Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

Metodika záujmovej činnosti.

Predmet: Metodika záujmovej činnosti

 Študijný odbor: Pedagogika

Študijný program:  Pedagogika vychovávateľstvo

Vyučujúca: PaedDr. Simona Sámelová, PhD.

Ročník štúdia: 2.

Stupeň štúdia: bakalársky

Odporúčaný semester: 4. letný semester 2019/2020

Počet kreditov: 

Podmieňujúce predmety: nie sú

Hodnotenie predmetu:

Dochádzka: povinná účasť 100 %

(prípadnú  neúčasť vopred ospravedlniť, resp. neskôr a dokladovať)

Minimálna aktívna účasť ako podmienka k ukončeniu:    80 %

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Výsledky vzdelávania (výkonový štandard):  študent absolvovaním štúdia:

  1. Vie samostatne charakterizovať jednotlivé školské výchovno–vzdelávacie zaradenia a špeciálne výchovné zariadenia a vie k nim priradiť jednotlivé vyhlášky upravujúce ich činnosť.
  2. Je schopný spontánne reagovať na legislatívne podmienky upravujúce činnosť zariadení a prakticky ich využiť pri písomnom spracovaní jedno rázového podujatia alebo pri vypracovaní časovo – tematického plánu krúžku. 
  3. Aplikuje teoretické poznatky pri tvorbe a realizácii námetov pre jednotlivé záujmove oblasti v pravidelnej a príležitostnej záujmovej činnosti. 
  4. Dokáže posúdiť vhodnosť metód, foriem, postupov a činností, ktoré využije v praktickej realizácii činností pre jednotlivé oblasti záujmovej činnosti.
  5. Dokáže analyzovať a hodnotiť vhodnosť a primeranosť zvolených postupov pri realizácii činností v jednotlivých záujmových oblastiach.
  6. Vytvorí a prakticky realizuje aktivity pre jednotlivé záujmové oblasti a dokáže samostatne vytvárať projekty  zamerané na prípravu, organizáciu a realizáciu v pravidelnej a príležitostnej činnosti v jednotlivých záujmových oblastiach.

Záverečné hodnotenie:

Študent/ka musí v priebehu výučby absolvovať praktický výstup a odovzdať portfólio obsahujúce súbor činností, podrobné rozpracovanie záujmového krúžku a vypracovať 10 námetov na hry v určenom výchovno – vzdelávacom zariadení podľa zadania. Je potrebné získať min 65 bodov, aby úspešne absolvoval/a predmet. Celkové hodnotenie je súčtom priebežného hodnotenia získaného počas praktického výstupu a odovzdania stanovených materiálov. Na základe sumatívneho hodnotenia - úspešnosť vyjadrená hodnotením A - Fx podľa pravidiel hodnotenia kvality výsledkov štúdia. V prípade neúspešnosti (na konci semestra nedostatočný počet bodov) študent/ka vykoná tú časť priebežného hodnotenia (okrem praktického výstupu), v ktorom získal/a najmenší počet bodov. 

Priebežné hodnotenie:

Praktický výstup – 50 b

Portfólio (obsahujúce súbor desiatich námetov na  činnosti, rozpracovanie záujmového krúžku 50 b

Úspešnosť vyjadrená kvantitatívne a kvalitatívne:

100 – 94 A

 93 – 87  B

 86 – 80  C

 79 – 73  D

 72 – 65  E

  64 – 0   Fx

 

Cieľ predmetu:

Získať základné teoretické informácie z problematiky tvorby záujmovej činnosti.

Osvojiť si  a formovať kompetencie potrebné pre práca s deťmi a mládežou.

Získať motiváciu pre rozvíjanie vlastných profesijných kompetencií.

Obsahové zameranie prednášok:

Základné dokumenty určené pre pedagógov v školách a školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach: Zákon 245/2008 o výchove a vzdelávaní a jeho novelizácie; Vyhláška č.306/2009 o ŠKD, ŠSZČ, CVČ, školskom hospodárstve a strediskách odbornej praxe; Vyhláška 236/2009 o ŠI; Nariadenie vlády SR z 2009, ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov; Zákon 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a jeho novelizácie; a i..

Organizačný systém výchovy mimo vyučovania. Legislatívne podmienky, opatrenia a možnosti na realizáciu voľnočasových aktivít žiakov ZŠ a SŠ v školských výchovno – vzdelávacích zariadeniach, špeciálnych výchovných zariadeniach, kultúrno – osvetových zaradeniach, organizáciách a občianskych združeniach (zákony, vyhlášky, interné predpisy). Prostriedky realizácie voľnočasových aktivít žiakov v školskom a mimoškolskom prostredí.Teória a metodikavýchovy mimo vyučovania. Poslanie, ciele a úlohy výchovy mimo vyučovania. Formy výchovy mimo vyučovania, ich klasifikácia. Tvorba a realizácia oddychových, rekreačných, záujmových, vzdelávacích, spoločensko – prospešných činností vo výchovno vzdelávacích a špeciálno – výchovných zariadeniach.Teória záujmov a záujmovej činnosti.Záujmová činnosť ako hlavná obsahová náplň výchovy mimo vyučovaniaako prostriedok rozvoja osobnosti, ako faktor prevencie.Organizačné formy záujmovej činnosti. Prostriedky realizácie záujmovej činnosti v spoločensko – vednej, prírodovednej, pracovno - technickej, kultúrno – umeleckej, športovej, telovýchovnej a turistickej oblasti. Formy, metódy a ďalšie prostriedky realizácie záujmovej činnosti v záujmových oblastiach. Organizačné formy záujmovej činnosti (pravidelné a príležitostné). Metodika záujmových činností, prostriedky realizácie.  Záujmový krúžok ako základná organizačná forma záujmovej činnosti. Organizácia, metodika a realizácia záujmových krúžkov v jednotlivých záujmových oblastiach. Postavenie vychovávateľa v riadiacom procese a v realizácii záujmových činností v jednotlivých záujmových oblastiach. Praktická realizácia záujmovej činnosti študentov v rôznych zariadeniach v jednotlivých záujmových oblastiach.

 

Literatúra:

1. OBDRŽÁLEK, Z.: Škola, školský systém, ich organizácia a riadenie. Bratislava : 1999.

2. KASÁČOVÁ, B.: Učiteľ. Profesia a príprava. Banská Bystrica : 2002.

3. KARIKOVÁ, S.: Osobnosť učiteľa. Banská bystrica : 1999.

4. kol. autorov: Pedagogické a psychologické problémy osobnosti žiaka. Banská Bystrica : 2003.

5. KURELOVÁ, M.: Učitelská profese v teorii a praxi. Praha : 1996.

6. KYRIACOU, CH.: Klíčové dovednosti učitele. Praha : 1991.

7. PRŮCHA, J.: Vzdělávání a školství ve světe. Praha : 1999.

8. TUREK, I.: Vzdelávanie učiteľov pre 21. storočie. Bratislava : 2001.

9. Petlák, E. – Hupková, M.: Sebareflaxia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava : 2004.

10. KASÁČOVÁ, B. - TABAČÁKOVÁ, P.: Profesia a profesiografia učiteľa v primárnom vzdelávaní. Banská Bystrica : 2010.

11. kol. autorov: Profesijný rozvoj učiteľa. Prešov : 2006.

12. ZELINOVÁ, M.: Voľný čas efektívne a tvorivo. Teória a prax výchovy mimo vyučovania. Bratislava : Iura edition, 2012.

13. GAJDOŠOVÁ, E..: Profesionálna orientácia a voľba povolania žiakov základných škôl. Bratislava : 2004.

14. HIPŠ, J. – ĎURIŠOVÁ, P.: Svet je len jeden. Príručka globálneho rozvojového vzdelávania. Bratislava : Živica, 2006.

15. KOSOVÁ, B. – TOMENGOVÁ, A. a kol.: Profesijná praktická príprava budúcich učiteľov. Banská Bystrica : 2015.

16. KOSOVÁ, B. – PORUBSKÝ, Š.: Transformačné premeny slovenského školstva po roku 1989. Banská Bystrica : 2011.

17. KOSOVÁ, B. a kol.: Vysokoškolské vzdelávanie učiteľov. Vývoj analýza, perspektívy. Banská Bystrica : 2012.

18. SPILKOVÁ, V. a kol: Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno : 2004. ISBN 80-7315-081-6.

19. KASÁČOVÁ, B. – BABIAKOVÁ, S. – CABANOVÁ, M. – FILIPIAK, E. – SEBEROVÁ, A. a kol.: Učiteľ preprimárneho a primárneho vzdelávania. Profesiografia v slovensko-česko-poľskom výskume. Banská Bystrica : 2011.

20. www.minedu.sk (zákony, vyhlášky, nariadenia), zborníky, časopisy.

 

 

Spracovanie 10 hier - každá hra by mala obsahovať:
  • názov hry,
  • kľúčové slová (podáva bližšiu charakteristiku hry tým, že naznačujú čo môžeme danou horu rozvíjať),
  • vek hráčov,
  • počet hráčov,
  • čas trvania,
  • pomôcky,
  • opis – podrobný opis aktivity,
  • špecifické informácie – týkajúce sa napr. bezpečnosti pri hre, úrovne hluku,
  • zdroj informácií o námete.

Príprava na ZČ - materiál

 

Všetky informácie sú uvedené aj v moodle - https://lms.umb.sk/

Termín skúšky je 27.04.2020 o 12,00

 

Konzultačné hodiny

Pondelok
-
Utorok
-
Streda
-
Štvrtok
-
Piatok
-

Kontaktný formulár

=