Sociológia výchovy a sociálna patológia
(povinný predmet)
(Časovo-tematický plán výučby)
Odbor: Učiteľstvo – spoločný základ UMB (1. roč. Mgr.)
Akademický rok a semester: 2019/2020, zimný semester
Vyučujúci: doc. PhDr. Miriam Niklová, PhD. (prednášky)
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD.
Semináre: doc.PhDr. Mário Dulovics, PhD.
PaedDr. Simona Sámelová, PhD.
Spôsob hodnotenia a ukončenia predmetu:
Priebežné hodnotenie:
- aktívna účasť na seminároch: 0 - 10 bodov
- tvorba preventívneho programu (spracovanie a jeho prezentácia): 0 - 30 bodov
- seminárna práca (spracovanie a jej prezentácia): 0 – 10 bodov
Témy seminárnych prác si študent dohodne individuálne s vyučujúcimi, ktorí vedú semináre.
Študent musí získať minimálne 26 bodov za priebežné hodnotenie, aby mohol ísť ku skúške.
Záverečné hodnotenie:
- písomná skúška v rozsahu obsahovej osnovy predmetu: 0 - 50 bodov
Priebežné a záverečné hodnotenie =spolu 100 bodov
Záverečné hodnotenie vychádza zo súčtu súčastí priebežného a záverečného hodnotenia a riadi sa podľa škály A-FX. Minimálny počet bodov, ktorý musí študent získať zo záverečného testu je minimálne 25 bodov.
Škála na hodnotenie: A (100-94), B (93-87), C (86-80), D (79-73),E (72-65), FX (64 a menej)
Cieľ predmetu:
Sprostredkovať študentom vedomosti z teoretických i metodických fundamentov sociológie výchovy a sociálnej patológie. Zorientovať študentov v problematike sociálno-patologických javov, analyzovať ich príčiny a dôsledky, oboznámiť ich s formami prevencie a úlohami učiteľa v prevencii sociálno-patologických javov v školskom prostredí.
Tematické zameranie prednášok:
- Charakteristika a predmet sociológie výchovy
- vplyv sociológie na pedagogiku
- vývoj sociológie výchova na Slovensku a v zahraničí
- vzťah sociológie výchovy k iným vedám
- vývoj pedagogicko-sociologických koncepcií výchovy
- metódy a techniky sociológie výchovy
- Spoločnosť a výchova
- výchova, jej úlohy a funkcie vo vzťahu k spoločnosti
- spoločenská determinácia výchovy a vzdelávania v minulosti a v súčasnosti
- vplyv transformačných a integračných procesov na výchovu a vzdelávanie
- výchova a fenomén globalizácie – aspekt globalizácie, dôsledky globalizácie na spoločnosť
- Úloha prostredia v procese výchovy
- sociálne prostredie a jeho vplyv pre výchovu a vývin človeka
- vplyv sociálneho prostredia na vznik deviantného správania u žiakov
- typológia prostredia
- Socializácia osobnosti
- charakteristika osobnosti
- podstata socializácie v ontogenéze človeka
- socializácia a výchova, základné socializačné činitele
- Rodina ako socializačný činiteľ
- aktuálne problémy súčasnej rodiny (porovnanie pred rokom 1989 a po roku 1989)
- socializačné činitele v rodine
- poruchy vybraných funkcií rodiny
- Škola ako socializačný činiteľ
- úlohy a funkcie školy
- úloha vzdelania pre človeka a spoločnosť
- vzťah vzdelania a nezamestnanosti
- škola a socializácia
- problémy školy a učiteľskej profesie v súčasnosti
- 7. Úvod do sociálnej patológie
- charakteristika sociálnej patológie a jej postavenie v systéme spoločenských vied – história a súčasnosť
- objasnenie základnej terminológie
- klasifikácia sociálno-patologických a spoločensky nežiaducich javov
- predstavitelia sociálnej patológie a ich diela
- 8. Systém prevencie sociálnej patológie v SR u detí , mládeže a dospelých
- systém výchovného poradenstva a prevencie v zmysle platnej školskej legislatívy
- formy prevencie sociálno-patologických javov v školskom prostredí
aktéri prevencie v školskom prostredí (úloha pedagogických a odborných zamestnancov v školách v zmysle platnej legislatívy)
- Toxikománia ako sociálno-patologický jav
- charakteristika toxikománie a jej znaky a ďalšie súvisiace pojmy
- typológia drogových závislostí
- faktory vzniku drogových závislostí
- prevencia drogových závislostí – dokumenty zamerané na prevenciu (Národná protidrogová stratégia na obdobie 2013-2020 a i.)
- Patologické hráčstvo ako spoločenský problém
- charakteristika a podstata patologického hráčstva
- štádiá vývinu patologického hráčstva
- príčiny vzniku patologického hráčstva
- prevencia patologického hráčstva
- Šikanovanie a kyberšikanovanie ako výchovný problém
- charakteristika a podstata šikanovania a jeho výskyt v školskom prostredí
- štádiá vývinu šikanovania
- druhy šikanovania
- kyberšikanovanie u žiakov, jeho druhy a dôsledky
- príčiny vzniku šikanovania
- prevencia šikanovania
- úlohy pedagógov v prevencii šikanovania a riešeniu šikanovania v školách a v školských zariadeniach)
- 12. Agresívne správanie
- charakteristika agresívneho správania a jeho výskyt v školskom prostredí
- príčiny agresívneho správania, jeho typy a formy,
- riešenie a prevencia agresívneho správania
13. Preventívny projekt
- základný pojmový aparát z oblasti projektovania. Koncepcie a stratégie v projektovaní. Projekt - základné charakteristiky a požiadavky na modelový preventívny projekt
- Delikvencia a kriminalita ako spoločenský problém
- charakteristika pojmov
- teórie delikvencie a kriminality
- príčiny kriminality a delikvencie
- prevencia kriminality u detí a mládeže, dokumenty v oblasti prevencie kriminality Stratégia prevencie kriminality v SR na obdobie 2016-2020 a jej priority, Zákon č. 583/2008 o prevencii kriminality
- možnosti preventívneho pôsobenia pedagógov v školskom a mimoškolskom prostredí
- Iné nelátkové závislosti (mediálna závislosť, workoholizmus, kultová závislosť, ...)
- Poruchy príjmu potravy
- vymedzenie PPP, rizikové faktory vzniku porúch príjmu potravy
- prevencia PPP
17. Samovražednosť ako spoločenský problém
- charakteristika základnej terminológie
- príčiny a druhy samovrážd
- samovražednosť u žiakov ZŠ a SŠ a jej príčiny
- možnosti prevencie samovrážd
18. Rasizmus a extrémizmus
- vymedzenie základnej terminológie,
- príčiny, právna úprava,
- ako predchádzať rasizmu a extrémizmu v školskom prostredí
Literatúra:
HRONCOVÁ, J.-EMMEROVÁ, I.-HRONEC, M.: Sociológia výchovy a sociálna patológia. Žilina : IPV. 2016.
HRONCOVÁ, J.-EMMEROVÁ, I.-HRONEC, M.: Sociálna patológia pre sociálnych pedagógov. Banská Bystrica : Belianum. 2014.
MÁTEJ, A.-SCHAVEL, M. a kol.: Aplikovaná sociálna patológia v sociálnej práci. Bratislava : 2011. ISBN 978-80-8132-009-5.
ROSOVÁ, D.: Prevencia v školských zariadeniach. Príklady dobrej praxe. Košice. 2018.
ROSOVÁ, D.: Stratégia riešenia šikanovania v školách. Možnosti prevencie. Košice. 2018.
NIKLOVÁ, M: a kol.: Virtual risk for children and youth and the possibilities of their prevention in the V4 countries. Banská Bystrica : Belianum. 2018.
DULOVICS, M.: Online rizikové správanie u detí a mládeže a možnosti jeho prevencie prostredníctvom mediálnej výchovy. Banská Bystrica : Belianum. 2018.
HOLLÁ, K. a kol. 2017. Prevencia kyberagresie a kyberšikanovania. PF UKF Nitra.
FISCHER, S.-ŠKODA, J.: Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, príčiny, prevence, možnosti řešení. Praha : Grada. 2014.
BĚLIK, V.-HOFERKOVÁ, S.-KRAUS, B. a kol.: Slovník sociální patologie. Praha : Grada. 2017.
HAVLÍK, R.-KOŤA, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2001.
HRONCOVÁ, J. a kol.: Sociálna patológia a jej prevencia. Banská Bystrica : PF UMB. 2004.
HRONCOVÁ, J.: Sociológia výchovy. Banská Bystrica: PF UMB. 1996.
HRONCOVÁ, J.-EMMEROVÁ, I. a kol.: Sociológia výchovy a vzdelávania. Banská Bystrica : PF UMB. 2010.
KRAUS, B. – HRONCOVÁ, J. a kol.: Sociální patológie. Hradec Králové : UHK. 2007.
MACHÁČEK, L.: Orientácie mladých mužov a žien na európske občianstvo a európsku identitu. Bratislava: Sociologický ústav. SAV. 2004.
MATOUŠEK, O. – KROFTOVÁ, A.: Mládež a delikvence. Praha: Portál. 1998, 2003, 2011.
MATOUŠEK, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon 1997.
NIKLOVÁ, M.: Prevencia drogových závislostí v školskom prostredí. Banská Bystrica: PF UMB. 2009.
NIKLOVÁ, M.: Profesijné kompetencie a špecifiká pôsobenia sociálnych pedagógov v školách. Banská Bystrica : PF UMB. 2013.
OBDRŽÁLEK, Z.: Škola, školský systém, ich organizácia a riadenie. Bratislava: UK. 1999.
ONDREJKOVIČ, P. – POLIAKOVÁ, E. 1999. Protidrogová výchova. Bratislava : VEDA. 1999
VANČÍKOVÁ, K.: Kapitoly zo sociológie výchovy. Banská Bystrica : 2011.
ONDREJKOVIČ, P. a kol.: Sociálna patológia. Bratislava: VEDA. 2001, 2002, 2009.
ONDREJKOVIČ, P.: Socializácia v sociológie výchovy. Bratislava: Veda 2004.
ONDREJKOVIČ, P.: Úvod do metodológie sociálnych vied. Bratislava: 2005.
ONDREJKOVIČ, P.: Úvod do sociológie výchovy. Bratislava: Veda. 1998.
PRUNNER, P. - HRONCOVÁ,J.: Pedagogické a psychologické aspekty patologického hráčstva. Banská Bystrica : PF UMB. 2009.
SINGLY, F.: Sociologie současné rodiny. Praha: Portál. 1999.
VIŠŇOVSKÝ, Ľ.-HRONCOVÁ, J. a kol.: Slovenská rodina v kontexte transformačných premien. Banská Bystrica : PF UMB. 2010.
DOLEJŠ, M.: Efektívní včasná diagnostika rizikového chovaní u adolescentu. Olomouc : 2010. ISBN 978-80-244-2642-6.
SOBOTKOVÁ NIELSEN, V.: Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha : Grada. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.
EMMEROVÁ, I.: Aktuálne otázky prevencie problémového správania u žiakov v školskom HRONCOVÁ, J. – KRAUS, B. a kol.: Sociálna patológia pre sociálnych pracovníkov a pedagógov. Banská Bystrica : PF UMB. 2008.
Dokumenty, zákony a smernice:
Protidrogová stratégia EÚ na obdobie 2013 - 2020
Národná protidrogová stratégia na obdobie 2013- 2020
Stratégia prevencie kriminality v Slovenskej republike 2016-2020
Zákon č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní
Zákon č. 138/2019 o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
Smernica č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach
Časopisy:
Sociálna prevencia, Prevencia, Pedagogická revue, Alkoholizmus a iné závislosti, Čistý deň, Mládež a spoločnosť, Sociální patologie, Vychovávateľ, Pedagogická revue, Závislosť, Sociológia