Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

Sociológia výchovy a sociálna patológia

(povinný predmet)

 

(Časovo-tematický plán výučby)

 

Odbor:  Učiteľstvo – spoločný základ UMB (1. roč. Mgr.)

Akademický rok a semester:  2019/2020, zimný semester 

Vyučujúci: doc. PhDr. Miriam Niklová, PhD.  (prednášky)

                    doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD.

Semináre: doc.PhDr. Mário Dulovics, PhD.

                   PaedDr. Simona Sámelová, PhD.

                              

Spôsob hodnotenia a ukončenia predmetu:

Priebežné hodnotenie:

-        aktívna účasť na seminároch: 0 - 10 bodov

-        tvorba preventívneho programu (spracovanie a jeho prezentácia): 0 - 30 bodov

-        seminárna práca (spracovanie a jej prezentácia): 0 – 10 bodov

Témy seminárnych prác si študent dohodne individuálne s vyučujúcimi, ktorí vedú semináre.

Študent musí získať minimálne 26 bodov za priebežné hodnotenie, aby mohol ísť ku skúške.

 Záverečné hodnotenie:

-        písomná skúška v rozsahu obsahovej osnovy predmetu: 0 - 50 bodov

Priebežné a záverečné hodnotenie =spolu 100 bodov

Záverečné hodnotenie vychádza zo súčtu súčastí priebežného a záverečného hodnotenia a riadi sa podľa škály A-FX. Minimálny počet bodov, ktorý musí študent získať zo záverečného testu je minimálne 25 bodov.

Škála na hodnotenie: A (100-94), B (93-87), C (86-80), D (79-73),E (72-65), FX (64 a menej)

 

Cieľ predmetu:

Sprostredkovať študentom vedomosti z teoretických i metodických fundamentov sociológie výchovy a sociálnej patológie. Zorientovať študentov v problematike sociálno-patologických javov, analyzovať ich príčiny a dôsledky, oboznámiť ich s formami prevencie a úlohami učiteľa v prevencii sociálno-patologických javov v školskom prostredí.

Tematické zameranie prednášok:

  1. Charakteristika a predmet sociológie výchovy

-        vplyv sociológie na pedagogiku

-        vývoj sociológie výchova na Slovensku a v zahraničí

-        vzťah sociológie výchovy k iným vedám

-        vývoj pedagogicko-sociologických koncepcií výchovy

-        metódy a techniky sociológie výchovy

  1. Spoločnosť a výchova

-        výchova, jej úlohy a funkcie vo vzťahu k spoločnosti

-        spoločenská determinácia výchovy a vzdelávania v minulosti a v súčasnosti

-        vplyv transformačných a integračných procesov na výchovu a vzdelávanie

-        výchova a fenomén globalizácie – aspekt globalizácie, dôsledky globalizácie na spoločnosť

  1. Úloha prostredia v procese výchovy

-        sociálne prostredie a jeho vplyv pre výchovu a vývin človeka

-        vplyv sociálneho prostredia na vznik deviantného správania u žiakov

-        typológia prostredia

  1. Socializácia osobnosti

-        charakteristika osobnosti

-        podstata socializácie v ontogenéze človeka

-        socializácia a výchova, základné socializačné činitele

  1. Rodina ako socializačný činiteľ

-        aktuálne problémy súčasnej rodiny (porovnanie pred rokom 1989 a po roku 1989)

-        socializačné činitele v rodine

-        poruchy vybraných funkcií rodiny

  1. Škola ako socializačný činiteľ

-        úlohy a funkcie školy

-        úloha vzdelania pre človeka a spoločnosť

-        vzťah vzdelania a nezamestnanosti

-        škola a socializácia

-        problémy školy a učiteľskej profesie v súčasnosti

  1. 7.     Úvod do sociálnej patológie

-        charakteristika sociálnej patológie a jej postavenie v systéme spoločenských vied – história a súčasnosť

-        objasnenie základnej terminológie

-        klasifikácia sociálno-patologických a spoločensky nežiaducich javov

-        predstavitelia sociálnej patológie a ich diela

  1. 8.  Systém prevencie sociálnej patológie v SR u detí , mládeže a dospelých

-        systém výchovného poradenstva a prevencie v zmysle platnej školskej legislatívy

-        formy prevencie sociálno-patologických javov v školskom prostredí

aktéri prevencie v školskom prostredí (úloha pedagogických a odborných zamestnancov v školách v zmysle platnej legislatívy)

  1. Toxikománia ako sociálno-patologický jav

-        charakteristika toxikománie a jej znaky a ďalšie súvisiace pojmy

-        typológia drogových závislostí

-        faktory vzniku drogových závislostí

-        prevencia drogových závislostí – dokumenty zamerané na prevenciu (Národná protidrogová stratégia na obdobie 2013-2020 a i.)

  1. Patologické hráčstvo ako spoločenský problém

-        charakteristika a podstata patologického hráčstva

-        štádiá vývinu patologického hráčstva

-        príčiny vzniku patologického hráčstva

-        prevencia patologického hráčstva

  1. Šikanovanie a kyberšikanovanie ako výchovný problém

-        charakteristika a podstata šikanovania a jeho výskyt v školskom prostredí

-        štádiá vývinu šikanovania

-        druhy šikanovania

-        kyberšikanovanie u žiakov, jeho druhy a dôsledky

-        príčiny vzniku šikanovania

-        prevencia šikanovania

-        úlohy pedagógov v prevencii šikanovania a riešeniu šikanovania v školách a v školských zariadeniach)

  1. 12.  Agresívne správanie

- charakteristika agresívneho správania a jeho výskyt v školskom prostredí

- príčiny agresívneho správania, jeho typy a formy,

- riešenie a prevencia agresívneho správania

13. Preventívny projekt

- základný pojmový aparát z oblasti projektovania. Koncepcie a stratégie v projektovaní. Projekt - základné charakteristiky a požiadavky na modelový preventívny projekt

  1.  Delikvencia a kriminalita ako spoločenský problém

-        charakteristika pojmov

-        teórie delikvencie a kriminality

-        príčiny kriminality a delikvencie

-        prevencia kriminality u detí a mládeže, dokumenty v oblasti prevencie kriminality Stratégia prevencie kriminality v SR na obdobie 2016-2020 a jej priority,  Zákon č. 583/2008 o prevencii kriminality

-        možnosti preventívneho pôsobenia pedagógov v školskom a mimoškolskom prostredí

  1. Iné nelátkové závislosti (mediálna závislosť, workoholizmus, kultová závislosť, ...)
  2. Poruchy príjmu potravy

- vymedzenie PPP, rizikové faktory vzniku porúch príjmu potravy

- prevencia PPP

17. Samovražednosť ako spoločenský problém

-        charakteristika základnej terminológie

-        príčiny a druhy samovrážd

-        samovražednosť u žiakov ZŠ a SŠ a jej príčiny

-        možnosti prevencie samovrážd

 18. Rasizmus a extrémizmus

-        vymedzenie základnej terminológie,

-        príčiny, právna úprava,

-        ako predchádzať rasizmu a extrémizmu v školskom prostredí

 

Literatúra:

HRONCOVÁ, J.-EMMEROVÁ, I.-HRONEC, M.: Sociológia výchovy a sociálna patológia. Žilina : IPV. 2016.

HRONCOVÁ, J.-EMMEROVÁ, I.-HRONEC, M.: Sociálna patológia pre sociálnych pedagógov. Banská Bystrica : Belianum. 2014.

MÁTEJ, A.-SCHAVEL, M. a kol.: Aplikovaná sociálna patológia v sociálnej práci. Bratislava : 2011. ISBN 978-80-8132-009-5.

ROSOVÁ, D.: Prevencia v školských zariadeniach. Príklady dobrej praxe. Košice. 2018.

ROSOVÁ, D.: Stratégia riešenia šikanovania v školách. Možnosti prevencie. Košice. 2018.

NIKLOVÁ, M: a kol.: Virtual risk for children and youth and the possibilities of their prevention in the V4 countries. Banská Bystrica : Belianum. 2018.

DULOVICS, M.: Online rizikové správanie u detí a mládeže a možnosti jeho prevencie prostredníctvom mediálnej výchovy. Banská Bystrica : Belianum. 2018.

HOLLÁ, K. a kol. 2017. Prevencia kyberagresie a kyberšikanovania. PF UKF Nitra.

FISCHER, S.-ŠKODA, J.: Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, príčiny, prevence, možnosti řešení. Praha : Grada. 2014.

BĚLIK, V.-HOFERKOVÁ, S.-KRAUS, B. a kol.: Slovník sociální patologie. Praha : Grada. 2017.

HAVLÍK, R.-KOŤA, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2001.

HRONCOVÁ, J. a kol.: Sociálna patológia a jej prevencia. Banská Bystrica : PF UMB. 2004.

HRONCOVÁ, J.: Sociológia výchovy. Banská Bystrica: PF UMB. 1996.

HRONCOVÁ, J.-EMMEROVÁ, I. a kol.: Sociológia výchovy a vzdelávania. Banská Bystrica : PF UMB. 2010.

KRAUS, B. – HRONCOVÁ, J. a kol.: Sociální patológie. Hradec Králové : UHK. 2007.

MACHÁČEK, L.: Orientácie mladých mužov a žien na európske občianstvo a európsku identitu. Bratislava: Sociologický ústav. SAV. 2004.

MATOUŠEK, O. – KROFTOVÁ, A.: Mládež a delikvence. Praha: Portál. 1998, 2003, 2011.

MATOUŠEK, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon 1997.

NIKLOVÁ, M.: Prevencia drogových závislostí v školskom prostredí. Banská Bystrica: PF UMB. 2009.

NIKLOVÁ, M.: Profesijné kompetencie a špecifiká pôsobenia sociálnych pedagógov v školách. Banská Bystrica : PF UMB. 2013.

OBDRŽÁLEK, Z.: Škola, školský systém, ich organizácia a riadenie. Bratislava: UK. 1999.

ONDREJKOVIČ, P. – POLIAKOVÁ, E. 1999. Protidrogová výchova. Bratislava : VEDA. 1999

VANČÍKOVÁ, K.: Kapitoly zo sociológie výchovy. Banská Bystrica : 2011.

ONDREJKOVIČ, P. a kol.: Sociálna patológia. Bratislava: VEDA. 2001, 2002, 2009.

ONDREJKOVIČ, P.: Socializácia v sociológie výchovy. Bratislava: Veda 2004.

ONDREJKOVIČ, P.: Úvod do metodológie sociálnych vied. Bratislava: 2005.

ONDREJKOVIČ, P.: Úvod do sociológie výchovy. Bratislava: Veda. 1998.

PRUNNER, P. - HRONCOVÁ,J.: Pedagogické a psychologické aspekty patologického hráčstva. Banská Bystrica : PF UMB. 2009.

SINGLY, F.: Sociologie současné rodiny. Praha: Portál. 1999.

VIŠŇOVSKÝ, Ľ.-HRONCOVÁ, J. a kol.: Slovenská rodina v kontexte transformačných premien. Banská Bystrica : PF UMB. 2010.

DOLEJŠ, M.: Efektívní včasná diagnostika rizikového chovaní u adolescentu. Olomouc : 2010. ISBN 978-80-244-2642-6.

SOBOTKOVÁ NIELSEN, V.: Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha : Grada. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.

EMMEROVÁ, I.: Aktuálne otázky prevencie problémového správania u žiakov v školskom HRONCOVÁ, J. – KRAUS, B. a kol.: Sociálna patológia pre sociálnych pracovníkov a pedagógov. Banská Bystrica : PF UMB. 2008.

 

Dokumenty, zákony a smernice:

Protidrogová stratégia EÚ na obdobie 2013 - 2020

Národná protidrogová stratégia na obdobie 2013- 2020

Stratégia prevencie kriminality v Slovenskej republike 2016-2020

Zákon č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní

Zákon č. 138/2019 o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov

Smernica č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach 

 

 

Časopisy:

Sociálna prevencia,  Prevencia, Pedagogická revue, Alkoholizmus a iné závislosti, Čistý deň, Mládež a spoločnosť, Sociální patologie, Vychovávateľ, Pedagogická revue, Závislosť, Sociológia

 

 

 

Konzultačné hodiny

Pondelok
-
Utorok
-
Streda
-
Štvrtok
-
Piatok
-

Kontaktný formulár

=