Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

Metodika voľnočasových aktivít

Podmienky na absolvovanie a ukončenie predmetu:

Priebežné hodnotenie:  80 bodov

a)      Vypracovanie a prezentovanie priebežnej úlohy podľa zadania - 10 bodov  (min 5 bodov)

b)       Vypracovanie aktivít pre jednotlivé oblasti záujmových činností, ich praktická realizácia a písomné spracovanie prípravy a propagačného materiálu – 50 bodov  (min 30 bodov)

c)      Vypracovanie zásobníka hier a zábavy, spracovanie 10 hier podľa zadania – 20 bodov (min 10 bodov)

Záverečné hodnotenie:

Test v rozsahu obsahovej osnovy predmetu 20 bodov (minimálne 10 bodov)

V priebehu semestra študent vypracuje priebežnú úlohu podľa zadania: 0 – 10 bodov, (minimálne 5 bodov).

V priebehu semestra študent vypracuje aktivity pre jednotlivé oblasti záujmových činností. Po konzultácii s vyučujúcim tieto činnosti aj prakticky realizuje a odovzdá písomne spracovanú prípravu, v ktorej vhodne zvolí metódy, formy, postupy činností (napr. tvorivé dielne, návšteva kultúrneho podujatia, turistická aktivita, atď.): 0 -  60 bodov, (minimálne 35 bodov).

Na konci semestra študent odovzdá vypracovaný zásobník hier a zábavy, v zásobníku spracuje 20 hier podľa zadania: 0 – 30 bodov (min 15 bodov)

Na konci semestra študent absolvuje písomný test v rozsahu obsahovej osnovy predmetu 20 bodov (minimálne 10 bodov).

Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v súčte najmenej 94 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 87 bodov, na hodnotenie C najmenej 80 bodov, na hodnotenie D najmenej 73 bodov a na hodnotenie E najmenej 65 bodov. Kredity nebudú udelené študentovi, ktorý z niektorej časti získa menej ako je určený počet bodov.

Výsledky vzdelávania (výkonový štandard):  študent

  1. Vie samostatne charakterizovať jednotlivé školské výchovno – vzdelávacie zaradenia a špeciálno – výchovné zariadenia a vie k nim priradiť jednotlivé vyhlášky upravujúce ich činnosť.
  2. Vie samostatne charakterizovať hru a uviesť jednotlivé klasifikácie delenia hier a aspoň jeden príklad ku každej hre.
  3. Je schopný spontánne reagovať na legislatívne podmienky upravujúce činnosť zariadení a prakticky ich využiť pri realizácii činnosti pre vybranú oblasť záujmovej činnosti. 
  4. Aplikuje teoretické poznatky tvorby záujmových činností pri tvorbe aktivít pre jednotlivé oblasti záujmovej činnosti a akceptuje názory iných pri ich realizácii.
  5. Dokáže posúdiť vhodnosť metód, foriem, postupov a činností, ktoré využije v praktickej realizácii činností pre jednotlivé oblasti záujmovej činnosti.
  6. Dokáže analyzovať a hodnotiť vhodnosť a primeranosť zvoleného postupu realizácie činností v jednotlivých oblastiach záujmových činností.

Vytvorí zásobník hier a spoločenskej zábavy, pričom rešpektuje stanovenú štruktúru jednotlivých hier.

Stručná osnova predmetu:

Organizačný systém výchovy mimo vyučovania. Legislatívne podmienky, opatrenia a možnosti na realizáciu voľnočasových aktivít žiakov

Škola (ZŠ, SŠ)ako školské stredisko záujmovej činnosti. Prostriedky realizácie voľnočasových aktivít žiakov v školskom a mimoškolskom prostredí.Formy výchovy mimo vyučovania, ich klasifikácia. 

Teória záujmov a záujmovej činnosti.Vymedzenie záujmov, klasifikácia záujmov, analýza záujmov žiakov z hľadiska vekových a individuálnych osobitostí.

Záujmová činnosť ako hlavná obsahová náplň výchovy mimo vyučovaniaako prostriedok rozvoja osobnosti, obsahové zameranie záujmovej činnosti, organizačné formy záujmovej činnosti.

Prostriedky realizácie záujmovej činnosti v v jednotlivých oblastiachPlánovanie a tvorba pravidelnej a príležitostnej záujmovej činnosti.

Osobnosť vychovávateľa vo výchove mimo vyučovania.

Pedagogika odpočinku ako súčasť modernej psychohygieny. Zážitková pedagogika.

Hra a jej význam z hľadiska rozvoja osobnosti, výchovný význam hry, klasifikácia hier

Hry z ontogenetického hľadiska, usmerňovanie hier, špecifickosť voľnej a riadenej hry, druhy hier a ich aplikácia v spoločenskom a prírodnom prostredí

Metódy vytvárania tímov - desať spôsobov vytvárania skupín, desať možností výberu vedúcich skupín a obsadenie ďalších funkcií, desať rád pre úsporu času, desať rád pre obnovenie „poriadku“, „5 P“ dobre organizovanej hry. Praktické ukážky hier

Praktická realizácia jednotlivých oblastí záujmovej činnosti – napr. návšteva tvorivých dielní, turistická činnosť, návšteva kultúrnych podujatí, atď.Aktivity pre jednotlivé oblasti záujmových činností organizujú a zabezpečujú študenti po dohode s vyučujúcim.

Odporúčaná literatúra:

  1. KOMINAREC, J.:Úvod do pedagogiky voľného času. Prešov : Grafotlač, 2003.
  2. KOUTEKOVÁ, M.: Osobnosť vychovávateľa v systéme výchovy mimo vyučovania. Banská Bystrica : PF UMB, 2003, 2007
  3. KOUTEKOVÁ, M. a i.: Pedagogika voľného času v teórii a praxi. Vysokoškolské učebné texty. 1. diel. Banská Bystrica : PF UMB, 2014.
  4. KRATOCHVÍLOVÁ, E.: Pedagogika voľného času. Bratislava : Veda, 2003, 2004, 2010.
  5. KRYSTOŇ, M.: Edukácia detí a mládeže vo voľnom čase. Banská Bystrica : PF UMB, 2003.
  6. MASARIK, P. – MASARIKOVÁ, A.: Vybrané kapitoly z pedagogiky voľného času. Nitra : UKF, 2002.
  7. PÁVKOVÁ, J.: Pedagogika voľného času. Praha : Portál, 2008.
  8. ORIEŠKA, J.: Kongresové služby a animácia v cestovnom ruchu. Bratislava : 2002.
  9. ĎURIČEK, M.: Riadenia animácie v turizme. Prešov : 2001.
  10. Metodické materiály, podľa ktorých sa organizuje činnosť v jednotlivých zariadeniach
  11. BALÁŽ, E.: Psychohry. Praha : 1989.
  12. BALÁŽOVÁ, E.: Hračky v škole. Banská Bystrica: 2004.
  13. CAILLOIS, R.: Struktura a klasifikace her. Praha : 1991.
  14. CEJPEKOVÁ, J.: Hra vo vyučovaní na 1. stupni základnej školy. Banská Bystrica: 1996.
  15. BALÁŽOVÁ, E. – LIGAS, Š.: Hra – prostriedok formovania osobnosti. Banská Bystrica: 1999.
  16. KALÁBOVÁ, N.: Funkce hry v činnosti školní družiny. In: Vychovávateľ, č. 7-8, 2000, roč. 44, s. 29.
  17. KOLEKT´V AUTOROV: Kniha námetov I., II. Bratislava : 1995.
  18. KOLČÁKOVÁ, B. M. – SABOL, J.: Konštruktívne a kooperatívne hry v školských kluboch detí. Banská Bystrica: 2003.
  19. MATÚŠKOVÁ, R.: Hra ako jedna z vyučovacích metód. In: Naša škola. Roč. 9, 2005-2006, č. 1, s. 23.
  20. VIŠŇOVSKÝ, Ľ.: Teória výchovy. Banská Bystrica: 2002, s. 44.
  21. ZAPLETAL, J.: 1000 hier. Bratislava : 1989.
  22. Hry do kapsy 1. – 4.

Časopis „Vychovávateľ“

 

 

Vzhľadom na aktuálnu situáciu budeme pracovať elektornicky, viac informácií v zaheslovanom priečinku - Metodika voľnočasových aktvít - seminár

 

Všetky informácie sú uvedené aj v moodle - https://lms.umb.sk/

 

Modifikované podmienky k ukončeniu: 
- odovzdať podrobnú prípravu na pridelenú oblasť záujmovej činnosti
- poslať zásobník obsahujúci  námetov na činnosť
- správa z edukačnej aktivity
- záverečný test bude nahradený úvahou na stanovenú tému

Termín na zapísanie hodnotenia je 27.04.2020 o 9,00

Konzultačné hodiny

Pondelok
-
Utorok
-
Streda
-
Štvrtok
-
Piatok
-

Kontaktný formulár

=