SYLABUS
Pedagogická psychológia - semináre
Predmet: Pedagogická psychológia
Študijný program: Psychológia Bc.
Akademický rok: 2019/2020 Ročník: 2. ročníkSemester: LS/2
Vyučujúc PaedDr. Janka Stehlíková, PhD.
1.seminár
Úvod do problematiky predmetu, uvedenie požiadaviek na udelenie predmetu – t. j. udelenie kreditov. Rozdelenie úloh na jednotlivé seminárnes tretnutia.
Inštrukcie na úvod pre študentov:
a) striktne dodržiavať predpísané podmienky na absolvovanie predmetu;
b) dôsledne dodržiavaťpožiadavky na spracovanie seminárnej práce;
c)odovzdanie seminárnej práce najneskôr na poslednom seminári, v prípade, ak práca nezodpovedá požiadavkám v zmysle „požiadaviek na spracovanie seminárnej práce,“ študent prácu prepracuje a až po jej opätovnom predložení a dosiahnutí aspoň 10 bodov sa môže zúčastniť záverečného písomného testu.
2.seminár
Školská reforma – Milénium, ŠVP a iné dokumenty, úloha pedagogickej psychológie pri ich implementácii do edukačnej praxe. Kvalitná škola a jej zabezpečenie.
Navrhované témy
- Pedagogická psychológia v minulosti a v súčasnosti so zameraním na jej využitie v edukačnej praxi (L. Ďurič, J. Mareš a pod.)
- Názory rôznych autorov na kvalitnú školu (pozri. zahraničné výskumy).
- Humanistická psychológia a jej napĺňanie v edukačnej praxi.
- Školské reformy v priereze rokov 1990 – súčasnosť.
3.seminár
Psychosociálna klíma a atmosféra triedy a školy ako činiteľ optimálnej edukácie. Kultúra školy a intervencie zamerané na zmenu kultúry školy.
Navrhované témy:
- Psychosociálna klíma a atmosféra triedy a školy ako činiteľ optimálnej edukácie (druhy meraní školskej klímy podľa Mareša a Kollárika, rozdiel medzi klímou a atmosférou).
- Kvalita a kultúra školy a jej indikátory.
- Intervencie zamerané na zmenu kultúry školy.
4.seminár
Osobnosť učiteľa a osobnosť žiaka – hlavní aktéri edukačného procesu
Navrhované témy:
- Súčasné trendy pri skúmaní osobnosti učiteľa, aktuálne prístupy k osobnosti učiteľa (kompetencie, spôsobilosti)
- Osobnosť žiaka strednej školy v meniacej sa spoločnosti.
- Vzťah učiteľ – žiak (nové trendy, vízie zmeny).
- Štýly vyučovania v kontexte súčasnej školy doma v zahraničí.
5.seminár
Učenie a jeho význam pri rozvíjaní osobnosti žiaka. Kognitívne procesy v kontexte učenia sa žiaka
Navrhované témy:
- Význam kognitívnych procesov v učení so zameraním na vnímanie, pamäť.
- Význam kognitívnych procesov v učení so zameraním na predstavivosť a myslenie
- Význam kognitívnych procesov v učení so zameraním na predstavivosť (tvorivosť).
- Druhy učenia so zameraním na perceptuálno – motorické učenie.
- Druhy učenia so zameraním na pojmové a problémové učenie.
- Druhy učenia so zameraním na zmysluplné učenie.
6.seminár
Individuálne postupy v učení sa žiakov a ich akceptácia učiteľom. Podmienky učenia – súčasné trendy.
Navrhované témy:
- Rôzne prístupy k štýlom učenia sa žiakov a ich analýza (Mareš, Kaliská).
- Inkluzívna edukácia a úloha pedagogickej psychológie pri jej zabezpečení.
- Podmienky učenia v súčasnej integrovanej resp.inkluzívnej edukácii.
7.seminár
Aplikácia jednotlivých zákonov učenia v edukačnej praxi – so zameraním na transfer učenia a motiváciu.
Navrhované témy:
- Medzipredmetové vzťahy ako predpoklad uplatnenia rôznych druhov transferov.
- Úloha učiteľa pri motivácia žiakov k učeniu.
8.seminár
Spätná väzba ako zákon učenia.
Navrhované témy:
- Kontrola výsledkov učenia – skúšanie a nové prístupy v súčasnosti.
- Téma a strach na skúške (pred – počas – po skúške).
- Inovatívne prístupy k skúšaniu žiakov (IKT a podobne).
- Neprospievajúci, neúspešní žiaci a nadaní žiaci.
- 9. Seminár
Hodnotenie a sebahodnotenie žiakov ako psychologický problem.
Navrhované témy:
- Sebahodnotenie ako aktuálny problém v edukácii. Sebahodnotenie ako predpoklad vytvárania sebaobrazu.
- Vzťah hodnotenia a sebahodnotenia a ich rozvíjanie v edukácii.
- Nové trendy v hodnotení v SR a v zahraničí, ich uplatnenie v edukačnej praxi (komparácia rôznych hodnotiacich schém).
- Formatívne a sumatívne hodnotenie (výhody a nevýhody).
10.seminár
Výkonnosť žiakov v edukačnom procese, vplyv rôznych činiteľov na výkonnosť. Cirkadiánne preferencie a ich vplyv na výkonnosť žiakov.
Navrhované témy:
- Citové stavy ako činiteľ výkonnosti žiakov.
- Únava ako činiteľ výkonnosti žiakov.
- Poznanie cirkadiánnych preferencií žiakov ako predpoklad optimálneho výkonu.
- Organizácia činností žiakov a učiteľa na vyučovaní – súčasné trendy.
11.seminár
Kritické myslenie a jeho formovanie v edukačnej praxi.
Navrhované témy:
1.Rôzne prístupy k skúmaniu kritického myslenia v domácejaj zahraničnej literature.
2. Formovanie kritického myslenia v edukácii (formy, metódy, stratégie).
12.seminár
Spolupráca školy a rodiny.
Navrhované témy:
1. Faktory ovplyvňujúce vzťah a spoluprácu školy a rodiny.
2. Efektívne stratégie pôsobiace na vytváranie pozitívnych emocionálnych vzťahov.
13. seminár
Sociálno-patologické javy v edukačnom prostredí a ich riešenie.
Navrhované témy:
1. Psychologická analýza výchovných problémov v školskom prostredí.
2. Možnosti eliminácie neadekvátnych foriem správania u žiakov v spolupráci so školským psychológom.
Podmienky pre získanie hodnotenia:
▪ účasť na seminároch, povolené max. 2 absencie;
▪ priebežné hodnotenie: seminárna práca na zadanú tému a jej prezentácia: max. 20 bodov;
▪ záverečné hodnotenie: písomná skúška: (max.40 bodov, min.30 bodov).
Záverečné hodnotenie vychádza zo súčtu súčastí priebežného a záverečného hodnotenia. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v súčte najmenej 95 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 87 bodov, na hodnotenie C najmenej 80 bodov, na hodnotenie D najmenej 73 bodov a na hodnotenie E najmenej 65 bodov. Požiadavky a odporúčaná literatúra sa aktualizujú každoročne v sylabách predmetu.
Požiadavky na spracovanie seminárnej práce:
Spracovanie seminárnej práce a jej prezentovanie na vybranú tému.
Rozsah: 5 - 7 normostrán v printovej podobe (format podľa STN ISO 690), minimálny počet odborných zdrojov 5, z toho 1 zahraničný zdroj vrátane ČR. Pri práci s literatúrou je potrebné rešpektovať citačný index (na obálke práce odporúčame uviesť svoj mailový kontakt) - 20 bodov.
Formálna úprava: titulný list s menami, témou a študijnýmodborom; použitáliteratúra.
Odovzdať najneskôr na poslednom seminári
Literatúra:
ČÁP, J., MAREŠ, J. 2001. Psychologie pro učitele. Portál, Praha 2007
KALISKÁ,L.: Koncepcia učebných štýlov so zameraním na teóriu D.A.Kolba. BB OZ Pedagóg, PFUMB. 2009.
MAREŠ, J. 2013. Pedagogická psychologie. Portál, 2013.
ORAVCOVÁ, J., KARIKOVÁ, S. 2011. Psychológia v edukácií. PF UMB BB, 2011
Slavin R. E. 2000. Educational Psychology. Boston: ALLYN and BACON, 2000: Allyn and Bacon. - 596 s.
VALIHOROVÁ,M.: Psychológia výchovy 1, 2.. PF UMB, 2011.
VALIHOROVÁ, M. 2013. Psychologické aspekty výchovy. Eurokódex. 2013.
VALIHOROVÁ, M., LAJČIAKOVÁ,J. 2014. Školská psychológia a psychológ v škole. EDIS, Žilina, 2014.
Časopis Educational Psychology, An International Journal of Experimental Edutacional Psychology,
V Banskej Bystrici 31.1.2020
PaedDr. Janka Stehlíková, PhD.