Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

SYLABY PREDMETU

PSYCHOLOGICKÉ  A SOCIÁLNE ASPEKTY UČENIA

 

 

 

     1. Učenie a jeho význam pri rozvíjaní osobnosti žiaka

  1. Význam kognitívnych procesov v učení so zameraním na vnímanie, pamäť a pozornosť.
  2. Význam kognitívnych procesov v učení so zameraním na predstavivosť a myslenie
  3. Význam kognitívnych procesov v učení so zameraním na predstavivosť (tvorivosť).
  4. Druhy učenia so zameraním na perceptuálno – motorické učenie
  5. Druhy učenia so zameraním na pojmové a problémové učenie
  6. Druhy učenia so zameraním na zmysluplné učenie

 

2.  Zákony učenia a ich uplatnenie v praxi.

  1. Zážitkové učenie a jeho uplatnenie v edukačnej praxi
  2. Štýly učenia žiakov a ich akceptácia učiteľom
  3. Motivácia ako podmienka a zákon učenia – význam v učení
  4. Transfer v učení – medzipredmetové vzťahy – význam transferu
  5. Spätná väzba v učení
  6. Výkonová motivácia žiakov.

 

      3.  Výkonnosť žiakov v edukačnom procese, činitele výkonnosti.

  1. Únava a jej vplyv na výkonnosť žiakov.
  2. Citové stavy a ich vplyv na výkonnosť žiakov.
  3. Vplyv chronotypov (biorytmov) na výkonnosť žiakov

 

4. Skúšanie a hodnotenie ako psychologické problémy.

  1. Skúšanie ako psychologický problém – súčasné trendy
  2. Hodnotenie ako psychologický problém – súčasné trendy
  3. Tréma a strach zo skúšky, príčiny, dôsledky, prevencia.
  4. Neprospievanie žiakov, súčasné príčiny. Možnosti prevencie neprospievania, príp. odstraňovanie.

 

5. Psychologické aspekty výchovy. Význam psychológie výchovy pre prácu učiteľa.

  1.  Metódy výchovy a ich využitie v edukačnom procese so zameraním na odmeny a tresty vo výchovne  

        detí a mládeže

  1. Aktuálne problémy žiakov v správaní
  2. Záškoláctvo ako psychologický problém – príčiny a dôsledky za žiaka
  3. Krádeže  ako psychologický problém – príčiny a dôsledky na žiaka
  4. Klamstvo  ako psychologický problém – príčiny a dôsledky na žiaka
  5. Túlanie a úteky z domu ako psychologický problém – príčiny a dôsledky na žiak
  6. Šikanovanie ako psychologický problém – príčiny a dôsledky na žiaka
  7. Kyberšikanovanie ako psychologický problém – príčiny a dôsledky na žiaka

 

6. Možnosti školského psychológa a školskej psychológie pri riešení výchovných a edukačných problémov.

 

  1. Možnosti školského psychológa pri humanizácií edukácie
  2. Zvládanie agresívneho žiaka.
  3. Spolupráca učiteľa a školského psychológa
  4. Spolupráca rodiča a školského psychológa
  5. Školský psychológ a jeho spolupráca s výchovným poradcom, špeciálnym pedagógom, školským špeciálnym pedagógom, asistentom učiteľa a s CPPPaP a CŠPP.

 

7. Školská trieda ako sociálna skupina, postavenie jednotlivca – žiaka v nej.

    Meranie vzťahov v sociálnej skupine.

  1. Trieda ako malá sociálna skupina. Sociálne vzťahy v triede a ich zisťovanie s využitím rôznych metód.
  2. Klíma a atmosféra v školskej triede.
  3. Sociálna pozícia žiaka v triede.
  4. Žiak a sociálne vzťahy
  5. Pozícia, status, rola učiteľa.

 

8. Interakcia a kooperácia v školskej triede, normy správania sa žiaka v školskej triede.

  1. Postoj k učeniu u žiakov
  2. Interakcia v školskej triede.
  3. Normy školskej triedy
  4. Konformita a poslušnosť v škole
  5. Percepčné omyly v práci učiteľa.

 

9. Socializácia, kultivácia osobnosti a ich vplyv na postoj žiakov k učeniu.

    Význam rodiny ako socializačného činiteľa.

  1. Rodina ako socializačný činiteľ.
  2. Postoje žiakov ku škole.
  3. Predsudky a ich vplyv na osobnosť žiaka.
  4. Socializácia a kultivácia osobnosti v procese ontogenézy. Poruchy socializácie a jej dôsledky v edukačnej praxi.
  5. Hostilita a jej dopad na prácu učiteľa

 

10. Komunikácia v školskej triede a štýly jej riadenia.

    Záťažové situácie u žiaka a u učiteľa, možnosti ich predchádzania.

  1. Komunikácia v školskej triede.
  2. Záťažové situácie u žiaka a učiteľa
  3. Sociálna facilitácia v školskej triede.
  4. Empatia v práci učiteľa.
  5. Štýly riadenia školskej triedy.

 

11. Sociálne správanie sa žiakov a učiteľov.

    Zvládanie a predchádzanie konfliktov v školskej triede

  1. Zvládanie konfliktov medzi učiteľom a žiakmi
  2. Žiak a sociálne vzťahy
  3. Postoj k učeniu u žiakov
  4. Bariéry komunikácie u žiakov ako prediktor konfliktov.
  5. Zvládanie konfliktov medzi žiakmi a stratégie ich riešenia.
  6. Sociálne správanie sa žiakov a učiteľov: prosociálne, asertívne, agresívne, atď.

 

Podmienky pre získanie hodnotenia:

Priebežné hodnotenie:

Účasť na vyučovaní:                      max. 2 absencie

Seminárna práca na zadanú tému: max. 10 bodov – min. 4 body (menej ako 4 body, študent nie je pripustení ku skúške a seminárnu prácu musí prepracovať)

Priebežný písomný test:                (20-40 bodov)

Záverečné hodnotenie:

Záverečný písomný test: (30-50 bodov)

Záverečné hodnotenie vychádza zo súčtu súčastí priebežného a záverečného hodnotenia. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v súčte najmenej 94 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 87 bodov, na hodnotenie C najmenej 80 bodov, na hodnotenie D najmenej 73 bodov a na hodnotenie E najmenej 65 bodov. Požiadavky a odporúčaná literatúra sa aktualizujú  každoročne v sylabách predmetu.

Požiadavky na spracovanie seminárnej práce:

Spracovanie seminárnej práce na vybranú tému.

Rozsah: 6 - 8 normostrán v printovej podobe (formát podľa STN ISO 690), minimálny počet odborných zdrojov: 5 z toho 1 zahraničný zdroj vrátane ČR. Pri práci s literatúrou je potrebné rešpektovať citačný index.  (Na obálke práce odporúčame uviesť svoj emailový kontakt).

Formálna úprava: titulný list s menami, témou a študijným odborom; obsahová skladba: úvod, jadro, záver, použitá literatúra

    Odovzdať najneskôr na poslednom seminári (v prípade nekvalitnej seminárnej práce musí študent prácu  

    prepracovať).

 

 

Literatúra:

ĎURIČ, L.a i., 1991. Pedagogická psychológia. Bratislava : Jaspis.

FONTANA, D. 1997. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál

Hewstone, M. - STROEBE, W. 2006. Sociální psychologie. Praha : Portál.

KAČÁNI, V. – VALIHOROVÁ, M. a i. 1999. Základy učiteľskej psychológie. Bratislava :  SPN.

Kollárik, T. a kol. 2004. Sociálna psychológia. Bratislava : UK.

Kosek, J. 2004. Člověk je (ne)tvor společenský. Praha : Argo.

MAREŠ, J. 2013. Pedagogická psychologie.; Praha : Portál.

Myers, D. 2016. Sociální psychologie. Praha: Albatros Media a. s.

ORAVCOVÁ, J. - KARIKOVÁ, S.: 2011. Psychológia v edukácii. Banská Bystrica : PF UMB

Oravcová, J. 2012. Sociálna psychológia. Banská Bystrica : PF UMB.

VALIHOROVÁ, M. 2013. Psychologické aspekty výchovy. Eurokódex : Žilina.

VALIHOROVÁ, M., PILKOVÁ, J. 2016 Emocionálny a sociálny rozvoj osobnosti (1. časť – Psychologické aspekty výchovy). Žilina: IPV Inštitút priemyselnej výchovy.

VALIHOROVÁ, M., LAJČIAKOVÁ, J. 2014. Školská psychológia a psychológ v škole. Žilina: IPV Inštitút priemyselnej výchovy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konzultačné hodiny

Pondelok
-
Utorok
-
Streda
09:00 - 11:00
Štvrtok
-
Piatok
-
Konzultáciu vopred dohodnúť prostredníctvom e-mailu.

Kontaktný formulár

=