Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

Dejiny hudobnej kultúry 1


Sylaby predmetu


Periodizácia vývoja hudobnej kultúry.

Hudba v starovekých kultúrach.

Korene vývoja európskej hudby v antickej civilizácii (Grécko, Rím).

Ranokresťanský bohoslužobný spev. Gregoriánsky chorál.

Začiatky a vývin viachlasu. Ars antiqua. Ars nova. Francúzsko, Taliansko, Anglicko, Uhorsko.

Renesancia, slohová podstata renesančnej hudby. Nizozemská vokálna polyfónia - franko-flámska hudba, jednotlivé generácie. Rímska škola, Benátska škola, Francúzsky chanson.

Hudobná kultúra na Slovensku v spoločenskom a kultúrnom kontexte Európy.

Stredovek - hudobná kultúra Veľkej Moravy, latinský bohoslužobný spev, duchovná pieseň, svetská hudba, hudobná teória, inštrumentár.

Renesancia – organizácia hudobného života, duchovná pieseň, viachlasá hudba, nototlač, inštrumentár, hudobná teória. 

 

Podmienky udelenia kreditov

 

Súčet bodov zo všetkých činností: aktívna účasť na seminároch a záverečný test. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v súčte najmenej 92 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 84 bodov, na hodnotenie C najmenej 76 bodov, na hodnotenie D najmenej 68 bodov a na hodnotenie E najmenej 60 bodov. Kredity nebudú udelené študentovi, ktorý v celkom súčte bodov získa menej ako 60 bodov.

 

Literatúra

 

SMOLKA, J.: Dějiny hudby. Praha : Togga, 2001. ABRAHAM, G.: Stručné dejiny hudby. Bratislava : Hudobné centrum, 2004. MICHELS, U: Encyklopedický atlas hudby. Praha : NLN, 2000. BURROWS, J.: Klasická hudba. Bratislava : Slovart, 2008. RYBARIČ, R.: Dejiny hudobnej kultúry na Slovensku I. Stredovek, renesancia, barok. Bratislava: Opus, 1984. Ed. Oskár ELSCHEK: Dejiny slovenskej hudby. Bratislava : SAV, 1996 JANEK, M: Dejiny slovenskej hudby. Banská Bystrica : UMB PF, 1996. HRČKOVÁ, N.: Dejiny hudby I. Európsky stredovek. Bratislava : Orman, 2003. HRČKOVÁ, N.: Dejiny hudby II. Renesancia. Bratislava : Ikar, 2004. GEIRINGER, Karl W. F. H. BLANDFORD.: Musical Instruments. Oxford University Press, 1959. GRÁC, Róbert: Náuka o hudobných nástrojoch. SPN Bratislava, 1985.

 

Dejiny Hudobnej kultúry 2


Barok

 

Kultúrno-historické predpoklady vzniku baroka. Tridentský koncil (1545-1563)

 

Charakteristika hudobného štýlu

-       opera, kantáta a oratórium

-       sonáta, concerto grosso

-       inštrumentálna hudba a dobový inštrumentár

-       dobová interpretácia

 

Barok v Taliansku: Claudio Monteverdi, Arcangelo Corelli, Alessandro Scarlatti, Antonio Vivaldi, Domenico Scarlatti,

 

Barok vo Francúzsku: Jean-Baptiste Lully, Marc Antoine Charpentier, Francois Couperin, Jean Philippe Rameau

 

Barok v Nemecku: Johann Pachelbell, Georg Philipp Telemann,

 

Barok v Anglicku: Henry Purcell, Georg Friedrich Händel,

 

Johann Sebastian Bach

 

Slovenský hudobný barok

-       hudobný život na Slovensku, hudobno-kultúrne strediská

-       polyfónia, inštrumentálna hudba, hudobno-scénické umenie

-       pramene barokovej hudby na Slovensku

-       najvýznamnejší súčasní interpreti starej hudby

 

Obraz baroka v súčasnej vysokej a populárnej kultúre

 

 

Klasicizmus v hudbe.

 

Spoločenské predpoklady vzniku hudobného klasicizmu.

Hudobná kultúra klasicizmu, charakteristika, spoločenské podmienky, členenie, vývojové fázy.

 

Charakteristika hudobného štýlu:

-       jednoduchosť, pravidelnosť, kontrast

-       sláčikové kvarteto

-       symfónia

 

Pestovanie hudby, hudobno-výrazové prostriedky, nová zvuková koncepcia.

Inštrumentálna hudba, hudba vokálno-inštrumentálna, opera a reforma opery. Raný klasicizmus

 

Mannheimská škola:Jan Václav Stamic a ďalší

 

Bachovi synovia: Carl Philipp Emanuel Bach

 

Prvá viedenská škola/Viedenský klasicizmus: Joseph Haydn, W.olfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven).

 

Reforma opery: Christoph Willibald Gluck

 

Hudobná kultúra obdobia klasicizmu na Slovensku

-       hudobný život na Slovensku, hudobno-kultúrne strediská, vplyv Viedenského klasicizmu

-       inštrumentálna hudba, hudobno-scénické umenie

-       pramene klasickej hudby na Slovensku

-       Osobnosti: Anton Zimmermann, Ján Matejovič, Juraj Družecký, Johann Mathias Sperger, Anton Ashmer

 

Obraz baroka v súčasnej vysokej a populárnej kultúre

 

 

Podmienky udelenia kreditov

 

Súčet bodov zo všetkých činností: aktívna účasť na seminároch a záverečný test. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v súčte najmenej 92 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 84 bodov, na hodnotenie C najmenej 76 bodov, na hodnotenie D najmenej 68 bodov a na hodnotenie E najmenej 60 bodov. Kredity nebudú udelené študentovi, ktorý v celkom súčte bodov získa menej ako 60 bodov.

 

Literatúra:

 

SMOLKA, J.: Dějiny hudby. Praha : Togga, 2001. ABRAHAM, G.: Stručné dejiny hudby. Bratislava : Hudobné centrum, 2004. MICHELS, U: Encyklopedický atlas hudby. Praha : NLN, 2000. BURROWS, J.: Klasická hudba. Bratislava : Slovart, 2008. EINSTEIN, A.: Hudba v období romantizmu. Bratislava : Opus, 1989. Ed. Oskár ELSCHEK: Dejiny slovenskej hudby. Bratislava : SAV, 1996 JANEK, M: Dejiny slovenskej hudby. Banská Bystrica : PF UMB, 1996. HRČKOVÁ, N.: Dejiny hudby V. Hudba 19. storočia. Bratislava : Ikar, 2011. AMBRÓZOVÁ, J. a kol. : Ľudové piesne regiónov Slovenska. (edícia 8 dielov), 2009, NOC Bratislava ELSCHEK, O.: Úvod do štúdia slovenskej ľudovej hudby. Národné osvetové centrum, Bratislava 1996. ELSCHEK, O .:Slovenské ľudové piesne a nástrojová hudba. Antológia, Bratislava 1980, 1982 .

 

 

Dejiny hudobnej kultúry 3

 

Sylaby predmetu:

 

Východiská, koncepcie, ideály v hudbe romantizmu.

Raný romantizmus, novoromantizmus, klasicko-romantická syntéza.

Národné hudobné kultúry - Ruská národná hudba, Česká národná hudba, fínska, nórska, dánska národná hudba, Anglicko.

Romantická opera, symfonická a komorná hudba, cirkevná hudba, oratórium, pieseň, klavírna literatúra, novoromantická opera.

Neskorý romantizmus, Impresionizmus, Taliansky operný verizmus.

Významné skladateľské osobnosti a špecifiká ich tvorby.

Hudobná kultúra obdobia romantizmu na Slovensku.

 

Podmienky udelenia kreditov

 

Súčet bodov zo všetkých činností: aktívna účasť na seminároch a záverečný test. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v súčte najmenej 92 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 84 bodov, na hodnotenie C najmenej 76 bodov, na hodnotenie D najmenej 68 bodov a na hodnotenie E najmenej 60 bodov. Kredity nebudú udelené študentovi, ktorý v celkom súčte bodov získa menej ako 60 bodov.

 

Literatúra:

 

SMOLKA, J.: Dějiny hudby. Praha : Togga, 2001. ABRAHAM, G.: Stručné dejiny hudby. Bratislava : Hudobné centrum, 2004. MICHELS, U: Encyklopedický atlas hudby. Praha : NLN, 2000. BURROWS, J.: Klasická hudba. Bratislava : Slovart, 2008. EINSTEIN, A.: Hudba v období romantizmu. Bratislava : Opus, 1989. Ed. Oskár ELSCHEK: Dejiny slovenskej hudby. Bratislava : SAV, 1996 JANEK, M: Dejiny slovenskej hudby. Banská Bystrica : PF UMB, 1996. HRČKOVÁ, N.: Dejiny hudby V. Hudba 19. storočia. Bratislava : Ikar, 2011. AMBRÓZOVÁ, J. a kol. : Ľudové piesne regiónov Slovenska. (edícia 8 dielov), 2009, NOC Bratislava ELSCHEK, O.: Úvod do štúdia slovenskej ľudovej hudby. Národné osvetové centrum, Bratislava 1996. ELSCHEK, O .:Slovenské ľudové piesne a nástrojová hudba. Antológia, Bratislava 1980, 1982 .

 

 

Dejiny hudobnej kultúry 4,5

Sylaby predmetu:

 

ZS:

 

Kategorizácia hudby 20. storočia. Zákonitosti, umelecké hnutia.

Expresionizmus a druhá viedenská škola (Schönberg, Berg, Webern).

Neoklasicizmus, neofolklorizmus, obrat k modelom minulosti (Stravinskij, Bartók, Janáček, Szymanowski, Prokofjev, Hindemith, Orff, Šostakovič, Britten).

Futurizmus v hudbe – Busoni, Rusollo, Cowell, Varèse.

Parížska šestka, Mladé Francúzsko (Messiaen, Lesur, Jolivet, Baudrier).

Americký prínos – Copland, Barber, Bernstein, Carter, Holst.

Zakladatelia Slovenskej národnej hudby (Alexander Moyzes, Eugen Suchoň, Ján Cikker).

 

LS:

 

Postwebernizmus, serializmus, elektronická hudba, aleatorika, timbrová hudba, computer music. Leibovitz, Boulez, Stockhausen, Cage, Nono, Berio, Xenakis, Lutoslawski, Ligeti, Penderecki. Konkrétna hudba, Music for tape. Schaeffer, Ussachewski.

Univerzalistické tendencie v hudbe G. Crumba.

Polyštýlová hudba A. Schnittkeho.

Americký minimalizmus – Riley, Young, Glass, Reich. Európska verzia minimalizmu.

Nová jednoduchosť (neoromantizmus). Górecki, Sikorski, Pärt. Slovenská hudba 20. storočia v spoločenskom a kultúrnom kontexte Európy.

Avantgarda druhej polovice 20. storočia na Slovensku (Ilja Zeljenka, Roman Berger, Vladimír Godár). Súčasná hudba na Slovensku. 

 

Podmienky udelenia kreditov

 

Súčet bodov zo všetkých činností: aktívna účasť na seminároch a záverečný test. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v súčte najmenej 92 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 84 bodov, na hodnotenie C najmenej 76 bodov, na hodnotenie D najmenej 68 bodov a na hodnotenie E najmenej 60 bodov. Kredity nebudú udelené študentovi, ktorý v celkom súčte bodov získa menej ako 60 bodov.

 

Literatúra:

 

SMOLKA, J.: Dějiny hudby. Praha : Togga, 2001. MICHELS, U: Encyklopedický atlas hudby. Praha : NLN, 2000. BURROWS, J.: Klasická hudba. Bratislava : Slovart, 2008. NAVRÁTIL, M.: Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava : Montanex, 1993. RYBARIČ, R. Európske súvislosti slovenskej hudby. Bratislava : Veda, 1990. JANEK, M.: Dejiny slovenskej hudby. Banská Bystrica : PF UMB, 1996. HRČKOVÁ, N.: Dejiny hudby VI. Hudba 20. storočia (1). Bratislava : Ikar, 2005. HRČKOVÁ, N.: Dejiny hudby VI. Hudba 20. storočia (2). Bratislava : Ikar, 2006. BUKSZPAN, D.: Encyklopedie heavy metalu. Praha: BB art, 2004. BURLAS, L.: Formy a druhy hudobného umenia. Bratislava: Opus, 1978. ČERNÝ, Jiří: Když byl rock and roll králem. Taneční hudba a jazz. Praha: Supraphon, 1968. DORÚŽKA, L.: Panoráma populární hudby 1918/1978. Praha: Mladá fronta, 1981. FORDHAM, J.: Jazz . Praha :Slovart,2001 FRIDMAN, L.: Populárna hudba. Banská Bystrica: FHV UMB, 2006. FUKAČ, J., POLEDŇÁK, I.: Hudba a její pojmoslovní systém. Praha 1981 CHRISTE, Ian: Ďáblúv hlas. H eavy metal. Kompletní historie. Praha: BB art, 2005 KAPITANCIK, B. : Pop story. Brno: Computer Press, 2003 LÁBSKA,Y.: Improvizácia a jej podoby v jazze a v rocku. In: Slovenská hudba 1994/XX, č.2, s.297 MATZNER, ., PILKA, J. : Česká filmová hudba . Praha : Dauphin, 2002 MATZNER, A., POLEDŇÁK, I., WASERBERGER, I.: Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby I.-III. Praha: Supraphon, 1983, 1986, 1990. POLEDŇÁK, I.: Kapitolky o jazze. Bratislava: Osveta, 1964 SOURIAU É.,1994.: Encyklopedie estetiky. Praha: Victoria publishing, 1994 ŠTEFL , V.: Rockové styly. Muzikus. In: www.muzikus.cz Taneční hudba a jazz 1968-69. Praha: Supraphon, 1968. WEIS, T. ed.: Beaty, bigbeaty, breakbeaty. Praha: Maťa, 1998. www.allmusic.com(2005), www.music.box.sk, www.muzikus.cz, www.rcc.sk

 

 

Inštrumentálne a vokálne praktikum 1

 

Vokálna časť: Reč a spev ako dve špecifické funkcie hlasu (podobnosti, rozdielnosti). Dychové, fonačné a modifikačné ústrojenstvo. Fonácia a hlasové začiatky. Druhy hlasu, hlasové rozsahy, registre. Detský hlas. Mutácia a jej fázy. Druhy speváckej artikulácie – legato, portamento, glissando, staccato, tenuto. Mezza voce. Messa di voce. Voix mixte. Neutralizácia a vyrovnávanie vokálov. Melodické ozdoby. Prednes, frázovanie, výraz. Princíp ideomotoriky a jeho využitie vo vokálnom prejave. Poruchy hlasu a hlasová hygiena. Inštrumentálna časť: Hra na hudobnom nástroj a jej špecifiká. Výber repertoáru rôznych štýlových období a charakteru. Osvojenie si výber vhodného repertoáru na rôzne príležitosti a prispôsobí tomu i svoju interpretáciu. Oligátny klavír: Technické základy klavírnej hry. Legato, tenuto, staccato. Výraz, dynamika, agogika. Hra piesní s jednoduchým harmonickým doprovodom.

 

Inštrumentálne a vokálne praktikum 2

 

Vokálna časť: Vokálna pedagogika a jej cieľ. Fyziológia hlasu, hlasové orgány. Základné pojmy fyziológie hlasu. Správne držanie tela. Reč a spev ako dve špecifické funkcie hlasu (podobnosti, rozdielnosti). Dychové, fonačné a modifikačné ústrojenstvo. Fonácia a hlasové začiatky. Druhy hlasu, hlasové rozsahy, registre. Inštrumentálna časť: Hra na hudobnom nástroj a jej špecifiká. Výber repertoáru rôznych štýlových období a charakteru. Osvojenie si výber vhodného repertoáru na rôzne príležitosti a prispôsobí tomu i svoju interpretáciu. Oligátny klavír: Technické základy klavírnej hry. Legato, tenuto, staccato. Výraz, dynamika, agogika. Hra piesní s jednoduchým harmonickým sprievodom.

 

Inštrumentálne a vokálne praktikum 3

 

Vokálna časť: Spevácka artikulácia, melodické ozdoby - atribúty, ktoré by mal učiteľ ovládať a vedieť prakticky aplikovať nadobudnuté vedomosti do praxe. Inštrumentálna časť: Hra na hudobnom nástroj a jej špecifiká. Výber repertoáru rôznych štýlových období a charakteru. Osvojenie si výber vhodného repertoáru na rôzne príležitosti a prispôsobí tomu i svoju interpretáciu. Oligátny klavír: Technické základy klavírnej hry. Legato, tenuto, staccato. Výraz, dynamika, agogika. Hra piesní s jednoduchým harmonickým sprievodom.

 

Inštrumentálne a vokálne praktikum 4

 

Vokálna časť: Vokálna pedagogika a jej cieľ. Fyziológia hlasu, hlasové orgány Základné pojmy fyziológie hlasu. Správne držanie...Metodika práce s detským hlasom. Hygienické návyky, rozvíjanie detského hlasu, tvorenie tónu. Hlasová rozcvička. Spev detských piesní a ich interpretácia s prihliadnutím na rôzne žánre (ľudová pieseň, umelá pieseň). Inštrumentálna časť: Hra na hudobnom nástroj a jej špecifiká. Výber repertoáru rôznych štýlových období a charakteru. Osvojenie si výber vhodného repertoáru na rôzne príležitosti a prispôsobí tomu i svoju interpretáciu. Oligátny klavír: Technické základy klavírnej hry. Legato, tenuto, staccato. Výraz, dynamika, agogika. Hra piesní s jednoduchým harmonickým sprievodom.

 

 

Inštrumentálne a vokálne praktikum 5

 

Vokálna časť: Prednes, frázovanie, výraz. Princíp ideomotoriky a jeho využitie vo vokálnom prejave. Poruchy hlasu a hlasová hygiena. Inštrumentálna časť: Hra na hudobnom nástroj a jej špecifiká. Výber repertoáru rôznych štýlových období a charakteru. Osvojenie si výber vhodného repertoáru na rôzne príležitosti a prispôsobí tomu i svoju interpretáciu. Oligátny klavír: Technické základy klavírnej hry. Legato, tenuto, staccato. Výraz, dynamika, agogika. Hra piesní s jednoduchým harmonickým sprievodom.

 

Podmienky udelenia kreditov

 

Individuálny umelecký výkon: 0-50 bodov

 

Literatúra

 

C. CZERNY: Osemtaktové etudy op. 740 C. CZERNY: Škola zručnosti op. 599 J. S. BACH: Malé prelúdiá JANŽUROVÁ- BOROVÁ: Klavírna škola KORÍNSKA, A. Piesne pre výchovu spevákov – výber. Prednesové skladby z obdobia romantizmu, 20. storočia a skladby súčasných autorov RANINEC, J. 1992. Hlasová výchova pre učiteľov. UK Bratislava 1992. RANINEC, J. 2003. Ľudský hlas a jeho kultivovanie. SAV Bratislava. 2. vydanie. 2003. SARAUER, A.: Klavírna škola pre začiatočníkov SCHNEIDER-TRNAVSKÝ, M. Slovenské národné piesne. Zväzok 1 -5. ŠIMOVÁ, O. 1997. Teória hudobnej výchovy. Základy teórie vokálnej interpretácie. UK Bratislava 1997. VACCAI, N. Metodo practico. Edition Peters. Nr. 2073. VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. 1997. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. PF Západočeské univerzity 1997. ISBN 80-7082-381-X.

Konzultačné hodiny

Pondelok
-
Utorok
10:00 - 12:00
Streda
-
Štvrtok
-
Piatok
-

Kontaktný formulár

=