Sylaby: Sociálna etika
Význam vzájomného jednotného pôsobenia lingvistickej, paralingvistickej a extralingvistickej roviny komunikácie v interakcii s inými.
Špecifiká jednotlivých zložiek extralingvistickej roviny komunikácie (očný kontakt, mimika, gestikulácia, haptika, proxemika, kinezika, posturológia, produkcia).
Efektívna komunikácia v pedagogickej praxi a jej špecifiká.
„Ja“ a „Ty“ komunikácia.
Schopnosť adekvátne vyjadriť myšlienky i city ako dôležitý predpoklad rozvíjania kognitívnej a afektívnej zložky empatie v pedagogickej praxi.
Stimulačné otázky pre rozvoj vyšších kognitívnych schopností žiakov.
Podstata a špecifiká empatických rozhovorov.
Komunikačné zlozvyky, komunikačné stopky a ich eliminácia v medziľudskej interakcii. Komunikácia v záťažových pedagogických situáciách – semafor zvládania agresie, napätia a stresu u žiakov.
Reflexná činnosť zameraná na evalváciu a zmenu vlastného komunikačného pôsobenia podľa vzniknutej situácie a veku žiaka.
Podmienky na absolvovanie predmetu:
Ústna skúška v rozsahu obsahovej osnovy predmetu - max. 60 bodov (min. 45 bodov)
Sebareflexia. Písomné zhodnotenie zážitkových foriem učenia - max. 10 bodov
Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v súčte najmenej 94 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 87 bodov, na hodnotenie C najmenej 80 bodov, na hodnotenie D najmenej 73 bodov a na hodnotenie E najmenej 65 bodov.
V priebehu semestra musí študent absolvovať všetky (26) kontaktné hodiny výcviku.
Odporúčaná literatúra:
Arrivé, J.: Umění prožívat emoce. Praha: Portál, 2004.
Bischop, A., Bischop, K.: Aktívní sebeřízení. Praha: Grada Publishing, 2003.
Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2007.
Hartley, M.: Rěč těla v praxi. Praha: Portál, 2004.
Hunterová, M.: Účinné vzučování v kostce. Praha: Portál, 1999.
Keleman, S.: Anatomie emocí. Praha: Portál, 2005.
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1991.
Mistrík, J.: Pohyb ako reč. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998.
Pláňava, I.: Pruvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada Publishing, 2005.
Rosenberg, M. B.: Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2008.
Škvareninová, O.: Rečová komunikácia. Bratislava: SPN, 1994.
Thiel, E.: Reč ľudského tela. Bratislava: PLASMA SERVICE, 1993.
Vybíral, Z.: Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál, 2003.
Vymětal, J., Rezková, V.: Rogerovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál, 2001.
Zelinová, M.: Hry pro rozvoj emocí a komunikace. Praha: Portál, 2007.