Pedagogická fakulta Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici

VYHODNOTENIE ŠVOUČ 2022 NA PF UMB

CELOFAKULTNÉ KOLO ŠTUDENTSKEJ VEDECKEJ, ODBORNEJ A UMELECKEJ ČINNOSTI, 7. apríl 2022

Študentská vedecko-odborná a umelecká činnosť  má svoju dlhoročnú tradíciu a každoročne sa na našej fakulte  konajú súťažné katedrové kolá  a následne  najlepší študenti odprezentujú svoje práce na fakultnom kole ŠVOUČ.
Tento rok však bola réžia iná. Vzhľadom k tomu, že do súťaže ŠVOUČ sa zapojili iba študentstvo z dvoch katedier, katedrové kolá neprebiehali, uskutočnilo sa len celofakultné kolo, ktoré sa konalo 7. 4.  2022.

Študentky bakalárskeho i magisterského stupňa štúdia, ktorí reprezentovali dve katedry:  Katedru elementárnej  a predškolskej pedagogiky (2 súťažné práce) a Katedru psychológie (6 súťažných prác) mali príležitosť obhájiť pred odbornou hodnotiacou komisiou, ale aj širšou  verejnosťou (spolužiaci, rodičia) výsledky svojej odbornej teoreticko-empirickej, metodicko-aplikačnej práce, ktorú pod vedením svojich konzultantov spracovali niektorí v dlhšom, iní v kratšom časovom rozpätí. Mnohé témy reagovali na aktuálne situácie, napr. emočné prežívanie a stratégie zvládania emócií ukrajinských študentov na Slovensku počas vojnového konfliktu, bazálna emočná bolesť a súcit vo vzťahu k well-beingu u adolescentov, sebahodnotenie a tendencia k nezdravému životnému štýlu a poruchám príjmu potravy v období dospievania, kvalita partnerského vzťahu u odlúčených manželov, potenciál canisterapie pri práci s osobami s poruchami autistického spektra, didaktická pomôcka ŠTVORČEG zameraná na rozvíjanie predmatematickej gramotnosti, metodický materiál na rozvíjanie emocionality detí predškolského veku s využitím rozprávky a tvorivého dialógu. Všetky prezentované práce vyvolali podnetné a inšpiratívne diskusie.

Študentky súťažili v rámci bakalárskej sekcie (4 súťažné práce) a magisterskej sekcie (4 súťažné práce). Ako najlepšie práce v rámci fakultného kola ŠVOČ  boli v bakalárskej sekcii vyhlásené nasledovné práce:

1.   Didaktická pomôcka ŠTVORČEG zameraná na rozvíjanie predmatematickej gramotnosti  -  Ďurianová Martina (2. r. Bc. predškolská a elementárna pedagogika).

2.    Emočné prežívanie a stratégie zvládania emócií ukrajinských študentov na Slovensku počas vojnového konfliktu - Slovíková Kristína, Bc., Šípková Zuzana a Nehilová Mercedes

3.    Potenciál canisterapie pri práci s osobami s poruchami austistického spektra (prehľadová štúdia) -  Mamatejová Viktória (2. r. Bc. jednoodborová psychológia)

V magisterskej sekcii sa na prvom mieste umiestnili dve práce s rovnakým počtom bodov:

1.    Sebahodnotenie a tendencia k nezdravému životnému štýlu a poruchám príjmu potravy v období dospievania -  Ďurišková  Kristína, Bc.  (2. r. Mgr. učiteľstvo psychológie a biológie)

Metodický materiál na rozvíjanie emocionality detí predškolského veku s využitím rozprávky a tvorivého dialógu  - Parobeková Linda, Bc. (2. Mgr. učiteľstvo pre primárne vzdelávanie).

 Druhé a tretie miesto v rámci magisterskej sekcie nebolo udelené.

Okrem členov odbornej hodnotiacej komisie, ktorí určili víťazov, mali aj samotní diváci v publiku možnosť hlasovať a určiť cenu publika pre najlepšieho študenta v bakalárskej  a magisterskej sekcii. Stali sa nimi v bakalárskej sekcii - Ďurianová Martina a v magisterskej sekcii študentka Bc. Ďurišková Kristína.

Zástupcovia z Katedry pedagogiky a andragogiky a členky vedenia PF UMB sa stali nezávislou hodnotiteľskou komisiou.  
5 odborníkov v úlohe porotcov, 4 recenzenti prác ŠVOUČ, 10 súťažiacich študentiek prezentujúcich inšpiratívne témy, podnetné konštruktívne diskusie, presvedčivé i menej presvedčivé argumenty, desiatky divákov a  priateľská, obohacujúca atmosféra aj také bolo fakultné kolo ŠVOČ 2022.

Jedna zo súťažiacich študentiek Viktória Mamatejová svoju skúsenosť v účasti na ŠVOUČ zhodnotila ako pozitívnu skúsenosť:

Bola to pre mňa skvelá možnosť ako vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a odprezentovať svoju prácu pred publikom, čo mne osobne vždy robilo problém. Mohla som však odprezentovať problematiku, ktorá mi je veľmi blízka a prostredníctvom mojej prezentácie poukázať na jej dôležitosť. Najvďačnejšia som však za konštruktívnu kritiku, vďaka ktorej môžem svoju prácu do budúcnosti vylepšiť“.