Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

  Psychologické aspekty školskej klímy a atmosféry školskej triedy.

•  Súčasné prístupy ku skúmaniu školskej klímy a klímy triedy.

•  Možnosti ovplyvňovania školskej klímy.

•  Analýza Škály sociálnej atmosféry v triede - ŠSAT (Kolárik, T., 1999).

• Inovatívne prístupy učiteľa  pri optimalizovaní atmosféry a  školskej klímy a jeho kompetencie pri zisťovaní atmosféry školskej klímy (návrhy rôznych modifikácií).

 

 

Modelové situácie uplatňovania jednotlivých metód výchovného pôsobenia v primárnej edukácii.

Pozitívne a negatívne dôsledky odmeňovania a trestania.

Objasnenie problematiky logických dôsledkov. Práca s pravidlami.

Vedenie empatických rozhovorov.

• Princípy uplatňovania „Ja“ komunikácie.

 

Výchovný vplyv médií na formovanie osobnosti žiaka mladšieho školského veku.

Násilie v médiách.

• Prevencia rizík spojených s používaním internetu, zásady bezpečného používania IKT – ako mobil a internet (ovce.sk; zodpovedne.sk).

• Možnosti spolupráce rodiny a školy.

 

 Špecifiká práce učiteľa so žiakmi s problémami v učení.

• Spolupráca učiteľa so psychológom  a špeciálnym pedagógom pri tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu a plánu pre žiaka s problémami v učení.

• Cvičenia pre žiakov so špecifickými poruchami učenia(rozvoj sluchovej diferenciácie reči, nácvik sekvencií, rozvoj slovnej zásoby, techniky nácviku čítania).

• Alternatívny model rozvoja matematickej predstavivosti.

 Analýza jednotlivých prípadových ukážok (príčiny neprospievania).

Možnosti učiteľa pri riešení neprospievania a neúspešnosti žiakov v spolupráci  so školským psychológom.

 

 Špecifiká práce učiteľa so žiakmi s problémami v správaní.

Psychologická analýza výchovných problémov – agresivita, šikanovanie, nedisciplinovanosť.

Možnosti eliminácie agresívneho správania u detí mladšieho školského veku.

▪ Možnosti spolupráce so školským psychológom.

 

 Špecifiká práce učiteľa so žiakmi s problémami v správaní.

• Psychologická analýza výchovných problémov – klamstvo, krádež, záškoláctvo.... .

• Možnosti eliminácie uvedených výchovných problémov v prostredí školy.

▪ Možnosti spolupráce so školským psychológom.

 

 Špecifiká práce s nadanými a talentovanými žiakmi.

Vývinové špecifiká nadaného a talentovaného žiaka.

• Nadaný žiak v bežnej triede. Špecifiká programu APROGEN.

Spolupráca učiteľa so psychológom pri tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu a plánu pre nadaného žiaka.

• Intervenčný program rozvíjania prosociálneho správania pre mimoriadne nadané deti (Mačišáková, V.).

 

 Možnosti rozvíjania emocionálnej inteligencie v triedach 1. – 4. ZŠ prostredníctvom intervenčných programov.

Humanizácia výchovy. Rozvíjanie nonkognitívnych funkcií.

Projekt Druhý krok.

• Výcvikový program empatie – Mesárošová.

▪ Úspešná inteligencia, jej miesto a možnosti rozvíjania v primárnej edukácii.

 

Možnosti rozvíjania prosociálneho správania v triedach 1. – 4. ZŠ prostredníctvom intervenčným programov.

Druhy, formy prosociálneho správania.

• Výcvikový program na rozvoj prosociálneho správania – Reichelová, Baranová.

• Intervenčný program rozvíjania prosociálneho správania pre I. stupeň ZŠ - Kopasová.

 

Literatúra :

Mareš, J. 2013.Pedagogická psychologie. Praha: Portál.

Čáp, J., Mareš, J. 2001. Psychológie pro učitele. Praha: Portál.

Dreikurs, R., Grey, L. 1997. Logické dôsledky. Nové Zámky: Psychprof.

Ďurič, L., Grác, J. a kol. 1991. Pedagogická psychológia. Bratislava: Jaspis.

Fontana, D. 1997. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.

Gajdošová, E., Herényiová, G. 2002. Škola rozvíjania emocionálnej inteligencie u žiakov. Bratislava: Príroda.

Grác, J. 2009. Kapitoly edukačnej psychológie. Trnava.

Helus, Z. a kol. 1979. Psychologie školní úspešnosti žáku. Praha.

Hvozdík, J. 1970. Psychologický rozbor školských neúspechov žiakov. Bratislava: SPN.

Kaliská, L. 2011. Úspešná inteligencia a možnosti jej rozvíjania v škole. Banská Bystrica: PF UMB.

Shapiro. L. Emoční inteligence dítetě a její rozvoj. Praha: Portál, 1998.

Stehlíková, J. Vybrané aspekty prosociálneho správania I. Banská Bystrica: Občianske združenie Pedagóg, 2015.

Stehlíková, J. 2016. Rozvíjanie empatie v pomáhajúcich profesiách. Banská Bystrica: Belianum.

Valihorová, M.  2008, 2009. Kapitoly zo školskej psychológie, Banská Bystrica: PF UMB.

Valihorová, M. 2013. Psychologické aspekty výchovy. Eurokódex, 2013.

Valihorová, M. 2011. Psychológia výchovy, 1, 2. Banská Bystrica: PF UMB.

Valihorová, M., Szalaiová, G. 2011. Prosociálnosť a osobnosť žiaka strednej školy. Banská Bystrica: Občianske združenie Pedagóg.

Valihorová, M., Lajčiaková, J. 2014. Školská psychológia a psychológ v škole. Žilina: EDIS.

Valihorová, M., Lajčiaková, J.2016. Emocionálny a sociálny rozvoj osobnosti (1. Casť – Psychologické aspekty výchovy). Žilina : IPV.

Zelina, M. 1994. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti. Bratislava: IRIS, 1994.

Časopisy: Čsl.psychológia, Psychológia a patopsychológia dieťaťa   Pedagogika, Pedagogická revue a pod. 

 

Požiadavky na uzatvorenie predmetu:

  • Aktívna účasť na prednáškach.
  • Povolené 2 absencie na seminároch (bonus 2 body za 100% účasť na seminároch).
  • Vypracovanie a prezentovanie seminárnej práce v rozsahu 5-7 strán na zvolenú tému s využitím aktívnych foriem vyučovania (max 20 bodov).
  • Analýza 2 edukačných situácií týkajúcich sa eliminovania negatívnych faktorov narúšajúcich optimálny vývin žiaka v prostredí primárnej edukácie (max.20 bodov).
  • Písomná skúška: max 60 bodov (min. 40 bodov).

 

 

Záverečné hodnotenie:

100 - 94 bodov    A

87 -  93 bodov     B

80 -  86 bodov     C

73 -  79 bodov     D

65 -   72 bodov   E

 

 

 

Konzultačné hodiny

Pondelok
-
Utorok
-
Streda
09:00 - 11:00
Štvrtok
-
Piatok
-
Konzultáciu vopred dohodnúť prostredníctvom e-mailu.

Kontaktný formulár

=