Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

 

Predmet: SOCIOLÓGIA VÝCHOVY a vzdelávania

Študijný program: Pg-neučiteľská, Pg-učiteľská,

Ročník: 1r. Bc.

Semester: zimný (2/2) – semináre

Vyučujúci: prednáša: prof. PhDr. Jolana Hroncová, PhD.,

                 semináre: PaedDr. Simona Sámelová, PhD.,

                         

Hodnotenie seminárov

 

Seminárna práca (rozsah 7-8 s.) (Prezentácia 15 -20 min.) (minimálne 3 zdroje )  15-bodov

 5 bodov - úroveň teoretického spracovania seminárnej práce

 5 body - formálna úprava seminárnej prace (dodržiavanie vedeckej etiky, predpísaných 

     požiadaviek na úpravu textu, štruktúry, rozsahu a pod.)

5  body  - prezentácia seminárnej práce 

 

Priebežný test - 15 bodov

Spracovanie aktuálneho príspevku z odborného alebo vedeckého časopisu- 10 bodov – jeho prezentácia na prvých seminároch. Zvoliť ľubovoľnú a aktuálnu tému týkajúcu sa školy, školského systému, výchovy, vzdelávania a prezentovať vlastnými slovami na seminároch. Pracovať výlučne s časopiseckou literatúrou, doplniť napr. internetovými zdrojmi

Aktívna účasť na seminároch-10 bodov

 

Maximálny počet bodov: 50 b

Minimálny počet bodov:  30 b

Ospravedlnený počet absencií: 2 (za každú absenciu navyše) – individuálna konzultácia a úloha naviac

 

Tematické okruhy seminárov:

1.     Vznik a vývoj sociológie

Charakteristika a predmet sociológie, predhistória sociológie a príčiny jej vzniku, vznik sociológie ako samostatnej vedy, vplyv sociológie na pedagogické myslenie od polovice 19. storočia, najvýznamnejšie sociologické smery v Európe.

Seminár: Úvod do štúdia sociológie výchovy, práca s odbornou literatúrou, vedecká etika, bibliografická norma, požiadavky na tvorbu seminárnej práce, požiadavky na tvorbu prezentácie

 

2.           Sociologický výskum

Charakteristika základnej metodologickej terminológie (výskum, vedecký problém, hypotézy…). Etapy výskumu, projekt výskumu, základná klasifikácia sociologických výskumných metód, využitie sociologických metód v pedagogike

Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít

 

3.     Vznik a vývoj sociológie výchovy ako vedy

Sociálna funkcia výchovy do 40 rokov 19. storočia, vznik hraničných pedagogicko-sociologických vied (sociálna pedagogika, sociologická pedagogika, pedagogická sociológia, sociológia výchovy, vymedzenie sociológie výchovy ako vedy a jej predmet, vzťah k iným vedám, vývoj slovenskej sociológie výchovy.

Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít

Seminárna práca: Sociologicko-pedagogické koncepcie, príčiny vzniku, predmet

 

4.     Spoločnosť a výchova

Vzťah spoločnosti a výchovy, vplyv spoločenských subsystémov na výchovu a vzdelávanie (vplyv, filozofie, politiky, ekonomiky, vedy a techniky)

Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít

Seminárna práca: Vplyv politického subsystému na výchovu

 

5. Socializácia osobnosti človeka

Charakteristika osobnosti, podstata socializácie a jej priebeh v ontogenéze človeka, socializácia a výchova, základné socializačné činitele, teórie socializácie, socializácia na základnej, strednej a vysokej škole.

Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít

Seminárna práca: Socializácia mládeže ako predmet sociológie výchovy

 

6. Prostredie a výchova

Charakteristika prostredia a jeho význam pre človeka, teórie o prostredí, typológia prostredia, vzťah prostredia a výchovy.

Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít, opakovanie a práprava na priebežný test

Seminárna práca: Prostredie a výchova ako činitele vývinu osobnosti a ich odraz v pedagogicko-sociologických koncepciách

 

 

 

7. Rodina ako socializačný činiteľ

Charakteristika rodiny a jej znaky, funkcie rodiny a jej dysfunkčnosť, rodina a socializácia, problémy súčasnej rodiny.

Seminár: Priebežný test

Seminárna práca: Vplyv transformačných procesov na slovenskú rodinu

Seminárna práca: Vplyv dysfunkčného rodinného prostredia na vznik sociálno- patologických javov u detí a mládeže

 

8.       Škola ako socializačný činiteľ

Charakteristika školy,funkcie školy, socializačné činitele v škole, sociálne deviácie v školskom prostredí, problémy školy a učiteľskej profesie v súčasnosti.

Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít

Seminárna práca: Súčasné problémy v slovenskej škole a profesii učiteľa

Seminárna práca: Škola a spoločnosť

 

9.   Sociologické aspekty detstva a mládeže

Sociologická charakteristika detstva a mládeže, socializačné činitele, aktuálne problémy detstva a mládeže

Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít

Seminárna práca: Modely detstva v minulosti a dnes

 

10.    Masovokomunikačné prostriedky a výchova – ich funkcie, výchovný vplyv masovokomunikačných prostriedkov na rozvoj osobnosti človeka.

Seminár: Opakovanie témy prednášky, prezentácia aktualít

Seminárna práca: Socializačné činitele v období adolescencie

Seminárna práca: Problémy súčasnej mládeže

 

11. seminár - Prezentovnie zostávajúcich seminárnych prác, aktualít, oprakovanie a príprava na záverečnú skúšku

 

12. seminár - záverečné vyhodnotenie seminárov, oboznámenie s bodovým hodnotením

LITERATÚRA

 

  1. HRONCOVÁ, J.-EMMEROVÁ, I. a kol. 2011. Sociológia výchovy a vzdelávania. Banská Bystrica: PF UMB, 2010.
  2. HRONCOVÁ, J.1996. Sociológia výchovy. Banská Bystrica: PF UMB, 1996.
  3. HRONCOVÁ, J. – VIŠŇOVSKÝ, Ľ. A KOL. 2010. Slovenská rodina v kontexte transformačných premien. 2010. Banská Bystrica . PF UMB, 2010.
  4. VANČÍKOVÁ, K. 2011. Škola a spoločnosť. Kapitoly zo sociológie výchovy. Banská Bystrica : PF UMB, 2011.
  5. HAVLÍk, J., KoŤA, J. 2002, 2007.  Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002, 2007
  6. ONDREJKOVIČ, P. 1998. Úvod do sociológie výchovy. Bratislava: Veda, 1998.
  7. ONDREJKOVIČ, P. 2004. Socializácia v sociológii výchovy. Bratislava: Veda 2004.
  8. ONDREJKOVIČ, P.2005. Úvod do metodológie sociálnych vied. Bratislava: 2005.
  9. ONDREJKOVIČ, P. 1997. Socializácia mládeže ako východisková kategória sociológia výchovy a sociológie mládeže. Bratislava: SAV: 1997.
  10. HAVLÍK, R.-KOŤA, J. 2001. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2001.
  11. MACHÁČEK, L. 2004. Orientácie mladých mužov a žien na európske občianstvo a európsku identitu. Bratislava: Sociologický ústav SAV, 2004.
  12. MATOUŠEK, O. 1997. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 1997.
  13. SINGLY, F. 1999. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999.

12.GALLA, K. a i. 1986. Sociologie výchovy, její vývoj a poblémy. Praha: SPN, 1986.

13. HÁJEK, F. 1975. Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha: SPN, 1975.

14. BAGDY, E. 1983. Rodinná socializácia a poruchy osobnosti. Bratislava: SPN, 1983.

  1. OBDRŽÁLEK, Z. 1999. Škola, školský systém, ich organizácia a riadenie. Bratislava: UK, 1999.
  2. KRAUS, B. 2014. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové :Gaudeamus, 2014.
  3. KRAUS, B. et al.: Životní styl současné české rodiny. Hradec Králové: Gaudeaumus 2015

 

Časopisecká literatúra:

Mládež a spoločnosť, Pedagogická revue, Závislosť, Sociológia, Vychovávateľ, Manažment školy v praxi a pod.

 

Témy seminárnych prác

 

  1. Sociológia ako veda – charakteristika, vznik, základné línie a smery
  2. Sociológia výchovy, jej predmet a vzťah k iným vedám
  3. Socializácia mládeže ako predmet sociológie výchovy
  4. Prostredie a výchova ako činitele vývinu osobnosti a ich odraz v pedagogicko-sociologických koncepciách
  5. Vplyv transformačných a integračných procesov na slovenskú rodinu
  6. Vplyv dysfunkčného rodinného prostredia na vznik sociálno- patologických javov u detí a mládeže
  7. Demografické premeny súčasnej rodiny
  8. Charakteristika súčasnej rodiny a jej problémy
  9. Sociologické aspekty školy
  10. Sociologické problémy školy
  11. Škola a spoločnosť
  12. Charakteristika detstva a jeho modely
  13. Charakteristika mládeže ako sociálnej vekovej skupiny, jej problémy a postavenie v súčasnej spoločnosti
  14. Problémy súčasnej mládeže
  15. Problémy učiteľskej profesie v súčasnosti
  16. Spoločnosť a výchova v súčasnom svete (globalizácia, informatizácia)
  17. Masovokomunikačné prostriedky a ich vplyv na spoločnosť a výchovu
  18. Možnosti školy a rodiny v prevencii sociálnopatologických javov
  19. Vzťah vzdelania a nezamestnanosti
  20. Rovesnícke skupiny ako socializačný činiteľ

 

Požiadavky na spracovanie seminárnej práce:

  1. seminárnu prácu spracujete v programe Word – pred prezentáciou zaslať elektronickú verziu
  2. vytlačená finálna verzia sa odovzdáva po prezentácii seminárnej práce
  3. rozsah seminárnej práce min. 8 – 10 strán,
  4. pri prezentácii - vybrať len dôležité, nosné myšlienky, s ktorými oboznámite vašich spolužiakov pri prezentácii, vypracovať pracovný list na nosné pojmy (nutné konzultovať, v PL budú kľúčové pojmy, ktoré budú obsahom priebežného testu na seminároch)
  5. neprepisovať vety od začiatku kapitoly – snažiť sa parafrázovať, vlastnými slovami uchopiť myšlienky,
  6. nepísať seminárnu prácu v odrážkach, tie používať len v prípade, ak je potrebné niečo vymenovať,
  7. v seminárnej práci použite zarovnanie do bloku, používajte odseky (aby bolo jasné, kde začína nová myšlienka a končí predchádzajúca), rozloženie strany má byť nasledovné podľa normy ISO(vľavo – 3,5 cm, vpravo – 2 cm, zhora – 2,5 cm , zdola – 2,5 cm), riadkovanie v celej práci má byť 1,5 cm, 
  8. štruktúra práce: titulný list, obsah, úvod, jadro práce, záver, použitá literatúra a pracovný list
  9. úvod – úvod do problematiky, v ktorom autor popíše, akú tému si pre spracovanie práce zvolil, prečo si túto tému zvolil a v skratke popíše, čomu sa bude v jednotlivých kapitolách a podkapitolách venovať.
  10. jadro práce – vlastné spracovanie témy seminárnej práce. Seminárna práca predstavuje cvičné pole pre písanie bakalárskej práce. Preto je nutné, aby nebola spracovaná ako kompilát rôznych citácií a definícií. Pri používaní citácií je nutné dbať na korektné citovanie a parafrázovanie, ak použijete viac definícií pojmu, skúste ich porovnať vlastnými slovami, zaujať stanovisko k pojmom, vyjadriť myšlienku, ktoré z nich sú podľa vás najvýstižnejšie a prečo. Používať viaceré zdroje, aj časopiseckú literatúru a internetové zdroje . relevantné (nie referáty a pod.).
  11. záver seminárnej práce – zhrnutie nosných myšlienok práce, prínos pre vás, pre učiteľov/vychovávateľov
  12. zoznam bibliografických odkazov - uveďte v abecednom zozname, akú literatúru ste použili, 
  13. pracovný list – kľúčové a nosné pojmy, môže obsahovať aktivity – napr. krížovky, osemsmerovky, doplňovačky, aktivity na priraďovanie – nutné však konzultovať s vyučujúcou. Slúži ako študijný materiál k priebežnému testu a na overenie pochopenia témy spolužiakmi.
  14. práca sa prezentuje v určenom termíne na seminároch, ak by sa stalo, že sa seminíru nezúčastníte, je nutné vopred kontaktovať vyučujúcu
  15. prezentácia – môžete využiť powerpoint, (nečítať z papierov!), samostatný prejav a práca so skupinou.

            Prácu je nutné vopred konzultovať (aspoň týždeň pred prezentáciou). Konzultácia osobne!

 

Na nasledujúcej strane je vzor titulného listu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UNIVERZITA MATEJA BELA V BANSKEJ BYSTRICI

PEDAGOGICKÁ FAKULTA

KATEDRA PEDAGOGIKY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         Vplyv transformačných procesov na súčasnú rodinu)

(Seminárna práca zo Sociológie výchovy)

 

 

 

 

 

 

 

               Autor:

               Ročník:

               Kombinácia:     

               Vyučujúci:                                                                                                                                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konzultačné hodiny

Pondelok
-
Utorok
-
Streda
-
Štvrtok
-
Piatok
-

Kontaktný formulár

=