Projekty
PROJEKTY
- ANALÝZA STAVU A POTRIEB SLOVENSKÉHO ŠKOLSTVA V ZAHRANIČÍ ( r. 2009 – 2013
Cieľom projektu bola analýza vzdelávacích potrieb vybraných európskych krajín. Zamerali sme sa najmä na:
- Identifikáciu aktuálneho stavu a potrieb slovenského školstva a vzdelávania v SJ v prostredí slovenských komunít v zahraničí;
- Vypracovanie návrhov opatrení na realizáciu vzdelávacích aktivít v SJ pre krajanov (ich potomkov) prechodne/trvale žijúcich v zahraničí.
Vypracovanie analýzy, následného výskumu, interpretácie výsledkov a návrhov opatrení bolo realizované ma základe dotazníkov vlastnej proveniencie, ako základnej výskumnej metódy. Išlo o niekoľko typov dotazníkov, ktoré boli koncipované a orientované na tieto subjekty:
- zastupiteľské údaje SR vo vybraných krajinách,
- predstaviteľov štátnych orgánov, v ktorých kompetenciách je vzdelávacia politika konkrétnej krajiny;
- predstaviteľov rôznych krajanských spolkov, ktoré zabezpečujú aktivity (kultúrne, osvetové, vzdelávacie) v konkrétnej krajine.
Výskumnú vzorku tvorili vyššie uvedené subjekty, resp. respondenti. Ich výber bol determinovaný predpokladanou koncentráciou občanov slovenského pôvodu v danej krajine, pričom tieto boli vybraté zo zoznamu krajín, uvedeného na webových stránkach Úradu pre Slovákov žijúcich v zahraničí, metódou zámerného výberu subjektov. Kritériami výberu krajiny bola predpokladaná koncentrácia Slovákov v danej krajine na základe:
- existencie štátom uznanej slovenskej národnostnej menšiny v krajine,
- predpokladanej koncentrácie Slovákov z historických vysťahovaleckých vĺn,
- predpokladanej koncentrácie Slovákov, trvale alebo prechodne žijúcich v zahraničí po roku 1989.
Odporúčania z výskumných zistení:
Pri návrhu týchto odporúčaní sme vychádzali najmä z toho, že existuje relatívne vysoký počet detí, ktoré v SR vykonávajú pravidelne komisionálne skúšky, ako aj detí , ktoré sú vo veku osvojovania materinského jazyka. Ide najmä o deti v období predškolského veku, resp. navštevujúce primárny stupeň vzdelávania.
- Pripraviť pre Akreditačnú komisiu SR študijný program, zameraný na prípravu učiteľov predprimárneho a primárneho vzdelávania, so zameraním na špecifické potreby detí prechodne žijúcich v zahraničí.
- Upraviť novelu Zákona č. 245//2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní v časti upravujúcej postup pri vykonávaní rozdielových skúšok (§ 25). Podľa ods. 5 uvedeného paragrafu „žiak, ktorý vykonáva osobitný spôsob školskej dochádzky podľa § 23 písm. b) a c) vykoná skúšky z vyučovacích predmetov, ktoré určí riaditeľ školy, v kmeňovej škole spravidla za každý školský rok...“. Návrh na úpravu sa týka tohto, aby boli taxatívne určené predmety, z ktorých by mali byť vykonané rozdielové skúšky tak, ako to bolo v predchádzajúcom znení uvedeného zákona (slovenský jazyk a literatúra, vlastiveda, slovenský zemepis a história). Viacerí riaditelia ZŠ totiž vyžadujú komisionálne skúšky aj z takých predmetov, ktoré žiaci absolvovali v zahraničí, resp. zo všetkých predmetov.
- Vytvoriť jednotný systém komisionálnych skúšok, ktorý by umožňoval ich realizáciu aj v zahraničí, za prítomnosti kvalifikovaných slovenských učiteľov príslušných stupňov vzdelávania a aprobačných predmetov.
- Pokiaľ žijú rodičia v krajine, kde nie je možné realizovať systematické vzdelávanie detí v SJ, pripraviť pre túto cieľovú skupinu didaktické materiály a metodický postup vypracovaný vysokoškolskými pedagógmi učiteľských fakúlt v SR.
Na základe týchto zistení, sme pod gesciou MŠ VVaŠ SR začali realizovať aj ďalší výskumný projekt, v ktorom sú už zohľadnené aj niektoré z vyššie uvedených odporúčaní. Preto sme sa v ďalšom výskumnom projekte zamerali intenzívnejšie na oblasť vzdelávacích centier, v ktorých sa sústreďuje činnosť orientovaná na podporu a rozvoj slovenského jazyka u detí, ale aj u dospelých.
1.1. REALIZÁCIA VÝSKUMU „Vplyv edukačných a sociokultúrnych faktorov na utváranie národnostnej identity“
Hlavným cieľom projektu bolo zvýšenie kvality činnosti vzdelávacích centier v krajinách západnej Európy a v zámorí, v ktorých sa pripravujú deti na realizáciu komisionálnych skúšok v SR. Na základe identifikácie sporných bodov v tejto oblasti sme chceli navrhnúť koncept vzdelávania v centrách a zároveň sme chceli poskytnúť relevantné údaje štátnym orgánom v SR, ktoré majú vo svojej kompetencii problematiku vzdelávania Slovákov žijúcich mimo územia SR.
Čiastkové ciele projektu:
- Identifikácia koncepčných zámerov vzdelávacích centier (obsah, formy), ich organizačné zabezpečenie, vzdelávacie zámery centier (udržiavanie SJ vs. príprava na komisionálne skúšky);
- Identifikácia podmienok vzdelávacích centier - priestorové a materiálne vybavenie, počet a obsahové zameranie vyučovacích hodín, kvalifikačná štruktúra zamestnancov, počet a vekové zloženie detí;
- Zisťovanie potrieb krajanov (rodičov, učiteľov), za účelom spracovania obsahov vzdelávacích kurzov, metodicko-didaktických materiálov na účely dobrovoľnej výučby, pričom sa prihliada na motívy vzdelávania detí, dĺžku ich pobytu v krajine;
Výsledky výskumu:
Výskum bol realizovaný na základe dotazníka vlastnej proveniencie, ktorý bol rozoslaný tým vzdelávacím centrám, na ktoré sme mali kontakt (20 centier). V r. 2016 poskytovali tieto centrá vzdelávacie a záujmové aktivity pre viac ako 1000 detí, z toho 348 detí navštevovalo pravidelné vyučovanie slovenského jazyka a slovenských reálií, pričom časť detí sa pripravovala aj na komisionálne skúšky. Aktivity v centrách zabezpečovalo 45 učiteliek, z toho 36 kvalifikovaných (80%) a 29 s z pedagogickou praxou v SR (64%), 16 s pedagogickou praxou v danej krajine (35%).
Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky PF UMB vypracovala pre podporu činnosti týchto centier ucelený metodický materiál s názvom „Hráme sa o Slovensku po slovensky”. Materiál je určený na rozširovanie kompetencií detí v oblasti jazyka a slovenských reálií prostredníctvom didaktických prostriedkov a jednotlivých aktivít.
Vypracovali sme podrobnú analýzu tých paragrafov Školského zákona, ktoré sa týkali realizácie komisionálnych skúšok aj s návrhmi ich úpravy, ktoré sme zaslali príslušnému odboru na MŠ VVaV SR.
Realizovali sme viaceré vzdelávacie aktivity pre učiteľky a dobrovoľníčky pôsobiace vo vzdelávacích centrách, pričom ich obsah vyplýval z ich konkrétnych požiadaviek.
Z výsledkov doterajších výskumných zistení teda vyplýva, že niektoré z navrhovaných opatrení sa už začínajú realizovať, pričom významným faktorom v celej problematike vzdelávania detí krajanov žijúcich v zahraničí, sa javí pomoc a podpora vzdelávacích centier, ktoré vznikajú v krajinách západnej Európy a v zámorí. Vyústením týchto poznatkov a zistení je aktuálny projekt, v ktorom sme sa podrobnejšie zamerali na potreby a aktuálne problémy centier s tým, že v projekte sme sa z hľadiska dostupnosti sústredili najmä na vzdelávacie centrá pôsobiace v krajinách západnej Európy.
1.2. KEGA 012 UMB-4/2017 s názvom „Koncept vzdelávania detí novodobých migrantov v krajinách západnej Európy“.
Koncepcia a zámery projektu vychádzali z doterajších poznatkov danej problematiky, a zároveň má snahu identifikovať tie aktuálne problémy a úskalia, s ktorými sa vzdelávanie detí Slovákov žijúcich v zahraničí stretáva. Preto je cieľom projektu identifikácia súčasného stavu vzdelávacích centier v krajinách západnej Európy a je zameraný na vytvorenie jednotného konceptu vzdelávania tých detí, ktoré sa pripravujú na komisionálne skúšky v SR. Výstupy projektu budú podkladom pre odborné pracoviská v SR, ktoré majú vo svojej kompetencii danú problematiku (MŠ VVaŠ, ŠPÚ, ÚSŽZ, MPC SR). Výsledkom projektu bude návrh konceptu pre skvalitnenie činnosti vzdelávacích centier.
Výsledkom by malo byť:
- Vytvorenie modelu hodnotenia prípravy a vzdelávania detí vo vzdelávacích centrách západnej Európy, ktorý môže byť využitý aj v iných krajinách mimo EÚ.
- Zlepšenie kvality vzdelávania v centrách a vytvorenie jednotného modelu vzdelávania podľa ročníkov a tematických oblastí.
- Zlepšenie kvality prípravy odborných zamestnancov pôsobiacich v centrách vzdelávania.
- Podklady pre tvorbu obsahového zamerania komisionálnych skúšok realizovaných v SR, organizačného zabezpečenia a spôsob ich realizácie.
- Vytvorenie priestoru pre informovanie odbornej verejnosti a zároveň vytvorenie priestoru pre odbornú diskusiu.
Doterajšievýskumné zistenia, realizované aktivity a ďalšie témy súvisiace s touto problematikou, sú uvedené v ďalších kapitolách predkladaného textu.
1.3. KEGA Projekt č. 019UMB-4/2020 Príprava interaktívneho prostredia Krajina Hláskovo na podporu výučby slovenského jazyka pre deti Slovákov žijúce v zahraničí
Cieľom projektu je vytvoriť interaktívne vzdelávacie prostredie na podporu výučby slovenského jazyka pre deti Slovákov žijúce v zahraničí a tým zabezpečiť kontinuálnu podporu a zavádzanie digitalizácie do výučby, zatraktívnenie a optimalizáciu výučby v prostredí vzdelávacích centier v zahraničí. Na rozdiel od klasickej výučby projekt navrhuje multimediálnu vzdelávaciu platformu Krajina Hláskovo, ktorá je originálnym a jedinečným riešením na podporu vzdelávania v centrách, i v domácom prostredí žiakov a predstavuje nové pedagogické prístupy – metódy a formy učenia sa s podporou nových technológií. Projekt multimediálnej platformy je postavený na akčnom výskume na Pedagogickej fakulte UMB, v spolupráci so vzdelávacími centrami a organizáciami na podporu vzdelávania detí Slovákov žijúcich v zahraničí. V prvej fáze prebehne identifikácia potrieb a kapacít a následne návrh zmien v podobe multimediálnej platformy. Na ňu nadviaže implementácia do praxe – overovanie efektivity multimediálnej platformy v prostredí vzdelávacích centier, Výstupy z projektu by mali poskytnúť možnosti podpory vzdelávania detí Slovákov v zahraničí.