Metodika záujmovej činnosti.
Predmet: Metodika záujmovej činnosti
Študijný odbor: Pedagogika
Študijný program: Pedagogika vychovávateľstvo
Vyučujúca: PaedDr. Simona Sámelová, PhD.
Ročník štúdia: 2.
Stupeň štúdia: bakalársky
Odporúčaný semester: 4. letný semester 2019/2020
Počet kreditov:
Podmieňujúce predmety: nie sú
Hodnotenie predmetu:
Dochádzka: povinná účasť 100 %
(prípadnú neúčasť vopred ospravedlniť, resp. neskôr a dokladovať)
Minimálna aktívna účasť ako podmienka k ukončeniu: 80 %
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Výsledky vzdelávania (výkonový štandard): študent absolvovaním štúdia:
- Vie samostatne charakterizovať jednotlivé školské výchovno–vzdelávacie zaradenia a špeciálne výchovné zariadenia a vie k nim priradiť jednotlivé vyhlášky upravujúce ich činnosť.
- Je schopný spontánne reagovať na legislatívne podmienky upravujúce činnosť zariadení a prakticky ich využiť pri písomnom spracovaní jedno rázového podujatia alebo pri vypracovaní časovo – tematického plánu krúžku.
- Aplikuje teoretické poznatky pri tvorbe a realizácii námetov pre jednotlivé záujmove oblasti v pravidelnej a príležitostnej záujmovej činnosti.
- Dokáže posúdiť vhodnosť metód, foriem, postupov a činností, ktoré využije v praktickej realizácii činností pre jednotlivé oblasti záujmovej činnosti.
- Dokáže analyzovať a hodnotiť vhodnosť a primeranosť zvolených postupov pri realizácii činností v jednotlivých záujmových oblastiach.
- Vytvorí a prakticky realizuje aktivity pre jednotlivé záujmové oblasti a dokáže samostatne vytvárať projekty zamerané na prípravu, organizáciu a realizáciu v pravidelnej a príležitostnej činnosti v jednotlivých záujmových oblastiach.
Záverečné hodnotenie:
Študent/ka musí v priebehu výučby absolvovať praktický výstup a odovzdať portfólio obsahujúce súbor činností, podrobné rozpracovanie záujmového krúžku a vypracovať 10 námetov na hry v určenom výchovno – vzdelávacom zariadení podľa zadania. Je potrebné získať min 65 bodov, aby úspešne absolvoval/a predmet. Celkové hodnotenie je súčtom priebežného hodnotenia získaného počas praktického výstupu a odovzdania stanovených materiálov. Na základe sumatívneho hodnotenia - úspešnosť vyjadrená hodnotením A - Fx podľa pravidiel hodnotenia kvality výsledkov štúdia. V prípade neúspešnosti (na konci semestra nedostatočný počet bodov) študent/ka vykoná tú časť priebežného hodnotenia (okrem praktického výstupu), v ktorom získal/a najmenší počet bodov.
Priebežné hodnotenie:
Praktický výstup – 50 b
Portfólio (obsahujúce súbor desiatich námetov na činnosti, rozpracovanie záujmového krúžku 50 b
Úspešnosť vyjadrená kvantitatívne a kvalitatívne:
100 – 94 A
93 – 87 B
86 – 80 C
79 – 73 D
72 – 65 E
64 – 0 Fx
Cieľ predmetu:
Získať základné teoretické informácie z problematiky tvorby záujmovej činnosti.
Osvojiť si a formovať kompetencie potrebné pre práca s deťmi a mládežou.
Získať motiváciu pre rozvíjanie vlastných profesijných kompetencií.
Obsahové zameranie prednášok:
Základné dokumenty určené pre pedagógov v školách a školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach: Zákon 245/2008 o výchove a vzdelávaní a jeho novelizácie; Vyhláška č.306/2009 o ŠKD, ŠSZČ, CVČ, školskom hospodárstve a strediskách odbornej praxe; Vyhláška 236/2009 o ŠI; Nariadenie vlády SR z 2009, ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov; Zákon 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a jeho novelizácie; a i..
Organizačný systém výchovy mimo vyučovania. Legislatívne podmienky, opatrenia a možnosti na realizáciu voľnočasových aktivít žiakov ZŠ a SŠ v školských výchovno – vzdelávacích zariadeniach, špeciálnych výchovných zariadeniach, kultúrno – osvetových zaradeniach, organizáciách a občianskych združeniach (zákony, vyhlášky, interné predpisy). Prostriedky realizácie voľnočasových aktivít žiakov v školskom a mimoškolskom prostredí.Teória a metodikavýchovy mimo vyučovania. Poslanie, ciele a úlohy výchovy mimo vyučovania. Formy výchovy mimo vyučovania, ich klasifikácia. Tvorba a realizácia oddychových, rekreačných, záujmových, vzdelávacích, spoločensko – prospešných činností vo výchovno vzdelávacích a špeciálno – výchovných zariadeniach.Teória záujmov a záujmovej činnosti.Záujmová činnosť ako hlavná obsahová náplň výchovy mimo vyučovania, ako prostriedok rozvoja osobnosti, ako faktor prevencie.Organizačné formy záujmovej činnosti. Prostriedky realizácie záujmovej činnosti v spoločensko – vednej, prírodovednej, pracovno - technickej, kultúrno – umeleckej, športovej, telovýchovnej a turistickej oblasti. Formy, metódy a ďalšie prostriedky realizácie záujmovej činnosti v záujmových oblastiach. Organizačné formy záujmovej činnosti (pravidelné a príležitostné). Metodika záujmových činností, prostriedky realizácie. Záujmový krúžok ako základná organizačná forma záujmovej činnosti. Organizácia, metodika a realizácia záujmových krúžkov v jednotlivých záujmových oblastiach. Postavenie vychovávateľa v riadiacom procese a v realizácii záujmových činností v jednotlivých záujmových oblastiach. Praktická realizácia záujmovej činnosti študentov v rôznych zariadeniach v jednotlivých záujmových oblastiach.
Literatúra:
1. OBDRŽÁLEK, Z.: Škola, školský systém, ich organizácia a riadenie. Bratislava : 1999.
2. KASÁČOVÁ, B.: Učiteľ. Profesia a príprava. Banská Bystrica : 2002.
3. KARIKOVÁ, S.: Osobnosť učiteľa. Banská bystrica : 1999.
4. kol. autorov: Pedagogické a psychologické problémy osobnosti žiaka. Banská Bystrica : 2003.
5. KURELOVÁ, M.: Učitelská profese v teorii a praxi. Praha : 1996.
6. KYRIACOU, CH.: Klíčové dovednosti učitele. Praha : 1991.
7. PRŮCHA, J.: Vzdělávání a školství ve světe. Praha : 1999.
8. TUREK, I.: Vzdelávanie učiteľov pre 21. storočie. Bratislava : 2001.
9. Petlák, E. – Hupková, M.: Sebareflaxia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava : 2004.
10. KASÁČOVÁ, B. - TABAČÁKOVÁ, P.: Profesia a profesiografia učiteľa v primárnom vzdelávaní. Banská Bystrica : 2010.
11. kol. autorov: Profesijný rozvoj učiteľa. Prešov : 2006.
12. ZELINOVÁ, M.: Voľný čas efektívne a tvorivo. Teória a prax výchovy mimo vyučovania. Bratislava : Iura edition, 2012.
13. GAJDOŠOVÁ, E..: Profesionálna orientácia a voľba povolania žiakov základných škôl. Bratislava : 2004.
14. HIPŠ, J. – ĎURIŠOVÁ, P.: Svet je len jeden. Príručka globálneho rozvojového vzdelávania. Bratislava : Živica, 2006.
15. KOSOVÁ, B. – TOMENGOVÁ, A. a kol.: Profesijná praktická príprava budúcich učiteľov. Banská Bystrica : 2015.
16. KOSOVÁ, B. – PORUBSKÝ, Š.: Transformačné premeny slovenského školstva po roku 1989. Banská Bystrica : 2011.
17. KOSOVÁ, B. a kol.: Vysokoškolské vzdelávanie učiteľov. Vývoj analýza, perspektívy. Banská Bystrica : 2012.
18. SPILKOVÁ, V. a kol: Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno : 2004. ISBN 80-7315-081-6.
19. KASÁČOVÁ, B. – BABIAKOVÁ, S. – CABANOVÁ, M. – FILIPIAK, E. – SEBEROVÁ, A. a kol.: Učiteľ preprimárneho a primárneho vzdelávania. Profesiografia v slovensko-česko-poľskom výskume. Banská Bystrica : 2011.
20. www.minedu.sk (zákony, vyhlášky, nariadenia), zborníky, časopisy.
- názov hry,
- kľúčové slová (podáva bližšiu charakteristiku hry tým, že naznačujú čo môžeme danou horu rozvíjať),
- vek hráčov,
- počet hráčov,
- čas trvania,
- pomôcky,
- opis – podrobný opis aktivity,
- špecifické informácie – týkajúce sa napr. bezpečnosti pri hre, úrovne hluku,
- zdroj informácií o námete.
Príprava na ZČ - materiál
Všetky informácie sú uvedené aj v moodle - https://lms.umb.sk/
Termín skúšky je 27.04.2020 o 12,00