Psychologické aspekty školskej klímy a atmosféry školskej triedy.
• Súčasné prístupy ku skúmaniu školskej klímy a klímy triedy.
• Možnosti ovplyvňovania školskej klímy.
• Analýza Škály sociálnej atmosféry v triede - ŠSAT (Kolárik, T., 1999).
• Inovatívne prístupy učiteľa pri optimalizovaní atmosféry a školskej klímy a jeho kompetencie pri zisťovaní atmosféry školskej klímy (návrhy rôznych modifikácií).
Modelové situácie uplatňovania jednotlivých metód výchovného pôsobenia v primárnej edukácii.
• Pozitívne a negatívne dôsledky odmeňovania a trestania.
• Objasnenie problematiky logických dôsledkov. Práca s pravidlami.
• Vedenie empatických rozhovorov.
• Princípy uplatňovania „Ja“ komunikácie.
Výchovný vplyv médií na formovanie osobnosti žiaka mladšieho školského veku.
• Násilie v médiách.
• Prevencia rizík spojených s používaním internetu, zásady bezpečného používania IKT – ako mobil a internet (ovce.sk; zodpovedne.sk).
• Možnosti spolupráce rodiny a školy.
Špecifiká práce učiteľa so žiakmi s problémami v učení.
• Spolupráca učiteľa so psychológom a špeciálnym pedagógom pri tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu a plánu pre žiaka s problémami v učení.
• Cvičenia pre žiakov so špecifickými poruchami učenia(rozvoj sluchovej diferenciácie reči, nácvik sekvencií, rozvoj slovnej zásoby, techniky nácviku čítania).
• Alternatívny model rozvoja matematickej predstavivosti.
Analýza jednotlivých prípadových ukážok (príčiny neprospievania).
• Možnosti učiteľa pri riešení neprospievania a neúspešnosti žiakov v spolupráci so školským psychológom.
Špecifiká práce učiteľa so žiakmi s problémami v správaní.
• Psychologická analýza výchovných problémov – agresivita, šikanovanie, nedisciplinovanosť.
• Možnosti eliminácie agresívneho správania u detí mladšieho školského veku.
▪ Možnosti spolupráce so školským psychológom.
Špecifiká práce učiteľa so žiakmi s problémami v správaní.
• Psychologická analýza výchovných problémov – klamstvo, krádež, záškoláctvo.... .
• Možnosti eliminácie uvedených výchovných problémov v prostredí školy.
▪ Možnosti spolupráce so školským psychológom.
Špecifiká práce s nadanými a talentovanými žiakmi.
• Vývinové špecifiká nadaného a talentovaného žiaka.
• Nadaný žiak v bežnej triede. Špecifiká programu APROGEN.
• Spolupráca učiteľa so psychológom pri tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu a plánu pre nadaného žiaka.
• Intervenčný program rozvíjania prosociálneho správania pre mimoriadne nadané deti (Mačišáková, V.).
Možnosti rozvíjania emocionálnej inteligencie v triedach 1. – 4. ZŠ prostredníctvom intervenčných programov.
• Humanizácia výchovy. Rozvíjanie nonkognitívnych funkcií.
• Projekt Druhý krok.
• Výcvikový program empatie – Mesárošová.
▪ Úspešná inteligencia, jej miesto a možnosti rozvíjania v primárnej edukácii.
Možnosti rozvíjania prosociálneho správania v triedach 1. – 4. ZŠ prostredníctvom intervenčným programov.
• Druhy, formy prosociálneho správania.
• Výcvikový program na rozvoj prosociálneho správania – Reichelová, Baranová.
• Intervenčný program rozvíjania prosociálneho správania pre I. stupeň ZŠ - Kopasová.
Literatúra :
Mareš, J. 2013.Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
Čáp, J., Mareš, J. 2001. Psychológie pro učitele. Praha: Portál.
Dreikurs, R., Grey, L. 1997. Logické dôsledky. Nové Zámky: Psychprof.
Ďurič, L., Grác, J. a kol. 1991. Pedagogická psychológia. Bratislava: Jaspis.
Fontana, D. 1997. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
Gajdošová, E., Herényiová, G. 2002. Škola rozvíjania emocionálnej inteligencie u žiakov. Bratislava: Príroda.
Grác, J. 2009. Kapitoly edukačnej psychológie. Trnava.
Helus, Z. a kol. 1979. Psychologie školní úspešnosti žáku. Praha.
Hvozdík, J. 1970. Psychologický rozbor školských neúspechov žiakov. Bratislava: SPN.
Kaliská, L. 2011. Úspešná inteligencia a možnosti jej rozvíjania v škole. Banská Bystrica: PF UMB.
Shapiro. L. Emoční inteligence dítetě a její rozvoj. Praha: Portál, 1998.
Stehlíková, J. Vybrané aspekty prosociálneho správania I. Banská Bystrica: Občianske združenie Pedagóg, 2015.
Stehlíková, J. 2016. Rozvíjanie empatie v pomáhajúcich profesiách. Banská Bystrica: Belianum.
Valihorová, M. 2008, 2009. Kapitoly zo školskej psychológie, Banská Bystrica: PF UMB.
Valihorová, M. 2013. Psychologické aspekty výchovy. Eurokódex, 2013.
Valihorová, M. 2011. Psychológia výchovy, 1, 2. Banská Bystrica: PF UMB.
Valihorová, M., Szalaiová, G. 2011. Prosociálnosť a osobnosť žiaka strednej školy. Banská Bystrica: Občianske združenie Pedagóg.
Valihorová, M., Lajčiaková, J. 2014. Školská psychológia a psychológ v škole. Žilina: EDIS.
Valihorová, M., Lajčiaková, J.2016. Emocionálny a sociálny rozvoj osobnosti (1. Casť – Psychologické aspekty výchovy). Žilina : IPV.
Zelina, M. 1994. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti. Bratislava: IRIS, 1994.
Časopisy: Čsl.psychológia, Psychológia a patopsychológia dieťaťa Pedagogika, Pedagogická revue a pod.
Požiadavky na uzatvorenie predmetu:
- Aktívna účasť na prednáškach.
- Povolené 2 absencie na seminároch (bonus 2 body za 100% účasť na seminároch).
- Vypracovanie a prezentovanie seminárnej práce v rozsahu 5-7 strán na zvolenú tému s využitím aktívnych foriem vyučovania (max 20 bodov).
- Analýza 2 edukačných situácií týkajúcich sa eliminovania negatívnych faktorov narúšajúcich optimálny vývin žiaka v prostredí primárnej edukácie (max.20 bodov).
- Písomná skúška: max 60 bodov (min. 40 bodov).
Záverečné hodnotenie:
100 - 94 bodov A
87 - 93 bodov B
80 - 86 bodov C
73 - 79 bodov D
65 - 72 bodov E