SYLABY SEMINÁROV PEDAGOGICKÁ A ŠKOLSKÁ PSYCHOLÓGIA V PRAXI
Cieľ predmetu: Poskytnúť študentom základné a aktuálne vedomosti týkajúce sa poslania, predmetu a metód školskej psychológie. Zoznámiť študentov s vybranými koncepciami a špecifikami práce školského psychológa v školách a školských zariadeniach, sprostredkovať ukážky praktických metód uplatňovaných v praxi školského psychológa so zameraním na jeho činnosti so žiakmi, rodičmi, pedagogickými a odbornými zamestnancami, ako aj spoluprácu s vedením školy.
- Vymedzenie činnosti školského psychológa a jeho kompetencií.
- Školský psychológ v systéme školy – plán práce školského psychológa.
- Identifikačno- diagnostická činnosť školského psychológa (školská zrelosť, problémy v správaní, problémy v učení....).
- 4. Možnosti školského psychológa pri práci s triedou, skupinové metódy, rozvíjajúce programy (Druhý krok, Zippyho kamaráti, Kamaráti Jabĺčka....)
- 5. Práca s problémovým správaním žiakov v rovine prevencie a intervencie s akcentom na problematiku šikanovania na školách.
- Kariérové poradenstvo (diagnostika profesijnej orientácie žiakov)
- Krízová intervencia na pôde školy (smútková terapia ).
- Reziliencia – zvládanie náročných životných situácií.
Odporúčaná literatúra:
VALIHOROVÁ, M., LAJČIAKOVÁ, J. 2014. Školská psychológia a psychológ v škole. EDIS, Banská Bystrica.
VALIHOROVÁ, M.2009. Úvod do školskej psychológie. Žilina: IPV
VALIHOROVÁ, M. 2008. Školský psychológ a škola. Banská Bystrica: PF UMB
FONTANA, D. 1997. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál
GAJDOŠOVÁ, E.1998. Školský psychológ a jeho vstup do humanizácie našich škôl. BA: Príroda
GAJDOŠOVÁ, E., HERÉNYIOVÁ, G., VALIHOROVÁ, M.2010. Školská psychológia. BA: Stimul
GAJDOŠOVÁ, E., HERÉNYIOVÁ, G. 2002. Škola rozvíjania emocionálnej inteligencie žiakov. Bratislava: Príroda
HVOZDÍK, J.1986. Základy školskej psychológie. Bratislava: SPN
+ internetové a časopisecké zdroje
Podmienky úspešného absolvovania predmetu:
- Aktívna účasť na seminároch s možnosťou 2 absencií.
- Vypracovanie a prezentácia práce na vybranú tému – 30 bodov. Aby bolo možné body zo seminárov započítať do celkového hodnotenia predmetu je nutné, aby študent splnil minimálnu požiadavku na výsledok 65% bodov.
- Záverečný vedomostný test – 30 bodov (minimálna požiadavka na výsledok 65% bodov).
- Kolokviálna skúška – 10 bodov a krátka recenzia vybranej prečítanej publikácie s uvedenou problematikou 10 bodov.
Dosiahnutý počet bodov zo seminárov a z kombinovanej skúšky sa spočítava a tvorí nasledovné celkové hodnotenie predmetu:
A 80 - 75 bodov
B 74 - 69 bodov
C 68 - 63 bodov
D 62 - 57 bodov
E 56 - 52 bodov