Predmet: SOCIOLÓGIA VÝCHOVY
Študijný program: Andragogika
Ročník: 1r. Bc.
Semester: zimný (2/2) – semináre
Vyučujúci: prednáša: prof. PhDr. Jolana Hroncová, PhD.
semináre: PaedDr. Simona Sámelová, PhD.
Hodnotenie seminárov
Seminárna práca - 8-bodov
(rozsah 7-8 s.) (Prezentácia 15 -20 min.) (minimálne 3 zdroje )
3 body - úroveň teoretického spracovania seminárnej práce
3 body - formálna úprava seminárnej prace (dodržiavanie vedeckej etiky, predpísaných
požiadaviek na úpravu textu, štruktúry, rozsahu a pod.)
2 body - prezentácia seminárnej práce
Priebežný test - 8 bodov
Spracovanie aktuálneho príspevku z odborného alebo vedeckého časopisu- 5 bodov
Vyhľadať si aktuálny pedagogický/andragogický časopis (nie populárny), spracovať PPT prezentáciu s predstavením časopisu – vzhľad, redakčná rada, zameranie časopisu, obsahová náplň. Vybrať si z aktuálneho vydania zaujímavosť z edukačnej reality (orientovať sa na edukáciu dospelých, resp. témy súvisiace so študijným odborom). Zdôvodniť výber prezentovaného príspevku, interpretovať hlavné myšlienky príspevku, vyjadriť vlastnými slovami význam hlavných myšlienok príspevku pre potreby svojho študijného odboru.
Poznámka k výberu časopisu: Jeden typ časopisu môže byť spracovaný jedným študentom v skupine
Prezentácia počas prvých dvoch týždňov.
Aktívna účasť na seminároch-4 body
Maximálny počet bodov: 25 b
Minimálny počet bodov: 13 b
Ospravedlnený počet absencií: 2 (za každú absenciu navyše) – individuálna konzultácia a úloha naviac
Tematické okruhy seminárov:
1. Vznik a vývoj sociológie
Charakteristika a predmet sociológie, predhistória sociológie a príčiny jej vzniku, vznik sociológie ako samostatnej vedy, vplyv sociológie na pedagogické myslenie od polovice 19. storočia, najvýznamnejšie sociologické smery v Európe.
Seminár: Úvod do štúdia sociológie výchovy, práca s odbornou literatúrou, vedecká etika, bibliografická norma, požiadavky na tvorbu seminárnej práce, požiadavky na tvorbu prezentácie
2. Sociologický výskum
Charakteristika základnej metodologickej terminológie (výskum, vedecký problém, hypotézy…). Etapy výskumu, projekt výskumu, základná klasifikácia sociologických výskumných metód, využitie sociologických metód v pedagogike
Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít
3. Vznik a vývoj sociológie výchovy ako vedy
Sociálna funkcia výchovy do 40 rokov 19. storočia, vznik hraničných pedagogicko-sociologických vied (sociálna pedagogika, sociologická pedagogika, pedagogická sociológia, sociológia výchovy, vymedzenie sociológie výchovy ako vedy a jej predmet, vzťah k iným vedám, vývoj slovenskej sociológie výchovy.
Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít
Seminárna práca: č. 1
4. Spoločnosť a výchova
Vzťah spoločnosti a výchovy, vplyv spoločenských subsystémov na výchovu a vzdelávanie (vplyv, filozofie, politiky, ekonomiky, vedy a techniky)
Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít
Seminárna práca: č. 2
5. Socializácia osobnosti človeka
Charakteristika osobnosti, podstata socializácie a jej priebeh v ontogenéze človeka, socializácia a výchova, základné socializačné činitele, teórie socializácie, socializácia na základnej, strednej a vysokej škole.
Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít
Seminárna práca: č. 3
6. Prostredie a výchova
Charakteristika prostredia a jeho význam pre človeka, teórie o prostredí, typológia prostredia, vzťah prostredia a výchovy.
Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít
Seminárna práca: č. 4
7. Rodina ako socializačný činiteľ
Charakteristika rodiny a jej znaky, funkcie rodiny a jej dysfunkčnosť, rodina a socializácia, problémy súčasnej rodiny.
Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít
Seminárna práca: č. 5
8. Škola ako socializačný činiteľ
Charakteristika školy,funkcie školy, socializačné činitele v škole, sociálne deviácie v školskom prostredí, problémy školy a učiteľskej profesie v súčasnosti.
Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít
Opakovanie na priebežný test
9. Sociologické aspekty detstva a mládeže
Sociologická charakteristika detstva a mládeže, socializačné činitele, aktuálne problémy detstva a mládeže
Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít
Priebežný test
10. Masovokomunikačné prostriedky a výchova – ich funkcie, výchovný vplyv masovokomunikačných prostriedkov na rozvoj osobnosti človeka.
Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít
Záverečné opakovanie
11. Seminár – záverečné opakovanie, príprava na záverečnú skúšku
12. Seminár – záverečné vyhodnotenie seminárov
LITERATÚRA
- HRONCOVÁ, J.-EMMEROVÁ, I. a kol. 2011.Sociológia výchovy a vzdelávania. Banská Bystrica: PF UMB, 2010.
- HRONCOVÁ, J.1996.Sociológia výchovy. Banská Bystrica: PF UMB, 1996.
- HRONCOVÁ, J. – VIŠŇOVSKÝ, Ľ. A KOL. 2010. Slovenská rodina v kontexte transformačných premien. 2010. Banská Bystrica . PF UMB, 2010.
- VANČÍKOVÁ, K. 2011. Škola a spoločnosť. Kapitoly zo sociológie výchovy. Banská Bystrica : PF UMB, 2011.
- HAVLÍk, J., KoŤA, J. 2002, 2007. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002, 2007
- ONDREJKOVIČ, P. 1998. Úvod do sociológie výchovy. Bratislava: Veda, 1998.
- ONDREJKOVIČ, P. 2004. Socializácia v sociológii výchovy. Bratislava: Veda 2004.
- ONDREJKOVIČ, P.2005.Úvod do metodológie sociálnych vied. Bratislava: 2005.
- ONDREJKOVIČ, P. 1997. Socializácia mládeže ako východisková kategória sociológia výchovy a sociológie mládeže. Bratislava: SAV: 1997.
- HAVLÍK, R.-KOŤA, J. 2001.Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2001.
- MACHÁČEK, L. 2004.Orientácie mladých mužov a žien na európske občianstvo a európsku identitu. Bratislava: Sociologický ústav SAV, 2004.
- MATOUŠEK, O. 1997. Rodina jakoinstituce a vztahovásíť. Praha: Slon, 1997.
- SINGLY, F. 1999.Sociologiesoučasné rodiny. Praha: Portál, 1999.
- GALLA, K. a i. 1986.Sociologie výchovy, její vývoj a poblémy. Praha: SPN, 1986.
- HÁJEK, F. 1975.Kapitoly zesociologie výchovy. Praha: SPN, 1975.
- BAGDY, E. 1983. Rodinná socializácia a poruchy osobnosti. Bratislava: SPN, 1983.
- OBDRŽÁLEK, Z. 1999. Škola, školský systém, ich organizácia a riadenie. Bratislava: UK, 1999.
- KRAUS, B. 2014. Společnost, rodina a sociálnídeviace. Hradec Králové :Gaudeamus, 2014.
- KRAUS, B. et al.: Životní stylsoučasné české rodiny. Hradec Králové: Gaudeaumus 2015
Časopisecká literatúra:
Mládež a spoločnosť, Pedagogická revue, Závislosť, Sociológia, Vychovávateľ, Manažment školy v praxi a pod.
Témy seminárnych prác
Požiadavky na spracovanie seminárnej práce:
- seminárnu prácu spracujete v programe Word – pred prezentáciou zaslať elektronickú verziu
- vytlačená finálna verzia sa odovzdáva po prezentácii seminárnej práce
- rozsah seminárnej práce min. 8 – 10 strán,
- pri prezentácii - vybrať len dôležité, nosné myšlienky, s ktorými oboznámite vašich spolužiakov pri prezentácii, vypracovať pracovný list na nosné pojmy (nutné konzultovať, v PL budú kľúčové pojmy, ktoré budú obsahom priebežného testu na seminároch)
- neprepisovať vety od začiatku kapitoly – snažiť sa parafrázovať, vlastnými slovami uchopiť myšlienky,
- nepísať seminárnu prácu v odrážkach, tie používať len v prípade, ak je potrebné niečo vymenovať,
- v seminárnej práci použite zarovnanie do bloku, používajte odseky (aby bolo jasné, kde začína nová myšlienka a končí predchádzajúca), rozloženie strany má byť nasledovné podľa normy ISO(vľavo – 3,5 cm, vpravo – 2 cm, zhora – 2,5 cm , zdola – 2,5 cm), riadkovanie v celej práci má byť 1,5 cm,
- štruktúra práce: titulný list, obsah, úvod, jadro práce, záver, použitá literatúra a pracovný list
- úvod – úvod do problematiky, v ktorom autor popíše, akú tému si pre spracovanie práce zvolil, prečo si túto tému zvolil a v skratke popíše, čomu sa bude v jednotlivých kapitolách a podkapitolách venovať.
- jadro práce – vlastné spracovanie témy seminárnej práce. Seminárna práca predstavuje cvičné pole pre písanie bakalárskej práce. Preto je nutné, aby nebola spracovaná ako kompilát rôznych citácií a definícií. Pri používaní citácií je nutné dbať na korektné citovanie a parafrázovanie, ak použijete viac definícií pojmu, skúste ich porovnať vlastnými slovami, zaujať stanovisko k pojmom, vyjadriť myšlienku, ktoré z nich sú podľa vás najvýstižnejšie a prečo. Používať viaceré zdroje, aj časopiseckú literatúru a internetové zdroje . relevantné (nie referáty a pod.).
- záver seminárnej práce – zhrnutie nosných myšlienok práce, prínos pre vás, pre učiteľov/vychovávateľov
- zoznam bibliografických odkazov - uveďte v abecednom zozname, akú literatúru ste použili,
- pracovný list – kľúčové a nosné pojmy, môže obsahovať aktivity – napr. krížovky, osemsmerovky, doplňovačky, aktivity na priraďovanie – nutné však konzultovať s vyučujúcou. Slúži ako študijný materiál k priebežnému testu a na overenie pochopenia témy spolužiakmi.
- práca sa prezentuje v určenom termíne na seminároch, ak by sa stalo, že sa semináru nezúčastníte, je nutné vopred kontaktovať vyučujúcu
- prezentácia – môžete využiť powerpoint, (nečítať z papierov!), samostatný prejav a práca so skupinou.
Prácu je nutné vopred konzultovať (aspoň týždeň pred prezentáciou). Konzultácia osobne!
UNIVERZITA MATEJA BELA V BANSKEJ BYSTRICI
PEDAGOGICKÁ FAKULTA
KATEDRA PEDAGOGIKY
Vplyv transformačných procesov na súčasnú rodinu)
(Seminárna práca zo Sociológie výchovy)
Autor:
Ročník:
Kombinácia:
Vyučujúci:
Vzhľadom na aktuálnu situáciu budeme pracovať elektornicky, viac informácií v zaheslovanom priečinku - Sociológia výchovy - seminár
Všetky informácie sú uvedené aj v moodle - https://lms.umb.sk/
Vzhľadom na aktuálnu situáciu je modifikácia požiadaviek k ukončeniu nasledovná:
- SP zostáva povinná, vypracujete SP podľa vopred zadaných tém, konzultácia prebieha elektronicky, rovnako aj jej zaslanie.
- Náhradou za priebežný test bude hodnotená úloha z tém Vznik sociológie a Vznik sociológie výchovy
- v prípade otázok ma kontaktujte mailom