na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici;
- V rokoch 2023 – 2024 bola súčasťou aktivít UNICEF v rámci projektu Školy dokorán – WIDE OPEN SCHOOL, ktorý podporuje inklúziu ukrajinských odídencov v systéme predprimárneho vzdelávania na Slovensku. Významnou súčasťou jej odborného pôsobenia je aj podpora vzdelávania slovenských pedagógov v zahraničí, kde spolupracuje s Národným inštitútom vzdelávania a mládeže (NIVAM).
- Aktívne spolupracuje s organizáciou Školy dokorán (Open school n.o.) a zúčastnila sa viacerých školení (Persona Doll tréning, Škola Empirica a pod.).
- Od roku 2025 na projekte E-service Learning for Boosting Academic Civic Engagement in Rural Areas CIVENHANCE
Okrem výskumnej a pedagogickej činnosti zastáva viaceré akademické funkcie:
- Koordinátorka pre akademický informačný systém (AIS) v rámci Mgr., PhD. štúdia a Rozširujúceho štúdia,
- Študijná poradkyňa pre študentov 2. ročníka externej a dennej formy Mgr. štúdia,
- Členka komisie pre marketing.
Mgr. Barbara Švidraň Basarabová, PhD. graduated from the Faculty of Education, UMB in Banská Bystrica in the field of preschool and elementary pedagogy. In her final thesis she dealt with the topic of Montessori pedagogy in pre-primary education of children from socially disadvantaged environment and the topic of Pro-inclusive measures in pre-primary education. Her dissertation, Social representations of actors of inclusive education, explored the different perceptions of inclusive schools among pedagogical and professional staff. She has been working at the Department of Early Childhood and Elementary Education since 2020. Previously, she worked as a teacher in a private English-Spanish kindergarten.
In her scientific research she has long been working on issues of inclusive education, early childhood education system and analysis of current challenges in the field of pre-primary and primary education.
In academia, he actively teaches courses focused on didactics of science and technical education, as well as on the socio-cultural context of education and training, etc. In addition to her teaching activities, she is intensively involved in scientific research projects and has participated in several international projects and domestic grant schemes VEGA, KEGA and APVV. Currently she is the principal investigator of the UGA project - Barriers of communicative interaction of Roma children from excluded localities and opportunities for their elimination. She is also actively involved in the issue of Slovaks living abroad, especially in the field of teacher education from different countries. She is involved in various other projects.
She also participated in:
- National Teacher Professional Development Project (TEACHERS) survey Inclusion in Schools - in the role of analyst and consultant.She is co-author of the Final Report of the Inclusion in Schools Survey;
- The ŠPÚ project Education for the 21st Century. Basis for changes in the curriculum of primary education - active participation in the development of the new national curriculum for the field of Man and the World of Work. She is a member of the Commission for the field of Man and the World of Work;
- The project of the Ministry of Education and Science of the Slovak Republic - Improvement of the preparation of future pedagogical and professional staff (university project) - creation of supporting educational materials for pedagogical and professional staff of a training school;
- Open Society Foundation (Open Society Foundation) project "A more human approach to human rights education in Slovakia" (EEA and Norway Grants 2014 - 2021) - preparation of teachers for human rights education (development of an educational course and syllabus). Visit to the University of Oslo and the Univesity of South-Eastern Norway;
- NFP project 312010Z350 (University project) Improving the quality of preparation of future pedagogical and professional staff at the Matej Bel University in Banská Bystrica;
- In the years 2023 - 2024 was part of UNICEF activities within the project Schools wide open - WIDE OPEN SCHOOL, which supports the inclusion of Ukrainian refugees in the system of pre-primary education in Slovakia. An important part of her professional activity is also supporting the education of Slovak educators abroad, where she cooperates with the National Institute of Education and Youth (NIVAM).
- She actively cooperates with the organisation Školy dokorán (Open school n.o.) and has participated in several trainings (Persona Doll training, Škola Empirica, etc.).
- Since 2025 participates in the E-Services project for increasing academic civic engagement in rural areas CIVENHANCE.
In addition to her research and teaching activities, she holds several academic positions:
- Coordinator for the Academic Information System (AIS) within the MSc, PhD and Extension Studies,
- Academic Advisor for 2nd year students of external and full-time M.Sc. studies,
- Member of the Marketing Committee.