Výučba eko a enviro tém na PF UMB
Výučba zaujímavých eko a enviro tém na našej fakulte je pútavo
prezentovaná a vyučovaná v rôznych predmetoch a progamoch.
Aj my investujeme do vzdelania budúcej generácie. Naši učitelia a učiteľky učia predmety, v ktorých
sa intenzívne venujeme trvalo udržateľnému rozvoju a enviro témam celoročne v rámci výučby,
ako aj v rámci service learningových projektov.
#pdfumb #ajpdfumbjeenviro #denvody #den zeme #worldwaterday
PSYCHOBIOLÓGIA - Beata Gurgová Žitniaková
Časť predmetu je zameraná na komparatívnu psychológiu, ktorej cieľom je porovnávať psychické funkcie človeka a organizmov od najjednoduchších reakcií po najdiferencovanejšie. Súčasťou predmetu je zdôrazňovanie potreby chrániť prírodu a jej diverzitu. Zdôrazňujem komplexnosť a vzájomné prepojenie fungovania prírody a hoci sa človek často snaží svojím správaním oddeliť a budovať si svoj "umelý svet", sme stále aj biologické bytosti a sme súčasťou tejto planéty a svojím správaním ovplyvňujeme nielen životy organizmov okolo seba, ale zároveň aj kvalitu vlastných životov.
Predmet je určený študentom odboru Psychológia a učiteľského kombinačného štúdia so psychológiou.
ODBORNÁ KOMUNIKÁCIA V ANGLICKOM JAZYKU - Dana Hanesová
Súčasťou predmetu v anglickom jazyku je diskusia: Ako môžeme pomôcť životnému prostrediu? Študenti sa s touto témou oboznamujú cez niektoré z cieľov udržateľného rozvoja (SDGs). Cieľom je rozvíjať tvorivé a kritické myslenie v tejto oblasti. V prípade účasti študenta zo zahraničia je súčasťou predmetu komparácia s riešením tejto problematiky v krajine/krajinách, z ktorých študenti prichádzajú.
Predmet určený Bc. študentom Výchova a vzdelávanie detí, mládeže a dospelých - zúčastňujú sa ho domáci aj Erasmus študenti
ODBORNÁ ANGLIČTINA - Dana Hanesová
Súčasťou predmetu v anglickom jazyku je riešenie problémov súvisiacich s ochranou životného prostredia. Študenti cez metódy "lotosový kvet" (Lotus Blossom), SCAMMPERR a 6 klobúkov myslenia od E. DeBona kriticky reflektujú súčasný stav a prichádzajú s novými riešenia v oblasti ochrany životného prostredia. V prípade účasti študenta zo zahraničia je súčasťou predmetu komparácia s riešením tejto problematiky v krajine/krajinách, z ktorých študenti prichádzajú.
Predmet určený Bc. študentom Výchova a vzdelávanie detí, mládeže a dospelých - zúčastňujú sa ho domáci aj Erasmus študenti
TRENDY A INOVÁCIE V TEÓRIÍ VÝCHOVY A EDUKÁCIE - Dana Hanesová
Súčasťou predmetu je oboznamovanie s riešením ekologických tém (najmä cez SDGs - sustainability development goals týkajúcich sa ekológie) v súčasných edukačných inštitúciach/rôznych krajinách sveta.
Predmet určený Mgr. študentom Manažment a poradenstvo vo výchove a vzdelávaní.
ENVIROMENTÁLNA ETIKA A VÝCHOVA - Ján Kaliský
Polovica realizácie je teoretické uchopenie problematiky vzťahu človeka k prírode (cez vybrané ekoetické teórie) a polovica sa zážitkovo realizuje v prírodnom prostredí.
Predmet je výberový, možný pre všetkých záujemcov.
LES - PROSTREDIE PRE VÝUČBU - Ján Kaliský
Prírodné prostredie je využité v blokovom dvojdňovom cvičení so všetkým, ktoré prírodné prostredie poskytuje. Hlavným cieľom je budovanie pozitívneho vzťahu k prirodzenému prírodnému prostrediu a životu v ňom. Účastníci zažijú rannú hmlu a rosu, prvé slnečné lúče, lúku, les, skalu, výstup, zostup, jazero, oblohu, strom, tieň, vodopád, plačúci kameň, roklinu, potok, oheň, oblaky, súmrak, možno hviezdy, vietor, dážď... alebo inak: hru farieb, svetla a tieňa s orchestrom lesných zvukov a vôní. Toto všetko je reflektované a spoločne diskutované.
Predmet je výberový, možný pre všetkých záujemcov.
ROZHOVORY O PRÍRODE - Ján Kaliský
Predmet ponúka priestor pre rozhovory nad analýzami ekofilozofických/etických textov, pre zvažovanie zodpovednosti ľudského konania voči prírodnému prostrediu; pre rozlišovanie medzi antropocentrickým a neantropocentrickým vzťahovaním sa človeka k prírode.
Predmet je výberový, možný pre všetkých záujemcov.
KERAMIKA A TVORBA Z PRÍRODNÝCH MATERIÁLOV- Lenka Lipárová
Tvorba z prírodných materiálov dáva príležitosť sebarealizácie a uvedomovania si svojej zodpovednosti aj za drobné činy. Anorganické a organické materiály reagujú na náš dotyk a môžeme vnímať aj ich účinky na nás. V pláne predmetu je postupné objavovanie vlastností materiálov praktickou činnosťou cez výtvarné zadania, poznávanie možností a obmedzení nástrojov. Súčasťou je rozvíjanie vnímavosti na javy prírodného prostredia: schnutia a zadržiavania vody, podmienky pre život a recyklácia materiálov. Predmet ponúka študentovi možnosť absolvovania v rámci záujmového krúžku detí 1. stupňa, rozširuje tak ich príležitosti pedagogickej praxe a obohacuje ich skúsenosť o autentické reakcie detí.
Predmet je výberový, možný pre všetkých záujemcov.
VÝTVARNÝ ATELIÉR - Renáta Pondelíková
Prostredníctvom predmetu si môžu študenti uvedomiť možnosť dať materiálom druhú šancu a tvorivo s nimi pracovať.
Predmet je výberový, možný pre všetkých záujemcov.
DETSKÝ TÁBOR V PRAXI - Lenka Lipárová & Renáta Pondelíková
Prakticky orientovaný predmet dáva študentom príležitosť pripraviť a v praxi overiť týždenný program neformálneho vzdelávania. Jedným z cieľov predmetu je aj výchova k environmentálnemu mysleniu.
Predmet je výberový, možný pre všetkých záujemcov.
DIDAKTIKA PRÍRODOVEDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDELÁVANIA - Ružena Čiliaková & Marian Trnka
Predmet je jedným z profilových predmetov štúdia. Ponúka priestor didakticky spracovať obsahy o prírode a z prírody do podoby prírodovedného učiva, návrhov pokusov, experimentov, aktivít podnecujúcich poznávanie prírody, rozvoj environemntálneho cítenia, chápania globálnych súvislostí, rozvoj vedeckých kompetencií a jazyka.
Predmet určený Mgr. študentom Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie
PRÍRODOVEDNÉ A TECHNICKÉ VZDELÁVANIE - Ružena Čiliaková & Marian Trnka
Prírodovedná súčasť predmetu ponúka priestor pre aktívne bádanie a skúmanie zákonitostí prírody. Zároveň sa študentky učia didakticky spracovať prírodovedné obsahy, formulovať jednoduché výskumné problémy zrozumiteľné pre dieťa predškolského a mladšieho školského veku a navrhovať spôsoby aktívneho poznávania zákonitostí prírody.
Predmet určený Bc. študentom Predškolskej a elementárnej pedagogiky