Metodika voľnočasových aktivít
Podmienky na absolvovanie a ukončenie predmetu:
Priebežné hodnotenie: 80 bodov
a) Vypracovanie a prezentovanie priebežnej úlohy podľa zadania - 10 bodov (min 5 bodov)
b) Vypracovanie aktivít pre jednotlivé oblasti záujmových činností, ich praktická realizácia a písomné spracovanie prípravy a propagačného materiálu – 50 bodov (min 30 bodov)
c) Vypracovanie zásobníka hier a zábavy, spracovanie 10 hier podľa zadania – 20 bodov (min 10 bodov)
Záverečné hodnotenie:
Test v rozsahu obsahovej osnovy predmetu 20 bodov (minimálne 10 bodov)
V priebehu semestra študent vypracuje priebežnú úlohu podľa zadania: 0 – 10 bodov, (minimálne 5 bodov).
V priebehu semestra študent vypracuje aktivity pre jednotlivé oblasti záujmových činností. Po konzultácii s vyučujúcim tieto činnosti aj prakticky realizuje a odovzdá písomne spracovanú prípravu, v ktorej vhodne zvolí metódy, formy, postupy činností (napr. tvorivé dielne, návšteva kultúrneho podujatia, turistická aktivita, atď.): 0 - 60 bodov, (minimálne 35 bodov).
Na konci semestra študent odovzdá vypracovaný zásobník hier a zábavy, v zásobníku spracuje 20 hier podľa zadania: 0 – 30 bodov (min 15 bodov)
Na konci semestra študent absolvuje písomný test v rozsahu obsahovej osnovy predmetu 20 bodov (minimálne 10 bodov).
Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v súčte najmenej 94 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 87 bodov, na hodnotenie C najmenej 80 bodov, na hodnotenie D najmenej 73 bodov a na hodnotenie E najmenej 65 bodov. Kredity nebudú udelené študentovi, ktorý z niektorej časti získa menej ako je určený počet bodov.
Výsledky vzdelávania (výkonový štandard): študent
- Vie samostatne charakterizovať jednotlivé školské výchovno – vzdelávacie zaradenia a špeciálno – výchovné zariadenia a vie k nim priradiť jednotlivé vyhlášky upravujúce ich činnosť.
- Vie samostatne charakterizovať hru a uviesť jednotlivé klasifikácie delenia hier a aspoň jeden príklad ku každej hre.
- Je schopný spontánne reagovať na legislatívne podmienky upravujúce činnosť zariadení a prakticky ich využiť pri realizácii činnosti pre vybranú oblasť záujmovej činnosti.
- Aplikuje teoretické poznatky tvorby záujmových činností pri tvorbe aktivít pre jednotlivé oblasti záujmovej činnosti a akceptuje názory iných pri ich realizácii.
- Dokáže posúdiť vhodnosť metód, foriem, postupov a činností, ktoré využije v praktickej realizácii činností pre jednotlivé oblasti záujmovej činnosti.
- Dokáže analyzovať a hodnotiť vhodnosť a primeranosť zvoleného postupu realizácie činností v jednotlivých oblastiach záujmových činností.
Vytvorí zásobník hier a spoločenskej zábavy, pričom rešpektuje stanovenú štruktúru jednotlivých hier.
Stručná osnova predmetu:
Organizačný systém výchovy mimo vyučovania. Legislatívne podmienky, opatrenia a možnosti na realizáciu voľnočasových aktivít žiakov
Škola (ZŠ, SŠ)ako školské stredisko záujmovej činnosti. Prostriedky realizácie voľnočasových aktivít žiakov v školskom a mimoškolskom prostredí.Formy výchovy mimo vyučovania, ich klasifikácia.
Teória záujmov a záujmovej činnosti.Vymedzenie záujmov, klasifikácia záujmov, analýza záujmov žiakov z hľadiska vekových a individuálnych osobitostí.
Záujmová činnosť ako hlavná obsahová náplň výchovy mimo vyučovania, ako prostriedok rozvoja osobnosti, obsahové zameranie záujmovej činnosti, organizačné formy záujmovej činnosti.
Prostriedky realizácie záujmovej činnosti v v jednotlivých oblastiach. Plánovanie a tvorba pravidelnej a príležitostnej záujmovej činnosti.
Osobnosť vychovávateľa vo výchove mimo vyučovania.
Pedagogika odpočinku ako súčasť modernej psychohygieny. Zážitková pedagogika.
Hra a jej význam z hľadiska rozvoja osobnosti, výchovný význam hry, klasifikácia hier
Hry z ontogenetického hľadiska, usmerňovanie hier, špecifickosť voľnej a riadenej hry, druhy hier a ich aplikácia v spoločenskom a prírodnom prostredí
Metódy vytvárania tímov - desať spôsobov vytvárania skupín, desať možností výberu vedúcich skupín a obsadenie ďalších funkcií, desať rád pre úsporu času, desať rád pre obnovenie „poriadku“, „5 P“ dobre organizovanej hry. Praktické ukážky hier
Praktická realizácia jednotlivých oblastí záujmovej činnosti – napr. návšteva tvorivých dielní, turistická činnosť, návšteva kultúrnych podujatí, atď.Aktivity pre jednotlivé oblasti záujmových činností organizujú a zabezpečujú študenti po dohode s vyučujúcim.
Odporúčaná literatúra:
- KOMINAREC, J.:Úvod do pedagogiky voľného času. Prešov : Grafotlač, 2003.
- KOUTEKOVÁ, M.: Osobnosť vychovávateľa v systéme výchovy mimo vyučovania. Banská Bystrica : PF UMB, 2003, 2007
- KOUTEKOVÁ, M. a i.: Pedagogika voľného času v teórii a praxi. Vysokoškolské učebné texty. 1. diel. Banská Bystrica : PF UMB, 2014.
- KRATOCHVÍLOVÁ, E.: Pedagogika voľného času. Bratislava : Veda, 2003, 2004, 2010.
- KRYSTOŇ, M.: Edukácia detí a mládeže vo voľnom čase. Banská Bystrica : PF UMB, 2003.
- MASARIK, P. – MASARIKOVÁ, A.: Vybrané kapitoly z pedagogiky voľného času. Nitra : UKF, 2002.
- PÁVKOVÁ, J.: Pedagogika voľného času. Praha : Portál, 2008.
- ORIEŠKA, J.: Kongresové služby a animácia v cestovnom ruchu. Bratislava : 2002.
- ĎURIČEK, M.: Riadenia animácie v turizme. Prešov : 2001.
- Metodické materiály, podľa ktorých sa organizuje činnosť v jednotlivých zariadeniach
- BALÁŽ, E.: Psychohry. Praha : 1989.
- BALÁŽOVÁ, E.: Hračky v škole. Banská Bystrica: 2004.
- CAILLOIS, R.: Struktura a klasifikace her. Praha : 1991.
- CEJPEKOVÁ, J.: Hra vo vyučovaní na 1. stupni základnej školy. Banská Bystrica: 1996.
- BALÁŽOVÁ, E. – LIGAS, Š.: Hra – prostriedok formovania osobnosti. Banská Bystrica: 1999.
- KALÁBOVÁ, N.: Funkce hry v činnosti školní družiny. In: Vychovávateľ, č. 7-8, 2000, roč. 44, s. 29.
- KOLEKT´V AUTOROV: Kniha námetov I., II. Bratislava : 1995.
- KOLČÁKOVÁ, B. M. – SABOL, J.: Konštruktívne a kooperatívne hry v školských kluboch detí. Banská Bystrica: 2003.
- MATÚŠKOVÁ, R.: Hra ako jedna z vyučovacích metód. In: Naša škola. Roč. 9, 2005-2006, č. 1, s. 23.
- VIŠŇOVSKÝ, Ľ.: Teória výchovy. Banská Bystrica: 2002, s. 44.
- ZAPLETAL, J.: 1000 hier. Bratislava : 1989.
- Hry do kapsy 1. – 4.
Časopis „Vychovávateľ“
Vzhľadom na aktuálnu situáciu budeme pracovať elektornicky, viac informácií v zaheslovanom priečinku - Metodika voľnočasových aktvít - seminár
Všetky informácie sú uvedené aj v moodle - https://lms.umb.sk/
Modifikované podmienky k ukončeniu:
- odovzdať podrobnú prípravu na pridelenú oblasť záujmovej činnosti
- poslať zásobník obsahujúci námetov na činnosť
- správa z edukačnej aktivity
- záverečný test bude nahradený úvahou na stanovenú tému
Termín na zapísanie hodnotenia je 27.04.2020 o 9,00