Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

Výučba eko a enviro tém na PF UMB

Výučba zaujímavých eko a enviro tém na našej fakulte je pútavo
prezentovaná a vyučovaná v rôznych predmetoch a progamoch. 

Aj my investujeme do vzdelania budúcej generácie. Naši učitelia a učiteľky učia predmety, v ktorých
sa intenzívne venujeme trvalo udržateľnému rozvoju a enviro témam celoročne v rámci výučby,
ako aj v rámci service learningových projektov.
#pdfumb #ajpdfumbjeenviro #denvody #den zeme #worldwaterday



PSYCHOBIOLÓGIA - Beata Gurgová Žitniaková
Časť predmetu je zameraná na komparatívnu psychológiu, ktorej cieľom je porovnávať psychické funkcie človeka a organizmov od najjednoduchších reakcií po najdiferencovanejšie. Súčasťou predmetu je zdôrazňovanie potreby chrániť prírodu a jej diverzitu. Zdôrazňujem komplexnosť a vzájomné prepojenie fungovania prírody a hoci sa človek často snaží svojím správaním oddeliť a budovať si svoj "umelý svet", sme stále aj biologické bytosti a sme súčasťou tejto planéty a svojím správaním ovplyvňujeme nielen životy organizmov okolo seba, ale zároveň aj kvalitu vlastných životov. 
Predmet je určený študentom odboru Psychológia a učiteľského kombinačného štúdia so psychológiou. 

ODBORNÁ KOMUNIKÁCIA V ANGLICKOM JAZYKU - Dana Hanesová 
Súčasťou predmetu v anglickom jazyku je diskusia: Ako môžeme pomôcť životnému prostrediu? Študenti sa s touto témou oboznamujú cez niektoré z cieľov udržateľného rozvoja (SDGs). Cieľom je rozvíjať tvorivé a kritické myslenie v tejto oblasti. V prípade účasti študenta zo zahraničia je súčasťou predmetu komparácia s riešením tejto problematiky v krajine/krajinách, z ktorých študenti prichádzajú. 
Predmet určený Bc. študentom Výchova a vzdelávanie detí, mládeže a dospelých - zúčastňujú sa ho domáci aj Erasmus študenti

ODBORNÁ ANGLIČTINA - Dana Hanesová
Súčasťou predmetu v anglickom jazyku je riešenie problémov súvisiacich s ochranou životného prostredia. Študenti cez metódy "lotosový kvet" (Lotus Blossom), SCAMMPERR a 6 klobúkov myslenia od E. DeBona kriticky reflektujú súčasný stav a prichádzajú s novými riešenia v oblasti ochrany životného prostredia. V prípade účasti študenta zo zahraničia je súčasťou predmetu komparácia s riešením tejto problematiky v krajine/krajinách, z ktorých študenti prichádzajú.
Predmet určený Bc. študentom Výchova a vzdelávanie detí, mládeže a dospelých - zúčastňujú sa ho domáci aj Erasmus študenti

TRENDY A INOVÁCIE V TEÓRIÍ VÝCHOVY A EDUKÁCIE - Dana Hanesová
Súčasťou predmetu je oboznamovanie s riešením ekologických tém (najmä cez SDGs - sustainability development goals týkajúcich sa ekológie) v súčasných edukačných inštitúciach/rôznych krajinách sveta.
Predmet určený Mgr. študentom Manažment a poradenstvo vo výchove a vzdelávaní.

ENVIROMENTÁLNA ETIKA A VÝCHOVAJán Kaliský
Polovica realizácie je teoretické uchopenie problematiky vzťahu človeka k prírode (cez vybrané ekoetické teórie) a polovica sa zážitkovo realizuje v prírodnom prostredí.
Predmet je výberový, možný pre všetkých záujemcov.

LES - PROSTREDIE PRE VÝUČBU - Ján Kaliský
Prírodné prostredie je využité v blokovom dvojdňovom cvičení so všetkým, ktoré prírodné prostredie poskytuje. Hlavným cieľom je budovanie pozitívneho vzťahu k prirodzenému prírodnému prostrediu a životu v ňom. Účastníci zažijú rannú hmlu a rosu, prvé slnečné lúče, lúku, les, skalu, výstup, zostup, jazero, oblohu, strom, tieň, vodopád, plačúci kameň, roklinu, potok, oheň, oblaky, súmrak, možno hviezdy, vietor, dážď... alebo inak: hru farieb, svetla a tieňa s orchestrom lesných zvukov a vôní. Toto všetko je reflektované a spoločne diskutované.
Predmet je výberový, možný pre všetkých záujemcov.

ROZHOVORY O PRÍRODE - Ján Kaliský
Predmet ponúka priestor pre rozhovory nad analýzami ekofilozofických/etických textov, pre zvažovanie zodpovednosti ľudského konania voči prírodnému prostrediu; pre rozlišovanie medzi antropocentrickým a neantropocentrickým vzťahovaním sa človeka k prírode. 
Predmet je výberový, možný pre všetkých záujemcov.

KERAMIKA A TVORBA Z PRÍRODNÝCH MATERIÁLOV- Lenka Lipárová
Tvorba z prírodných materiálov dáva príležitosť sebarealizácie a uvedomovania si svojej zodpovednosti aj za drobné činy. Anorganické a organické materiály reagujú na náš dotyk a môžeme vnímať aj ich účinky na nás. V pláne predmetu je postupné objavovanie vlastností materiálov praktickou činnosťou cez výtvarné zadania, poznávanie možností a obmedzení nástrojov. Súčasťou je rozvíjanie vnímavosti na javy prírodného prostredia: schnutia a zadržiavania vody, podmienky pre život a recyklácia materiálov. Predmet ponúka študentovi možnosť absolvovania v rámci záujmového krúžku detí 1. stupňa, rozširuje tak ich príležitosti pedagogickej praxe a obohacuje ich skúsenosť o autentické reakcie detí.
Predmet je výberový, možný pre všetkých záujemcov.

VÝTVARNÝ ATELIÉR - Renáta Pondelíková
Prostredníctvom predmetu si môžu študenti uvedomiť možnosť dať materiálom druhú šancu a tvorivo s nimi pracovať. 
Predmet je výberový, možný pre všetkých záujemcov.

DETSKÝ TÁBOR V PRAXI - Lenka Lipárová & Renáta Pondelíková
Prakticky orientovaný predmet dáva študentom príležitosť pripraviť a v praxi overiť týždenný program neformálneho vzdelávania. Jedným z cieľov predmetu je aj výchova k environmentálnemu mysleniu. 
Predmet je výberový, možný pre všetkých záujemcov.

DIDAKTIKA PRÍRODOVEDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDELÁVANIA - Ružena Čiliaková & Marian Trnka
Predmet je jedným z profilových predmetov štúdia. Ponúka priestor didakticky spracovať obsahy o prírode a z prírody do podoby prírodovedného učiva, návrhov pokusov, experimentov, aktivít podnecujúcich poznávanie prírody, rozvoj environemntálneho cítenia, chápania globálnych súvislostí, rozvoj vedeckých kompetencií a jazyka.
Predmet určený Mgr. študentom Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie

PRÍRODOVEDNÉ A TECHNICKÉ VZDELÁVANIE - Ružena Čiliaková & Marian Trnka
Prírodovedná súčasť predmetu ponúka priestor pre aktívne bádanie a skúmanie zákonitostí prírody. Zároveň sa študentky učia didakticky spracovať prírodovedné obsahy, formulovať jednoduché výskumné problémy zrozumiteľné pre dieťa predškolského a mladšieho školského veku a navrhovať spôsoby aktívneho poznávania zákonitostí prírody.
Predmet určený Bc. študentom Predškolskej a elementárnej pedagogiky