Pedagogická fakulta Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici

Mediálna gramotnosť ako prostriedok eliminácie vplyvu fake news v teórii a praxi občianskeho vzdelávania dospelých

Anotácia projektu:
Projekt povahy základného výskumu sa bude zameriavať na problematiku rozvoja mediálnej gramotnosti ako prostriedku eliminácie vplyvu fake news (falošných správ) v teórii a praxi občianskeho vzdelávania dospelých. Dôvodom je, že spoločenský a ekonomický pokrok závisí od schopnosti občanov prijímať pre seba a svoje spoločnosti informované rozhodnutia na základe kvalitných informácií. Fake news však túto schopnosť výrazne limitujú. Výsledkom ich vplyvu je strata dôvery značnej časti verejnosti v demokraciu, jej princípy, médiá, vedu a vo vedecky podložené fakty. Projekt bude smerovať k vytvoreniu originálneho andragogického modelu rozvoja mediálnej gramotnosti na elimináciu vplyvu fake news uplatniteľného v občianskom vzdelávaní dospelých. Funkčnosť modelu bude posúdená panelom expertov a následne i pilotne overená na vybranej vzorke dospelých. Výsledky teoretického a empirického skúmania za celé obdobie riešenia projektu budú systematizované a spracované do podoby vedeckej monografie.