Informácia k výučbe
Milé študentky, milí študenti,
od 9.3.2020 z dôvodu epidemiologickej situácie je prerušená prezenčná forma výučby. Na tejto stránke a na moodli pod kurzom Didaktika etickej výchovy 2 zverejňujem úlohy pre študentov učiteľstva etickej výchovy.
Pre študentov a študentky učiteľstva pre primárne vzdelávanie zverejňujem podklady na výučbu iba na tejto stránke.
V prípade akýchkoľvek problémov Vás prosím, aby ste ma kontaktovali mailom alebo cez FCB Katedra etickej a občianskej výchovy.
Dávajte na seba pozor a nezabudnite: zdravie je na 1. mieste ;)
Sylaby k predmetu Didaktika etickej výchovy
- tu si pozrite sylaby k predmetu a požiadavky na ukončenie predmetu
- sylaby pre predmet Didaktika spoločenskovedných predmetov - didaktika etickej výchovy
Informácia k ukončeniu predmetu Didaktika etickej výchovy 2
V súčasnosti prehodnocujem podmienky ukončeniu predmetu v súvislosti s prerušením prezenčnej výučby a s prerušením výučby na základných a stredných školách. O zmene podmienok Vás budem informovať.
Informácia k ukončeniu predmetu Didaktika spoločenskovedných predmetov - Didaktika etickej výchovy (učiteľstvo pre primárne vzdelávanie)
V súčasnosti prehodnocujem podmienky ukončeniu predmetu v súvislosti s prerušením prezenčnej výučby a s prerušením výučby na základných a stredných školách. O zmene podmienok Vás budem informovať.
Poklady na štúdium k predmetu Didaktika etickej výchovy
- Zámer výučby - podklady k úvahám o zámere výučby.
- Projekt vyučovacej jednotky -podľa tejto štruktúry môžete pripraviť Vaše vzorové hodiny
- štruktúra projektu s popisom
- Pedagogická diagnostika - poznámky k semináru
- Ciele etickej výchovy - poznámky k semináru
- Projektovanie výučby ETV - poznámky k semináru
- Metódy etickej výchovy - poznámky k semináru
- zaujímavý materiál: http://www.funradio.sk/novinky/39257-projekt-ktory-ta-prinuti-sa-zamysliet-deti-z-roznych-vrstiev-mali-ukazat-svoje-najmilovanejsie-hracky/
Prioritným zdrojom na výučbu je kniha
Valica, M. - Fridrichová, P. a kol. 2011. Modely výučby etickej výchovy a kompetenčného profilu učiteľa etickej výchovy. Banská Bystrica : PF UMB, 2011. - všetko od Projektovania výučby po Kompetenčný profil učiteľa. Knihu si môžete stiahnuť TU
Valica, M. - Fridrichová, P. - Rohn. T. 2014. Evaluácia a modifikácia modelov výučby etickej výchovy a kompetenčného profilu učiteľa etickej výchovy. Knihu si môžete stiahnuť TU
K vytvoreniu projektov VH odporúčam pozrieť:
- BALÁŽOVÁ, E.: Mediálna výchova v etickej výchove
- BUGÁR, J.: Náboženstvo v etickej výchove
- FELIX, B.: Hudobné umenie v etickej výchove
- KALISKÝ, J.: Etika - hľadanie koreňov prosociálneho správania
- KORIM, V.: Politológia a politická etika
- KYSEĽOVÁ, J.: Ekonomické hodnoty a etická výchova
- LUCINKIEWICZOVÁ, K.: Výtvarné umenie v etickej výchove
- ŠIMONOVÁ, B.: Umenie v etickej výchove
- BALÁŽOVÁ, E.: Rozvíjanie mediálnych kompetencií v etickej výchove
- BUGÁR, J.: Etický význam náboženstva
- FRIDRICHOVÁ, P.: Komplexná prosociálnosť v etickej výchove
- FRIDRICHOVÁ, P. - HAJNALOVÁ BUVALOVÁ, Ľ.: Etická výchova v primárnom vzdelávaní
- VALICA, M.: Možnosti akčného výskumu v etickej výchove.
- HAJNALOVÁ BUVALOVÁ, Ľ. - ROHN, T.: Pedagogická diagnostika žiakov na etickej výchovy na 1. stupni ZŠ
- Fridrichová, P.: Štruktúrovaná dráma ako zdroj hodnotovej reflexie (nielen) na hodinách etickej výchovy
- Fridrichová, P.: Štruktúrovaná dráma v kurikule etickej výchovy
- Fridrichová, P.: Ako rozvíjať dobro u detí alebo Zásady práce učiteľa etickej výchovy - publikovaná prednáška z konferencie Škola jako místo setkávání, Praha 2012
- Hajnalová Buvalová, Ľ.: Preferované témy na hodinách etickej výchovy - publikovaná prednáška z konferencie Škola jako místo setkávání, Praha 2011
- Fridrichová, P.: Vplyv hodnotenia na rozvoj kľúčových kompetencií na hodinách etickej výchovy - vedecká štúdia publikovaná v zborníku vedeckých štúdií
- Fridrichová, P.: Otázky diagnostiky na hodinách etickej výchovy - recenzovaný príspevok z konferencie Pedagogická diagnostika a evaluace 2012 (Ostrava)
Odporúčané webstránky:
http://www.detskycin.sk/sk/Skola-dobrych-skutkov/Modelove-hodiny-etickej-vychovy.html
Odporúčanie
Všetkým študentkám a študentom, ktorí majú zadanú diplomovú prácu na Katedre etickej a občianskej výchove odporúčam zapísať si predmet Metodika tvorby projektu akčného výskumu. Predmet významne prispeje ku zvýšeniu kvality diplomových prác a predídete tak problémom pri ich obhajobe. Predmet má praktický charakter, budete pracovať na svojej vlastnej diplomovej práci.
Všetkým študentkám a študentom učiteľstva etickej výchovy, ktorí majú pocit, že potrebujú zistiť viac o tom, AKO učiť, odporúčam zapísať si predmet Štruktúrovaná dráma v etickej výchove. Podstatou predmetu je naučiť sa rozlíšiť a najmä v praxi aplikovať rozličné metódy tvorivej dramatiky. Predmet je postavený na priamej realizácii vlastných projektov hodín etickej výchovy prostredníctvom štruktúrovanej drámy. Platí však upozornenie: na tomto predmete sa nebudete učiť teóriu a nebudete písať poznámky; na štruktúrovanej dráme sa budete hrať a budete vytvárať podmienky na učenie sa hrou!