Sociálno- psychologický tréning 2
Ciele predmetu:
Na základe teoretických východísk a praktických, modelových situácií priblížiť poslucháčom základné oblasti, zručnosti a techniky asertívneho správania.
● Diskriminácia rozdielov medzi submisívnymi, agresívnymi a asertívnymi prejavmi
správania v lingvistickej, paralingvistickej a extralingvistickej rovine.
● Identifikácia manipulátorov, typy manipulátorov.
● Adekvátne sebaregulovanie, sebaovládanie, eliminácia osobného distresu.
● Práca s automatickými myšlienkami.
● Syndróm pomocníka a jeho riziká v praxi.
● Vymedzenie a pochopenie pojmov: Asertívne práva. Asertívne zručnosti. Asertívne
techniky.
● Schopnosť povedať nie (kráľovské nie, jednoduché nie).
● Dávanie a prijímanie konštruktívnej kritiky.
● Technika obohratej platne.
● Technika otvorených dverí.
● Technika voľných informácií.
● Technika negatívneho opytovania.
● Technika negatívnej asercie.
● Technika sebaotvorenia.
● Technika prijateľného kompromisu.
● Integrácia jednotlivých asertívnych zručností a techník.
Požiadavky na udelenie kreditov:
Aktívna účasť a sebareflexia sociálno-psychologického tréningu.
Literatúra:
Praško, J., Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing, 1996.
Novák, T., Capponi, V.: Asertívne do života. Praha: Grada Publishing, 2004.
Honzák, R., Novotná, V.: Jak sa dobře cítit mezi lidmi. Praha: Grada Publishing, 1996.
Nazare- Aga, I.: Nenechte sebou manipulovat. Praha: Portál, 1999.
Terman, S.: Umění přesvědčit a vyjednat. Praga: Grada Publishing, 2002.
.