SYLABY PREDMETU
PSYCHOLOGICKÉ A SOCIÁLNE ASPEKTY UČENIA
1. Učenie a jeho význam pri rozvíjaní osobnosti žiaka
- Význam kognitívnych procesov v učení so zameraním na vnímanie, pamäť a pozornosť.
- Význam kognitívnych procesov v učení so zameraním na predstavivosť a myslenie
- Význam kognitívnych procesov v učení so zameraním na predstavivosť (tvorivosť).
- Druhy učenia so zameraním na perceptuálno – motorické učenie
- Druhy učenia so zameraním na pojmové a problémové učenie
- Druhy učenia so zameraním na zmysluplné učenie
2. Zákony učenia a ich uplatnenie v praxi.
- Zážitkové učenie a jeho uplatnenie v edukačnej praxi
- Štýly učenia žiakov a ich akceptácia učiteľom
- Motivácia ako podmienka a zákon učenia – význam v učení
- Transfer v učení – medzipredmetové vzťahy – význam transferu
- Spätná väzba v učení
- Výkonová motivácia žiakov.
3. Výkonnosť žiakov v edukačnom procese, činitele výkonnosti.
- Únava a jej vplyv na výkonnosť žiakov.
- Citové stavy a ich vplyv na výkonnosť žiakov.
- Vplyv chronotypov (biorytmov) na výkonnosť žiakov
4. Skúšanie a hodnotenie ako psychologické problémy.
- Skúšanie ako psychologický problém – súčasné trendy
- Hodnotenie ako psychologický problém – súčasné trendy
- Tréma a strach zo skúšky, príčiny, dôsledky, prevencia.
- Neprospievanie žiakov, súčasné príčiny. Možnosti prevencie neprospievania, príp. odstraňovanie.
5. Psychologické aspekty výchovy. Význam psychológie výchovy pre prácu učiteľa.
- Metódy výchovy a ich využitie v edukačnom procese so zameraním na odmeny a tresty vo výchovne
detí a mládeže
- Aktuálne problémy žiakov v správaní
- Záškoláctvo ako psychologický problém – príčiny a dôsledky za žiaka
- Krádeže ako psychologický problém – príčiny a dôsledky na žiaka
- Klamstvo ako psychologický problém – príčiny a dôsledky na žiaka
- Túlanie a úteky z domu ako psychologický problém – príčiny a dôsledky na žiak
- Šikanovanie ako psychologický problém – príčiny a dôsledky na žiaka
- Kyberšikanovanie ako psychologický problém – príčiny a dôsledky na žiaka
6. Možnosti školského psychológa a školskej psychológie pri riešení výchovných a edukačných problémov.
- Možnosti školského psychológa pri humanizácií edukácie
- Zvládanie agresívneho žiaka.
- Spolupráca učiteľa a školského psychológa
- Spolupráca rodiča a školského psychológa
- Školský psychológ a jeho spolupráca s výchovným poradcom, špeciálnym pedagógom, školským špeciálnym pedagógom, asistentom učiteľa a s CPPPaP a CŠPP.
7. Školská trieda ako sociálna skupina, postavenie jednotlivca – žiaka v nej.
Meranie vzťahov v sociálnej skupine.
- Trieda ako malá sociálna skupina. Sociálne vzťahy v triede a ich zisťovanie s využitím rôznych metód.
- Klíma a atmosféra v školskej triede.
- Sociálna pozícia žiaka v triede.
- Žiak a sociálne vzťahy
- Pozícia, status, rola učiteľa.
8. Interakcia a kooperácia v školskej triede, normy správania sa žiaka v školskej triede.
- Postoj k učeniu u žiakov
- Interakcia v školskej triede.
- Normy školskej triedy
- Konformita a poslušnosť v škole
- Percepčné omyly v práci učiteľa.
9. Socializácia, kultivácia osobnosti a ich vplyv na postoj žiakov k učeniu.
Význam rodiny ako socializačného činiteľa.
- Rodina ako socializačný činiteľ.
- Postoje žiakov ku škole.
- Predsudky a ich vplyv na osobnosť žiaka.
- Socializácia a kultivácia osobnosti v procese ontogenézy. Poruchy socializácie a jej dôsledky v edukačnej praxi.
- Hostilita a jej dopad na prácu učiteľa
10. Komunikácia v školskej triede a štýly jej riadenia.
Záťažové situácie u žiaka a u učiteľa, možnosti ich predchádzania.
- Komunikácia v školskej triede.
- Záťažové situácie u žiaka a učiteľa
- Sociálna facilitácia v školskej triede.
- Empatia v práci učiteľa.
- Štýly riadenia školskej triedy.
11. Sociálne správanie sa žiakov a učiteľov.
Zvládanie a predchádzanie konfliktov v školskej triede.
- Zvládanie konfliktov medzi učiteľom a žiakmi
- Žiak a sociálne vzťahy
- Postoj k učeniu u žiakov
- Bariéry komunikácie u žiakov ako prediktor konfliktov.
- Zvládanie konfliktov medzi žiakmi a stratégie ich riešenia.
- Sociálne správanie sa žiakov a učiteľov: prosociálne, asertívne, agresívne, atď.
Podmienky pre získanie hodnotenia:
Priebežné hodnotenie:
Účasť na vyučovaní: max. 2 absencie
Seminárna práca na zadanú tému: max. 10 bodov – min. 4 body (menej ako 4 body, študent nie je pripustení ku skúške a seminárnu prácu musí prepracovať)
Priebežný písomný test: (20-40 bodov)
Záverečné hodnotenie:
Záverečný písomný test: (30-50 bodov)
Záverečné hodnotenie vychádza zo súčtu súčastí priebežného a záverečného hodnotenia. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v súčte najmenej 94 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 87 bodov, na hodnotenie C najmenej 80 bodov, na hodnotenie D najmenej 73 bodov a na hodnotenie E najmenej 65 bodov. Požiadavky a odporúčaná literatúra sa aktualizujú každoročne v sylabách predmetu.
Požiadavky na spracovanie seminárnej práce:
Spracovanie seminárnej práce na vybranú tému.
Rozsah: 6 - 8 normostrán v printovej podobe (formát podľa STN ISO 690), minimálny počet odborných zdrojov: 5 z toho 1 zahraničný zdroj vrátane ČR. Pri práci s literatúrou je potrebné rešpektovať citačný index. (Na obálke práce odporúčame uviesť svoj emailový kontakt).
Formálna úprava: titulný list s menami, témou a študijným odborom; obsahová skladba: úvod, jadro, záver, použitá literatúra
Odovzdať najneskôr na poslednom seminári (v prípade nekvalitnej seminárnej práce musí študent prácu
prepracovať).
Literatúra:
ĎURIČ, L.a i., 1991. Pedagogická psychológia. Bratislava : Jaspis.
FONTANA, D. 1997. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál
Hewstone, M. - STROEBE, W. 2006. Sociální psychologie. Praha : Portál.
KAČÁNI, V. – VALIHOROVÁ, M. a i. 1999. Základy učiteľskej psychológie. Bratislava : SPN.
Kollárik, T. a kol. 2004. Sociálna psychológia. Bratislava : UK.
Kosek, J. 2004. Člověk je (ne)tvor společenský. Praha : Argo.
MAREŠ, J. 2013. Pedagogická psychologie.; Praha : Portál.
Myers, D. 2016. Sociální psychologie. Praha: Albatros Media a. s.
ORAVCOVÁ, J. - KARIKOVÁ, S.: 2011. Psychológia v edukácii. Banská Bystrica : PF UMB
Oravcová, J. 2012. Sociálna psychológia. Banská Bystrica : PF UMB.
VALIHOROVÁ, M. 2013. Psychologické aspekty výchovy. Eurokódex : Žilina.
VALIHOROVÁ, M., PILKOVÁ, J. 2016 Emocionálny a sociálny rozvoj osobnosti (1. časť – Psychologické aspekty výchovy). Žilina: IPV Inštitút priemyselnej výchovy.
VALIHOROVÁ, M., LAJČIAKOVÁ, J. 2014. Školská psychológia a psychológ v škole. Žilina: IPV Inštitút priemyselnej výchovy.