SYLABY PEDAGOGICKÁ PSYCHOLÓGIA I.
(semináre)
Humanizácia edukácie – komparácia tradičného výchovno-vzdelávacieho procesu vs. tvorivo-humanistického procesu. Psychologická gramotnosť učiteľa nevyhnutná pre pôsobenie v súčasnej škole. Analýza osobnosti úspešného učiteľa.
DYTRTOVÁ, R., KRHÚTOVÁ, M. 2009. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada.
PRŮCHA, J. 2002. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Fenstermacher, G. D., SOLTIS, J. F. 2008. Vyučovací styly učitelu. Praha: Portal
Hrabal, V., Pavelková, I. 2010. Jaký jsem učitel. Praha: Portál.
Kyriacou, CH. 2004. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál
PODLAHOVÁ, L. 2004. Prví kroky učitele. Triton
Petty, G. 2008. Moderní vyučování. Praha: Portál
Psychologické aspekty osobnosti žiaka a vzájomný vzťah žiaka a učiteľa vo výchovno-vzdelávacom procese.
Zimová Z., Lednická, J., Fülöpová E. 2013. Učiteľ a žiak a ich vzťahy v školskom prostredí.
Vališová, A., Kolář, Z. 2009. Analýza vyučování. Praha: Grada.
KASÍKOVÁ, H. 2010. Učíme se spoluprací. Aisis.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R.2007. Vyučování jako dialog. Praha: Grada
SEDLÁČKOVÁ, D. 2009. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada
GAVORA, P. 2010. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika. Enigma
GAVORA, P. 2005. Učitel a žáci v komunikaci. Paido
BIRKENBIHL, V. 2009. Jak se učí chlapci a jak děvčata. Tobiáš.
Základné psychologické otázky učenia, štýly učenia.
TONUCCI, F. 1991. Vyučovať nebo naučiť? Praha, SVI PdF UK
HUNTEROVÁ, M. 1999: Účinné vyučování v kostce.Praha: Portál
Turek, I. 2005. Inovácie v didaktike. MPG centrum Bratislava
Kaliská, L. 2009. Koncepcia učebných štýlov so zameraním na teóriu D. A. Kolba. Banská Bystrica : OZ Pedagóg.
CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. 2012. Posudzovaní rozvoje kompetence k učení ve výuce. Karolinum
ŽIVČICOVÁ, E. 2011. Základy psychológie učenia. Praha: Univerzita J. A. Komenského
MAREŠ, J. 1998. Stýly učení žáků a studentů. Praha: Portál
Druhy učenia. Zážitkové učenie. Význam a využitie metód zážitkového učenia v pedagogickej praxi.
Kasíková, H. 2010. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál
G. Málková: Zprostředkované učení. Praha: Portal
Kašová, J. a kol. 2010. Učíme v projektech. Praha: Portál
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. 2009. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada
Sitná, D. 2009. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál
ČECHOVÁ, B. H. 2009. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáku. Praha: Portál
Zákony učenia. Motivácia ako podmienka a zákon učenia – význam v učení. Uplatnenie motivácie v edukačnom procese v MŠ a ŠKD.
MEŠKOVÁ, M. 2012. Motivace žáku efektivní komunikací. Praha: Portál
ZELINA, M. 2002. Aktivizácia a motivácia žiakov na vyučovaní, Metodické centrum v BB
HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. 1989. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN
KOTRBA, T., LACINA, L. 2011. Aktivizační metody ve výuce. Barrister
Koppensteiner, CH. 2006. Tiky a triky na lepšie učenie. Akrus
FISHER, R.2011. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál
Podmienky učenia. Transfer v učení. Spätná väzba v učení.
KASSAY, F. 1990. Učiť sa treba učiť. Bratislava: Smena
Tepperwein, K. 1992. Umenie ľahko sa učiť. Šamorín: Fontana Kiádo
KOSÍKOVÁ, V. 2011. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada
Skúšanie ako psychologický problém. Nové alternatívne prístupy k hodnoteniu a sebahodnoteniu žiakov.
BISTÁKOVÁ, Ľ. 2006. Slovné hodnotenie žiakov dobrým slovom. Vydavateľstvo: Didaktis
TIŠŤANOVÁ, K. 2016. Hodnotenie v školskej praxi. IRIS
SLAVÍK, J. 1999. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál
KOSOVÁ, B. 1998. Hodnotenie ako prostriedok humanizácie školy. Banská Bystrica: Metodické centrum pre školy
Výchova ako psychologický problém – súčasný stav. Výchovné problémy žiakov v MŠ a ŠKD.
VALIHOROVÁ, M. 2011. Psychológia výchovy 1., 2. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB
VALIHOROVÁ, M. 2013. Psychologické aspekty výchovy. Eurokódex
VALIHOROVÁ, M., PILKOVÁ, J. 2016. Emocionálny a sociálny rozvoj osobnosti. Žilina: IPV
Metódy výchovy a ich využitie v edukačnom procese so zameraním na presvedčovanie a objasňovanie. Príklad a výchovné cvičenie ako výchovné metódy.
VALIHOROVÁ, M. 2011. Psychológia výchovy 1., 2. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB
VALIHOROVÁ, M. 2013. Psychologické aspekty výchovy. Eurokódex
VALIHOROVÁ, M., PILKOVÁ, J. 2016. Emocionálny a sociálny rozvoj osobnosti. Žilina: IPV
Odmeny ako výchovné metódy.
Tresty ako výchovné metódy.
Metóda výchovy prostredníctvom logických dôsledkov.
ZELINA, M. 1996. Metódy a stratégie rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava: Iris
KOLDEOVÁ, J. 2015. Tresty vo výchove. Wolters Kluwer
VALIHOROVÁ, M. 2011. Psychológia výchovy 1., 2. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB
VALIHOROVÁ, M. 2013. Psychologické aspekty výchovy. Eurokódex
Výchovné pôsobenie rodičov a pedagógov. Psychologické aspekty spolupráce rodičov a pedagógov v MŠ a ŠKD.
VALIHOROVÁ, M. 2011. Psychológia výchovy 1., 2. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB
VALIHOROVÁ, M. 2013. Psychologické aspekty výchovy. Eurokódex
VALIHOROVÁ, M., PILKOVÁ, J. 2016. Emocionálny a sociálny rozvoj osobnosti. Žilina: IPV
Požiadavky na absolvovanie predmetu:
- aktívna účasť na prednáškach a seminároch;
- povolené 2 absencie na prednáškach a seminároch;
- vypracovanie a prezentovanie seminárnej práce v rozsahu 5 - 7 strán na zvolenú tému s využitím aktívnych foriem vyučovania (max 20 bodov),
- analýza 2 edukačných situácií (max.20 bodov) :
- 1 situácia týkajúca sa eliminovania negatívnych faktorov narúšajúcich optimálny vývin žiaka v prostredí materskej školy (MŠ);
- 1 situácia týkajúca sa eliminovania negatívnych faktorov narúšajúcich optimálny vývin žiaka v prostredí školského klubu (ŠKD);
- písomná skúška: max 60 bodov (min. 40 bodov).
Záverečné hodnotenie:
100 - 94 bodov A
87 - 93 bodov B
80 - 86 bodov C
73 - 79 bodov D
65 - 72 bodov E
64 – a menej Fx