Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

Rozvoj kritického myslenia žiakov prostredníctvom analytickej diskusnej metódy Philosophy for Children

Informácie o projekte

Projekt je zameraný na rozvoj kritického myslenia pomocou diskusnej metódy, uplatňujúcej filozofickú metódu analytického a tvorivého myslenia, Philosophy for Children, ktorej autorom je americký profesor pedagogiky, M. Lipman. Rozvoj kritického myslenia je orientovaný do výchovno-vzdelávacieho procesu žiakov základných a stredných škôl.

Vyhlasovateľ:

KEGA MŠ SR

TRANSLATE with x English Arabic Hebrew Polish Bulgarian Hindi Portuguese Catalan Hmong Daw Romanian Chinese Simplified Hungarian Russian Chinese Traditional Indonesian Slovak Czech Italian Slovenian Danish Japanese Spanish Dutch Klingon Swedish English Korean Thai Estonian Latvian Turkish Finnish Lithuanian Ukrainian French Malay Urdu German Maltese Vietnamese Greek Norwegian Welsh Haitian Creole Persian   //   TRANSLATE with COPY THE URL BELOW Back EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal Back //     This page is in Estonian   Translate to Slovak         Afrikaans Albanian Amharic Arabic Armenian Azerbaijani Bengali Bulgarian Catalan Croatian Czech Danish Dutch English Estonian Finnish French German Greek Gujarati Haitian Creole Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Italian Japanese Kannada Kazakh Khmer Korean Kurdish (Kurmanji) Lao Latvian Lithuanian Malagasy Malay Malayalam Maltese Maori Marathi Myanmar (Burmese) Nepali Norwegian Pashto Persian Polish Portuguese Punjabi Romanian Russian Samoan Simplified Chinese Slovak Slovenian Spanish Swedish Tamil Telugu Thai Traditional Chinese Turkish Ukrainian Urdu Vietnamese Welsh  
Never translate Estonian
Never translate www.pdf.umb.sk
Zadanie projektu:

 

TRANSLATE with x English Arabic Hebrew Polish Bulgarian Hindi Portuguese Catalan Hmong Daw Romanian Chinese Simplified Hungarian Russian Chinese Traditional Indonesian Slovak Czech Italian Slovenian Danish Japanese Spanish Dutch Klingon Swedish English Korean Thai Estonian Latvian Turkish Finnish Lithuanian Ukrainian French Malay Urdu German Maltese Vietnamese Greek Norwegian Welsh Haitian Creole Persian   //   TRANSLATE with COPY THE URL BELOW Back EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal Back //
Číslo projektu:KEGA 035UMB-4/2018
Doba riešenia:2018 - 2020
Vedúci projektu:doc. Ján Kaliský, PhD.
Koordinátor projektu:doc. Lada Kaliská, PhD.
Spoluriešitelia:doc. Katarína Vančíková, PhD.,
Mgr. Marek Stachoň, PhD.,
Mgr. Barbora Baďurová, PhD.
PaedDr. Marcel Páleš
Zahraničný projekt:nie

Projekt skúmal rozvoj kritického myslenia pomocou realizácie pedagogického programu Philosophy for Children, ktorého autorom je americký profesor pedagogiky, M. Lipman. Rozvoj kritického myslenia je orientovaný do výchovno-vzdelávacieho procesu žiakov základných a stredných škôl. Cieľmi projektu sú 1) vytvorenie prvých metodických multimediálnych materiálov na výučbu pomocou analytickej, diskusnej, didaktickej metódy Philosophy for Children, ktorých efektivita rozvoja kritického a tvorivého myslenia bude (2) pilotne overená v praxi základných a stredných škôl; s následným 3) vytvorením kurzu Philosophy for Children pre učiteľov základných a stredných škôl ako aj pre študentov UMB pripravujúcich sa na profesiu učiteľa. Podporným a spolurealizačným cieľom (4.) je kreovanie Centra pre filozofovanie s deťmi.

 

Pripravujeme

Pripravujeme novely a metodiky (cvičebnice) pre rozvíjanie kritického a tvorivého myslenia realizáciou programu Philosophy for Children. Budú určené učiteľom základných a stredných škôl a vyjdú v r. 2020.

 

Zrealizované aktivity (4)

 Kurz rozvoja kritického a tvorivého myslenia v škole

s využitím didaktickej metódy Philosophy for Children.

Pre skupinu 18 učiteliek a učiteľov základných a stredných škôl, s ktorými sa podelíme o skúsenosti s rozvíjaním kritického a tvorivého myslenia žiakov cez metódu filozofickej diskusie. Pre jasné uvažovanie a analytické myslenie využívame didaktickú metódu „filozofie pre deti“ amerického pedagóga M. Lipmana (Philosophy for Children, P4C, Philosophieren mit Kindern) a preto sme pre Vás pripravili tento kurz. Na kurze sa zameriame na filozofickú otázku a jej potenciál využijeme pre rozvoj kritického a tvorivého myslenia za pomoci diskusie, ktorá vedie k zlepšeniu klímy v triede. Interaktívnymi metódami budeme trénovať, ako efektívne viesť skupinovú diskusiu tak, aby všetci účastníci chceli dosiahnuť spoločný cieľ.

Kurz, v rozsahu 4 dni, povedú doc. Ján Kaliský, PhD. a doc. Lada Kaliská, PhD. z Pedagogickej fakulty UMB v B. Bystrici a realizovaný bude zdarma vo Vzdelávacom centre pre etickú a environmentálnu výchovu Zaježová (pri Zvolene) v dvoch častiach:

1. polovica kurzu bude 29.-31. marca 2019 (začiatok piatok o 17.00 hod., koniec o 15.00 hod.)

2. polovica bude 20.-22. septembra 2019 (v rovnakom čase).

Viac informácií a možnosť prihlásenia nájdette na https://goo.gl/forms/Q4iBJE0JxuUdxrSv1 počet miest je limitovaný (18), preto sa, v prípade záujmu, treba prihlásiť čím skôr (ideálne do 28. februára).

 

Zrealizované aktivity (2)

Vedecké kolokvium Kritické myslenie a filozofická reflexia v edukácii  (15. januára 2019) 

Naučiť myslieť, je podstatou každej školy (lebo ľudské myslenie ovplyvňuje ľudské konanie); učiteľ ponúka niečo k zamysleniu, ponúka otázku, hoci často pozorujeme, že školská filozofia má tendenciu sa s filozofiou míňať, ak sa robí náukovo a dejinársky a že kritické myslenie, či diskusia sa nerozvíja, ak sa preferuje transmisívny štýl výučby. Filozofia však je prostredím, do ktorého vstúpiť znamená osudovo sa premeniť. Do filozofie nevstúpime čítaním dejín filozofického myslenia ale tým, že sami budeme mať otázku, ktorú mysliteľom položíme.

Inštrumentárium filozofického premýšľania umožňuje rozpoznať otáznosť sveta, určenia spolubytia a neistotu ja-definície. Na druhej strane ukazuje ako sú každá argumentácia a konanie závislé od určení a obmedzení, ako nás určujú jazyk a „obrazy sveta“. E. Martens, jeden z najvýznamnejších nemeckých didaktikov filozofie, obhajuje potrebu filozofického kritického pýtania a filozofovanie charakterizuje ako elementárnu techniku kultúry. Vysvetľuje, že jej miesto filozofovania v školskom kurikule sa legitimizuje z troch pohľadov:

1) Je imanentnou samozrejmosťou školy v demokratickej spoločnosti. Škola sa chápe nielen ako inštitúcia vzdelávania, ale aj ako „inštitúcia formovania“. Zo svojej prirodzenosti nemá len sprostredkovávať poznanie, ale aj umožniť žiakom autonómne a sebe-zodpovedajúco tvoriť svoj osobný, pracovný a politický život. Filozofia je tak chápaná vo význame metodického spracúvania životu dôležitých základných otázok.

2) Oprávnenie vzhľadom na spoločenskú situáciu žiakov vo vedecko-technickej moderne. Filozofia svojou kritickou analýzou pomáha žiakom, aby sa stali autonómnymi, svojprávnymi účastníkmi vo verejnom a politickom diskurze o spoločných životne dôležitých základných otázkach. Žijeme v „racionálnej kultúre“, ktorá svojou podstatou zodpovedá sokratovskému „zúčtovaniu“. V takej kultúre je dôležité orientovať sa myslením v myslení, no nie za účelom stať sa chladným racionalistom, ale vyznať sa v racionálnej kultúre. Nie vo význame prispôsobiť sa, ale môcť sa chápať ako subjekt tejto kultúry. Podľa Martensa je život, zvlášť v modernej racionálnej kultúre, príliš komplexný, príliš ťažký, aby sa nechal na skôr vyštudovaných špecialistov“. Súčasnú situáciu moderny chápe ako „zlomovú“, silne poznačenú vedou a technikou, a preto je žiaduca reflexívna orientácia. Práve súčasná problémová situácia očividne provokuje zamyslenie sa nad tým, čo môžeme vedieť, čo máme robiť, v čo smieme dúfať, kedy sme ľudia.

3) Oprávnenie vzhľadom na osobné existenciálne rozhodnutie pre autentický život.

Uvažujúc v naznačených súvislostiach prichádzame k nasledovným otázkam:

  1. Čo pomáha rozvíjať kritické myslenie?
  2. Aké miesto dnes zaujíma filozofia (či filozofovanie) v edukácii?
  3. Aký význam má etická teória v etickej výchove? A aký filozofická reflexia?
  4. Ako učiť dnes filozofiu? (Čo to znamená, keď so žiakmi filozofujeme?)

Zámerom vedeckého kolokvia je vytvorenie priestoru pre akademickú diskusiu orientovanú na rozvinutie načrtnutých tém kritického myslenia a filozofického uvažovania v edukácii. Následne by príspevky vytvorili základ pre vydanie monotematického zborníka vedeckých štúdií.

Realizovaný program vedeckého kolokvia.

Vydaná publikácia z kolokvia: Kaliský, J. (zost.) Kritické myslenie a filozofická reflexia v edukácii. Banská Bystrica: Belianum, 2020. Online vydanie. ISBN 978-80-557-1673-2. 

stiahnuť ako pdf-súbor

Zrealizované aktivity (1)

Pozývame učiteľov základných a stredných škôl na seminár spojený s workshopom na tému

Nové trendy vo výučbe etickej výchovy,

ktorý Štátny pedagogický ústav v Bratislave organizuje v spolupráci s tímom nášho projektu.

Workshop sa bude konať 11. októbra 2018

vo Vedeckej knižnici v Banskej Bystrici (na Lazovnej ulici 9) od 9.00 hod. do 15.30 hod.

Program