Pedagogická prax
Učiteľstvo výtvarného umenia
PEDAGOGICKÁ PRAX
V ODBORE UČITEĽSTVO VÝTVARNEJ VÝCHOVY
Už počas štúdia má študent/ka získať prvé praktické skúsenosti s vyučovaním jednotlivých vyučovacích predmetov. Na základe pedagogických, psychologických a odborných predmetov, ktoré absolvuje, má byť schopný/á analyzovať výučbu v praxi, uvedomovať si zámernosť pedagogického pôsobenia, a posudzovať vhodnosť a efektívnosť zvolených prostriedkov výchovy a vzdelávania. Má byť schopný/á realizovať správny didaktický rozbor vyučovacej hodiny.
Pedagogická prax, ako forma profesijnej prípravy, umožňuje študentom/tkám učiteľstva rozvíjať svoje profesionálne spôsobilosti a zručnosti v spolupráci s cvičnými učiteľmi/kami priamo v praxi. Poskytuje priestor pre rozvoj vlastného pedagogického štýlu a rozvíja zručnosti pre skúmanie kvality a účinnosti pedagogického pôsobenia.
Cvičný/á učiteľ/ka vystupuje v pozícii skúseného poradcu a tútora študenta/tky, v jeho profesijnom rozvoji. Podieľa sa na komplexnom vedení študenta/tky v procese získavania zodpovedajúcich spôsobilostí projektovať, realizovať a hodnotiť výučbu. Podporuje jeho/jej vlastnú iniciatívu a vytvára priestor na sebapoznávanie študenta/tky (uvedomením si nedostatkov a hľadaním ciest k ich odstraňovaniu).
Podľa učebného plánu pre štúdium učiteľstva výchovných a umelecko-výchovných predmetov, majú študenti/ky absolvovať počas štúdia 3 formy pedagogickej praxe:
1. PRIEBEŽNÁ NÁČUVOVÁ PRAX
INŠTRUKCIE K PEDAGOGICKÉMU POZOROVANIU
ŠTRUKTÚRA POZOROVANIA HODINY VÝTVARNEJ VÝCHOVY
2. PRIEBEŽNÁ VÝSTUPOVÁ PRAX
ŠTRUKTÚRA POZOROVANIA VÝTVARNEJ LEKCIE
3. SÚVISLÁ PRAX
4. NÁVRATKA
Na priebežnú náčuvovú aj priebežnú výstupovú prax sú študenti/ky zaraďovaní/é podľa pokynov katedrového/ej didaktika/čky v školách v Banskej Bystrici (ZŠ, ZUŠ...)
Na súvislú pedagogickú prax si študenti/tky zabezpečujú individuálne - sami cvičného/nú učiteľa/ku na základnej, strednej odbornej škole, prípadne základnej umeleckej škole( aj mimo Banskej Bystrice, napr. v mieste svojho bydliska)
Študent/ky VV sa najskôr učia pozorovať (opísať, analyzovať, hodnotiť) pedagogické javy a procesy a postupne sa učia projektovať, realizovať a hodnotiť vlastné edukačné výstupy. Dôležitá je aj fotodokumentácia didaktických výstupov (proces + výsledok).
Spolupráca cvičných učiteľov/iek a študentov/iek sa realizuje:
1.) pri práci s prípravami (návodmi -výstupmi) na realizáciu výučby
2.) pri konzultácii študentských príprav na vyučovanie
3.) pri analýze a hodnotení výstupov študentov/tiek
Za organizáciu praxe zodpovedá gestor štúdia, za odborno-pedagogickú, obsahovú náplň a kontrolu praxe v predmete výtvarná výchova zodpovedá didaktik/čka katedry.