Katedra pedagogiky, PF UMB Banská Bystrica
Tézy a tematický plán prednášok a seminárov z predmetuVšeobecná didaktika
Forma štúdia: denné
Ročník: 3. ročník Bc.
Semester: zimný2019/2020
Zabezpečuje: doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. (prednášky a semináre)
PhDr. Zuzana Osvaldová, PhD. (prednášky a semináre)
PaedDr. Simona Sámelová, PhD. (semináre)
Hodnotenie predmetu(v súlade s informačným listom predmetu):
- Študenti a študentky priebežne plnia, odovzdávajú a prezentujú vypracované úlohy a zadania.
- Počas semestra majú možnosť získať z plnenia priebežných aktivítmax 60 bodov. Z toho:
- 40 bodov za písomné priebežné testy
- 20 bodov za spracovanie a prezentáciu zadaných úloh
- Študenti a študentky sú povinnívypracovať a odovzdať jednotlivým vyučujúcim v seminárnych skupinách na hodnotenie všetky súčasti priebežného hodnotenia.
- Podmienka pre prihlásenie sa na skúšku - min40bodov.
- Skúškaprebieha v písomnej forme - max 40 bodov(pre uznanie skúšky je potrebné získať min 25 bodov).
- Záverečné hodnotenie je súčtom dosiahnutých výsledkov v priebežnom hodnotení a v skúške(podľa kvalifikačných stupňov ŠP).
- Povinná účasť na seminároch - min 80%. Neprítomnosť je potrebné ospravedlniť.
- Študenti a študentky s IŠP si individuálne dohodnú podmienky absolvovania predmetu s vyučujúcim seminárnej skupiny, do ktorej sú zaradení.
Prihlasovanie sa na skúšku:
- Prihlasovať sa na zverejnené termíny skúškyv AIS-e v skúšobnom období podľa pokynov jednotlivých vyučujúcich na seminároch.
- Prihlasovať sa na termíny (riadne a opravné) k tým vyučujúcim, u ktorých študenti a študentky absolvujú výučbu seminárov.
- Študenti a študentky, ktorí predmet opakujú, resp. absolvujú výučbu v zimnom semestri v rámci programu ERASMUS v zahraničí, sú povinní kontaktovať priamo vyučujúce skupín, do ktorých patria podľa rozvrhu a s nimi si dohodnú podmienky absolvovania a ukončenia predmetu.
Obsah prednášok (podľa obsahového štandardu predmetu)
1. Súčasné významné a vplyvné smery v didaktike a ich podoby. Zmysel, hodnoty a ciele edukácie.
24.9.2019 - doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD.
2. Edukácia obratu.Všeobecná komparácia základných didaktických prvkov v transmisívnom a konštruktivistickom prístupe.
1.10.2019 - doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD.
3. Obsah vzdelávania. Vymedzenie pojmov. Konkretizácia obsahu vzdelávania, školské dokumenty. Učivo, druhy učiva. Osnovanie učiva v pedagogických dokumentoch.
8.10.2019 - PhDr. Zuzana Osvaldová, PhD.
4. Osobnosť učiteľa a osobnosť žiaka a ich chápanie výučby. Profesijné kompetencie v kontexte normatívneho a dynamického kompetenčného prístupu. Vyučovacie a učebné štýly. Charakteristiky učiteľa a žiaka vo vzájomnej podmienenosti.
15.10.2019 - doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD.
5. Osobnosť učiteľa a osobnosť žiaka a ich chápanie výučby. Profesijné kompetencie v kontexte normatívneho a dynamického kompetenčného prístupu. Vyučovacie a učebné štýly. Charakteristiky učiteľa a žiaka vo vzájomnej podmienenosti.
22.10.2019 - doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD.
6. Ciele vyučovacieho procesu.Vymedzenie pojmu ciele. Všeobecné ciele výchovy a vzdelávania, špecifické ciele vyučovacieho procesu, taxonómie cieľov, vlastnosti cieľov. Chyby vo formulácii vyučovacích cieľov. Postup pri určovaní cieľov.
29.10.2019 - PhDr. Zuzana Osvaldová, PhD.
7. Teoretické základy vyučovacieho procesu. Vyučovací proces. Zákonitosti vyučovacieho procesu, podmienky vyučovacieho procesu, etapy vyučovacieho procesu. Prístupy k vyučovaciemu procesu, rozširujúce prístupy chápania vyučovacieho procesu.
5.11.2019 - PhDr. Zuzana Osvaldová, PhD.
7. Didaktické metódy. Systém didaktických metód, vlastnosti metód, výber metód. Rôzne klasifikácie metódy – zmysel klasifikácie metód. Teoretická analýza jednotlivých didaktických metód. Metodický obrat. Zásady kombinovania metód.
12.11.2019 - PhDr. Zuzana Osvaldová, PhD.
8. Aktivizujúce didaktické metódy a stratégie.Charakteristika, význam, klasifikácia. Teoretická analýza jednotlivých aktivizujúcich metód. Silné a slabé stránky aktivizujúcich metód. Kolbov cyklus skúsenostného učenia.
19.11.2019 - PhDr. Zuzana Osvaldová, PhD.
9. Organizačné formy vyučovania – charakteristika pojmu, klasifikácia organizačných foriem, vyučovacia hodina – znaky, druhy, nové podoby vyučovacích hodín. Hromadné vyučovanie. Skupinové vyučovanie. Párové vyučovanie. Projektové vyučovanie. Kooperatívne vyučovaie. Rovesnícke vzdelávanie.
26.11.2019- PhDr. Zuzana Osvaldová, PhD.
10. Skúšanie a hodnotenie žiakov. Nedostatky súčasného spôsobu skúšania a hodnotenia žiakov, súčasné trendy v skúšaní a hodnotení žiakov.
3.12.2019 – doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD.
11. Psychodidaktické a neurodidaktické výzvy pre súčasnú didaktiku.
10.12.2019 – doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD.
Výkonový štandard (absolvovaním predmetu je študent/študentka schopný):
- Nadobudnúť poznanie o dôležitosti a význame všeobecnej didaktiky a jej psychodidaktickej podstaty pre úspešné fungovanie v praxi učiteľskej profesie.
- Vymedziť všeobecnú didaktiku v systéme pedagogických vied, vymenovať a charakterizovať jej funkcie a význam. Definovať a vysvetliť základné didaktické pojmy a prvky v edukačných súvislostiach. Správne používať relevantnú odbornú terminológiu.
- Charakterizovať osobnosť žiaka a učiteľa v edukačných súvislostiach. Vymedziť požiadavky na profesijné kompetencie učiteľa na základe analýzy návrhu profesijného štandardu začínajúceho učiteľa. Charakterizovať a analyzovať podľa pokynov základné školské dokumenty a vysvetliť ich vzájomný vzťah. Porovnať ich štruktúru.
- Vyhľadávať, kategorizovať a posúdiť určené prvky školských dokumentov s akcentom na kľúčové kompetencie ako ciele a prostriedky edukácie. Analyzovať učivo z didaktického hľadiska, prezentovať a obhájiť svoje riešenie.
- Aplikovať osvojené postupy v procesoch formulácie špecifických cieľov podľa rôznych taxonómií cieľov vo vlastných aprobačných predmetoch.
- Uvedomiť si podstatu a význam uplatňovania didaktických zásad v edukačnom procese.
- Charakterizovať rôzne prístupy ku klasifikácii metód a organizačných foriem; reflektovať moderné trendy v didaktike. Vysvetliť rozdiely medzi tradičnými a aktivizujúcimi metódami, rôznymi organizačnými formami na konkrétnych príkladoch.
- V skupinovej práci dodržiavať pravidlá efektívnej komunikácie. Kriticky, vecne a korektne posúdiť a zhodnotiť prezentované riešenia iných. Hodnotiť kvalitu svojej vlastnej práce a práce iných na základe vopred určených kritérií.
- Vytvoriť priebežne portfólio vlastných výstupov podľa zadaní v súlade s nadobudnutými vedomosťami a požadovanými kritériami.
Obsah seminárov
1. Úvodný seminár: očakávania, predstavenie predmetu, organizácia, požiadavky. Literatúra.
Didaktika ako pedagogická vedná disciplína
Didaktika ako veda, predmet skúmania, druhy didaktík, historický vývoj. Myšlienky Komenského na vzdelávanie, ich aktuálnosť a prežitok. Moderné trendy v didaktike. Aktuálne úlohy didaktiky.
- Bonusová úloha č. 1
2. Vzťah didaktiky k iným vedám.Systém didaktiky. Jednotlivé činitele didaktického systému.
- Zadanie úlohy: priniesť učebnicu pre ľubovoľný ročník ZŠ alebo SŠ pre predmet svojej aprobácie.
3. Učebnica ako školský dokument
Definovanie pojmu, funkcie učebníc, druhy učebníc, štruktúra učebníc.Didaktická analýza učebnice. Ďalšie informačné zdroje. Legislatíva vzťahujúca sa k učebniciam.
- Práca s pracovným listom
- Bonusová úloha č. 2
4. Príprava učiteľa na vyučovanie.Organizácia školského roka, dlhodobá, krátkodobá príprava učiteľa na vyučovanie, projekt písomnej prípravy na vyučovanie – význam, výhody, nevýhody, rôzne varianty písomných príprav. Ukážka príprav študentov.
5. Osobnosť žiaka a jeho chápanie výučby Charakteristika žiakov základných a stredných škôl. Kognitívne a učebné štýly - typológie. Metakognícia, metaučenie, autoregulácia učenia.
- Hra s písmenami
- Realizácia dotazníka na štýly učenia sa žiakov (buď na seminári, alebo ako úloha pre študentov).
- Ohlásenie prvej písomnej práce zo všetkých predchádzajúcich tém seminárov a prednášok.
6. Ciele vzdelávania, vyučovacie – špecifické ciele 1
- Realizácia prvej písomnej práce v hodnote 20b.
Aplikácia poznatkov z prednášky.Ciele vzdelávania v jednotlivých historických obdobiach. Formulovanie špecifických cieľov.Taxonómie cieľov. Operacionalizácia cieľov
- Práca s pracovným listom.
- Oznámenie písomnej práce z témy ciele.
- Zadanie textu k didaktickým zásadám na samoštúdium.
- Bonusová úloha č. 3
7. Vyučovacie ciele2
Precvičovanie formulácie vyučovacích cieľov. Rôzne taxonómie cieľov. Operacionalizácia cieľov.
8. Vyučovacie ciele 2
Precvičovanie formulácie vyučovacích cieľov. Rôzne taxonómie cieľov. Operacionalizácia cieľov
- Písanie písomnej práce z témy ciele (15 b).
- Pripomenutie testu na preštudovanie k téme didaktické zásady.
9. Didaktické zásady
Prezentácia témy netradične.
Autodidaktický test z témy didaktické zásady.
10. Didaktické metódy 1
Didaktické metódy,charakteristika – analýza vybraných metód hlavne z praktického hľadiska: slovné metódy. metóda vysvetľovania, metóda rozhovoru.
Práca s pracovným listom.
- Bonusová úloha č. 4
- Ohlásenie druhej písomnej práce z tém prednášok a seminárov v hodnote 20b.
11. Didaktické metódy2
Praktický seminár zameraný na vybrané aktivizujúce metódy: brainstorming, prípadová štúdia, pojmové mapovanie.
- Zadanie úlohy: Pripraviť ku konkrétnej téme z jedného predmetu svojej aprobácie didaktickú hru podľa vylosovania. Individuálna práca v hodnote 5 bodov.
12. Didaktické metódy 3
- Realizácia ohlásenej písomnej práce.
- Prezentácia pripravených didaktických hier.
- Bonusovú úloha č. 5
13. Diagnostické metódy. Skúšanie a hodnotenie žiakov.
Záverečné sumatívne hodnotenie – max 60 b
Výber diagnostických metód (slovné hodnotenie, didaktické testy).
Autoevalvácia a sebareflexia. Informácie ku skúške, záverečnému hodnoteniu a ukončovaniu predmetu.
Priebežné hodnotené úlohy:
- Písomná práca č. 1 – 20b
- Úloha k téme ciele – 15b
- Úloha k téme didaktické metódy – prezentácii didaktickej hry (individuálna práca) – 5b
- Písomná práca č.2 – 20b
Spolu = 60b za priebežné úlohy
Bonusové body = 10b
Počas semestra majú študenti a študentky možnosť získať tzv. „bonusové body“. Priebežne počas semestra budú elektronicky zverejnené úlohy, súvisiace s aktuálnym obsahom. Vypracovanie bonusových úloh bude možné vyučujúcim odovzdávať len v tých termínoch, ktoré budú pri konkrétnych úlohách uvedené. Body za „bonusové úlohy“ budú pridelené len za správne odpovede. Body získané za „bonusové úlohy“ sa pripočítajú k bodom získaným počas seminárov.
Kvalifikačné stupne záverečného hodnotenia:
A: 100 – 94 bodov C: 86 – 80 bodov E: 72 – 65 bodov
B: 93 – 87 bodov D: 79 – 73 bodov Fx: 64 – 0
Odporúčaná študijná literatúra:
- BAJTOŠ, .: Teória a prax didaktiky. Žilina: EDIS, 2003.
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
- BLAŠKO, M.: Základy modernej didaktiky1. Košice: 2011. dostupné na internete.
- ČAPEK, R. Moderní didaktika.Praha: Grada, 2015.
- HELDOVÁ, D. – KAŠIAROVÁ, N. – TOMENGOVÁ, A. et al.: Metakognitívne stratégie rozvíjajúce proces učenia sa žiakov. Bratislava: MPC, 2011.
- HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Grada : 2006.
- KALAŠ, I. et al.: Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava : SPN, 2013.
- KALHOUS, Z. – OBST, O.: Školní didaktika. Praha : 2002.
- KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha : Grada, 2011.
- KOTRBA, L. – LACINA, T.: Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno : 2007.
- LÁSZLÓ, K. – OSVALDOVÁ, Z : Didaktika. Banská Bystrica : 2014.
- PETLÁK, E.: Inovácie v didaktike. Dubnica nad Váhom. 2012.
- PETLÁK, E.: Kapitoly zo súčasnej didaktiky. Bratislava : 2005.
- PETLÁK, E. Všeobecná didaktika. 3. prepr. vyd. Bratislava : Iris, 2016.
- PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha: 1996. (a ďalšie novšie vydania)
- PRŮCHA, J. – WALTEROVÁ, E. – MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. 5. vyd. Praha: Portál, 2008. (a ďalšie novšie vydania)
- PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. Praha: 1997. (a ďalšie novšie vydania)
- ROVŇANOVÁ, L.: Profesijné kompetencie učiteľov. Banská Bystrica: Belianum, 2015.
- ROVŇANOVÁ, L.: Učebné štýly žiakov a vyučovacie štýly učiteľov. Bratislava: MPC, 2015.
- SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2013.
- SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha : 2007.
- SLAVÍK, J. – JANÍK, T. – NAJVAR, P. – KNECHT, P.: Transdisciplinární didaktika. Masarykova univerzita : 2017.
- STROUHAL, M. (ed.). 2016. Učit se být učitelem. K vybraným problémům učiteslkého vzdělávání. Praha: Karolinum, 2016.
- STROUHAL, M. – ŠTECH, S. (eds.). 2016.Vzdělání a dnešek. Praha: Karolinum, 2016.
- ŠKODA, J. – DOULÍK, P.: Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha : Grada, 2011.
- TRACEY, R. 2009. Instructivism, constructivism or connectivism? [online].cit.[2016-04-04].
- Štátny vzdelávací program ISCED 2. (aktuálna verzia dostupná na internete)
- Štátny vzdelávací program ISCED 3. (aktuálna verzia dostupná na internete)
- ŠVEC, Š.: Historické premeny poňatí didaktiky (Od J.A. Komenského po súčasnosť) In Zborník filozofickej a pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Bratislava : 1995.
- TUREK, I.: Didaktika. Bratislava : 2008, 2010,2014.
- ZORMANOVÁ, L.: Výukové metody v pedagogice. Praha, 2012
- Odborné časopisy a noviny, aj v e-podobe.
- Internetový portál rezortu školstva a s ním súvisiace web stránky relevantných inštitúcií:
- www.minedu.sk, www.statpedu.sk, www.iuventa.sk, www.nucem.sk,www.casopisdobraskola.sk, www.edicnyportal.iedu.sk,
Spracovali:
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD.
PhDr. Zuzana Osvaldová, PhD.
PaedDr. Simona Sámelová, PhD.
6.9.2019
Seminár: ADT 1a2