Sylaby: Psychológia prosociálnosti
1. Globálne problémy výchovy k prosociálnosti v 21. storočí.
2. Sociálne správanie, druhy sociálneho správania, vplyv sociálneho prostredia na sociálne správanie.
3. Pozitívna psychológia, jej vznik a význam, vzťah k prosociálnosti.
4. Vymedzenie prosociálneho správania. Druhy a formy prosociálneho správania.
5. Osobnostné faktory prosociálneho správania.
6. Situačné faktory prosociálneho správania.
7. Altruizmus ako najvyššia forma prosociálneho správania.
8. Empatia ako základný predpoklad prosociálneho správania.
9. Kooperácia a súperenie. Budovanie a rozvíjanie efektívnych interaktívnych vzťahov.
10. Fenomén odpúšťania. Modely procesu odpúšťania.
11. Riziká zneužitia prosociálneho správania. Syndróm pomocníka.
12. Prehľad akčných výskumov v oblasti prosociálneho správania.
13. Programy rozvoja prosociálneho správania.
Podmienky na absolvovanie predmetu:
2 kredity (0/2) Priebežné hodnotenie - 40 bodov
Dosahovanie výsledkov vzdelávania v rámci disciplíny bude priebežne hodnotené (PH) na základe seminárov. Na seminári môže študent získať maximálne 40 bodov za tieto konkrétne úlohy:
1. Tvorba vlastného portfólia. (20 bodov). Súbor aktivít zameraných na stimuláciu rozvoja prosociálneho, empatického správania u žiakov v školskej praxi. Aktivity musia byť v súlade s vývinovými špecifikami jednotlivých vývinových období žiakov.
2. Skupinový návrh konkrétnych aktivít zameraných na prosociálnu pomoc ľuďom z rôznych rizikových skupín (20 bodov).
Pre udelenie kreditov za hodnotenie predmetu je taktiež nutné, aby študent neabsentoval na seminároch. Dosiahnutý počet bodov na seminári tvorí nasledovné celkové hodnotenie predmetu: na hodnotenie A je potrebné získať najmenej 38 bodov, na hodnotenie B je potrebné získať najmenej 35 bodov, na hodnotenie C je potrebné získať najmenej 32 bodov, na hodnotenie D je potrebné získať najmenej 29 bodov, na hodnotenie E je potrebné získať najmenej 26 bodov (65%).
Odporúčaná literatúra:
Valihorová, M., Szalaiová, G.: Prosociálnosť a osobnosť žiaka strednej školy. Banská Bystrica, PF UMB, 2011.
Mlčák, Z.: Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektu osobnosti. Ostrava: FF, 2010.
Výrost, J., Slaměník, I.: Aplikovaná sociálna psychológia, Praha, 1997.
Křivohlavý, J.: Pozitívni psychologie. Praha, 2004.
Křivohlavý, J.: Mít pro co žit. Praha, 1994.
Goleman, D.: Emoční inteligence. Praha, 1997.
Schmidbauer, W.: Psychická úskalí pomáhajícich profesií. Praha, 2000.
Kollárik, T.: Sociálna psychológia. Bratislava: Univerzita Komenského, 2004.
Goleman, D.: Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997.
Goleman, D. Práce s emoční inteligencí. Praha: Columbus, 1999.
Shapiro, L., E.: Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1998.
Stehlíková, J.: Vybrané aspekty prosociálneho správania I. Banská Bystrica: Občianske združenie Pedagóg, 2015.
Stehlíková, J.: Rozvíjanie empatie v pomáhajúcich profesiách. Banská Bystrica, 2016.