Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

Sylaby: Psychológia prosociálnosti

 

1. Globálne problémy výchovy k prosociálnosti v 21. storočí.

2. Sociálne správanie, druhy sociálneho správania, vplyv sociálneho prostredia na sociálne správanie.

3.  Pozitívna psychológia, jej vznik a význam, vzťah k prosociálnosti.

4.  Vymedzenie prosociálneho správania. Druhy a formy prosociálneho správania.

5.  Osobnostné  faktory prosociálneho správania.

6.  Situačné faktory prosociálneho správania.

7.  Altruizmus ako najvyššia forma prosociálneho správania.

8.  Empatia ako základný predpoklad prosociálneho správania.

9.  Kooperácia a súperenie. Budovanie a rozvíjanie efektívnych interaktívnych vzťahov.

10. Fenomén odpúšťania. Modely procesu odpúšťania.

11. Riziká zneužitia prosociálneho správania. Syndróm pomocníka.

12. Prehľad akčných výskumov v oblasti prosociálneho správania.

13. Programy rozvoja prosociálneho správania.

 

Podmienky na absolvovanie predmetu:

2 kredity (0/2) Priebežné hodnotenie - 40 bodov

Dosahovanie výsledkov vzdelávania v rámci disciplíny bude priebežne hodnotené (PH) na základe seminárov. Na seminári môže študent získať maximálne 40 bodov za tieto konkrétne úlohy:

1. Tvorba vlastného portfólia.  (20 bodov). Súbor aktivít zameraných na stimuláciu  rozvoja prosociálneho, empatického správania u žiakov v školskej praxi. Aktivity musia byť v súlade s vývinovými špecifikami jednotlivých vývinových období žiakov.

2. Skupinový návrh konkrétnych aktivít zameraných na prosociálnu pomoc ľuďom z rôznych rizikových skupín (20 bodov).

Pre udelenie kreditov za hodnotenie predmetu je taktiež nutné, aby študent neabsentoval na seminároch. Dosiahnutý počet bodov na seminári tvorí nasledovné celkové hodnotenie predmetu: na hodnotenie A je potrebné získať najmenej 38 bodov, na hodnotenie B je potrebné získať najmenej 35 bodov, na hodnotenie C je potrebné získať najmenej 32 bodov, na hodnotenie D je potrebné získať najmenej 29 bodov, na hodnotenie E je potrebné získať najmenej 26 bodov (65%).

 

Odporúčaná literatúra:

Valihorová, M., Szalaiová, G.:  Prosociálnosť a osobnosť žiaka strednej školy. Banská Bystrica, PF UMB, 2011.

Mlčák, Z.: Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektu osobnosti. Ostrava: FF, 2010.

Výrost, J., Slaměník, I.:  Aplikovaná sociálna psychológia, Praha, 1997.

Křivohlavý, J.: Pozitívni psychologie. Praha, 2004.

Křivohlavý, J.: Mít pro co žit. Praha, 1994.

Goleman, D.: Emoční inteligence. Praha, 1997.

Schmidbauer, W.: Psychická úskalí pomáhajícich profesií. Praha, 2000.

Kollárik, T.: Sociálna psychológia. Bratislava: Univerzita Komenského, 2004.

Goleman, D.: Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997.

Goleman, D. Práce s emoční  inteligencí. Praha: Columbus, 1999.

Shapiro, L., E.: Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1998.

Stehlíková, J.: Vybrané aspekty prosociálneho správania I. Banská Bystrica: Občianske združenie Pedagóg, 2015.

Stehlíková, J.: Rozvíjanie empatie v pomáhajúcich profesiách. Banská Bystrica, 2016.

Konzultačné hodiny

Pondelok
-
Utorok
-
Streda
09:00 - 11:00
Štvrtok
-
Piatok
-
Konzultáciu vopred dohodnúť prostredníctvom e-mailu.

Kontaktný formulár

=