Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

SYLABUS

 

Pedagogická psychológia - semináre

 

Predmet: Pedagogická psychológia

Študijný program: Psychológia  Bc. 

Akademický rok: 2019/2020     Ročník: 2. ročníkSemester: LS/2

Vyučujúc PaedDr. Janka Stehlíková, PhD.

 

1.seminár

Úvod do problematiky predmetu, uvedenie požiadaviek na udelenie predmetu – t. j. udelenie kreditov. Rozdelenie úloh na jednotlivé seminárnes tretnutia.

Inštrukcie na úvod pre študentov:

a) striktne dodržiavať predpísané podmienky na absolvovanie predmetu;

b) dôsledne dodržiavaťpožiadavky na spracovanie seminárnej práce;

c)odovzdanie seminárnej práce najneskôr na poslednom seminári, v  prípade, ak práca nezodpovedá požiadavkám v zmysle „požiadaviek na spracovanie seminárnej práce,“ študent prácu prepracuje a až po jej opätovnom predložení a dosiahnutí aspoň 10 bodov sa môže zúčastniť záverečného písomného testu.

 

2.seminár

Školská reforma – Milénium, ŠVP a iné dokumenty, úloha pedagogickej psychológie pri ich implementácii do edukačnej praxe. Kvalitná škola a jej zabezpečenie.

Navrhované témy

  1. Pedagogická psychológia v minulosti a v súčasnosti so zameraním na jej využitie v edukačnej praxi (L. Ďurič, J. Mareš  a pod.)
  2. Názory rôznych autorov na kvalitnú školu (pozri. zahraničné výskumy).
  3. Humanistická psychológia a jej napĺňanie v edukačnej praxi.
  4. Školské reformy v priereze rokov 1990 – súčasnosť.

 

3.seminár

Psychosociálna klíma a atmosféra triedy a školy ako činiteľ optimálnej edukácie. Kultúra školy a intervencie zamerané na zmenu kultúry školy.

Navrhované témy:

  1. Psychosociálna klíma a atmosféra  triedy a školy ako činiteľ optimálnej edukácie (druhy meraní školskej klímy podľa Mareša a Kollárika, rozdiel medzi klímou a atmosférou).
  2. Kvalita a kultúra školy a jej indikátory.
  3. Intervencie zamerané na  zmenu kultúry školy.

 

4.seminár

Osobnosť učiteľa a osobnosť žiaka – hlavní aktéri edukačného procesu

Navrhované témy:

  1. Súčasné trendy pri skúmaní osobnosti učiteľa, aktuálne prístupy k osobnosti učiteľa (kompetencie, spôsobilosti)
  2. Osobnosť žiaka strednej školy v meniacej sa spoločnosti.
  3. Vzťah učiteľ – žiak (nové trendy, vízie zmeny).
  4. Štýly vyučovania v kontexte súčasnej školy doma v zahraničí.

 

5.seminár

Učenie a jeho význam pri rozvíjaní osobnosti žiaka. Kognitívne procesy v kontexte učenia sa žiaka

Navrhované témy:

  1. Význam kognitívnych procesov v učení so zameraním na vnímanie, pamäť.
  2. Význam kognitívnych procesov v učení so zameraním na predstavivosť a myslenie
  3. Význam kognitívnych procesov v učení so zameraním na predstavivosť (tvorivosť).
  4. Druhy učenia so zameraním na perceptuálno – motorické učenie.
  5. Druhy učenia so zameraním na pojmové a problémové učenie.
  6. Druhy učenia so zameraním na zmysluplné učenie.

 

6.seminár

Individuálne postupy v učení sa žiakov a ich akceptácia učiteľom. Podmienky učenia – súčasné trendy.

Navrhované témy:

  1. Rôzne prístupy k štýlom učenia sa žiakov a ich analýza (Mareš, Kaliská).
  2. Inkluzívna edukácia a úloha pedagogickej psychológie pri jej zabezpečení.
  3. Podmienky učenia v súčasnej integrovanej resp.inkluzívnej edukácii.

7.seminár

Aplikácia jednotlivých zákonov učenia v edukačnej praxi – so zameraním na transfer učenia a motiváciu.

Navrhované témy:

  1. Medzipredmetové vzťahy ako predpoklad uplatnenia rôznych druhov transferov.
  2. Úloha učiteľa pri motivácia žiakov k učeniu.

 

8.seminár

Spätná väzba ako zákon učenia.

Navrhované témy:

  1. Kontrola výsledkov učenia – skúšanie a nové prístupy v súčasnosti.
  2. Téma a strach na skúške (pred – počas – po skúške).
  3. Inovatívne prístupy k skúšaniu žiakov (IKT a podobne).
  4. Neprospievajúci, neúspešní žiaci a nadaní žiaci.

 

  1. 9.                  Seminár

Hodnotenie a sebahodnotenie  žiakov ako psychologický problem.

Navrhované témy:

  1. Sebahodnotenie ako aktuálny problém v edukácii. Sebahodnotenie ako predpoklad vytvárania sebaobrazu.
  2. Vzťah hodnotenia a sebahodnotenia a ich rozvíjanie v edukácii.
  3. Nové trendy v hodnotení v SR a v zahraničí, ich uplatnenie v edukačnej praxi (komparácia rôznych hodnotiacich schém).
  4. Formatívne a sumatívne hodnotenie (výhody a nevýhody).

 

10.seminár

Výkonnosť žiakov v edukačnom procese, vplyv rôznych činiteľov na výkonnosť. Cirkadiánne preferencie a ich vplyv na  výkonnosť žiakov.

Navrhované témy:

  1. Citové stavy ako činiteľ výkonnosti žiakov.
  2. Únava ako činiteľ výkonnosti žiakov.
  3. Poznanie cirkadiánnych preferencií žiakov ako predpoklad optimálneho výkonu.
  4. Organizácia činností žiakov a učiteľa na vyučovaní – súčasné trendy.

11.seminár

Kritické myslenie a jeho  formovanie v edukačnej praxi.

Navrhované témy:

1.Rôzne prístupy k skúmaniu kritického myslenia v domácejaj zahraničnej literature.

2. Formovanie kritického myslenia v edukácii (formy, metódy, stratégie).

 

12.seminár

Spolupráca školy a rodiny.

Navrhované témy:

1.    Faktory ovplyvňujúce vzťah a spoluprácu školy a rodiny.

2.    Efektívne stratégie pôsobiace na vytváranie pozitívnych emocionálnych vzťahov.

 

13.  seminár

Sociálno-patologické javy v edukačnom prostredí a ich riešenie.

Navrhované témy:

1.   Psychologická analýza výchovných problémov v školskom prostredí.

2.  Možnosti eliminácie neadekvátnych foriem správania u žiakov v spolupráci so školským psychológom.

 

Podmienky pre získanie hodnotenia:

účasť na seminároch, povolené  max. 2 absencie;

▪ priebežné hodnotenie: seminárna práca na zadanú tému a jej prezentácia: max. 20 bodov;

záverečné hodnotenie: písomná skúška: (max.40 bodov, min.30 bodov).

Záverečné hodnotenie vychádza zo súčtu súčastí priebežného a záverečného hodnotenia. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať v súčte najmenej 95 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 87 bodov, na hodnotenie C najmenej 80 bodov, na hodnotenie D najmenej 73 bodov a na hodnotenie E najmenej 65 bodov. Požiadavky a odporúčaná literatúra sa aktualizujú  každoročne v sylabách predmetu.

 

Požiadavky na spracovanie seminárnej práce:

Spracovanie seminárnej práce a jej prezentovanie na vybranú tému.

Rozsah: 5 - 7 normostrán v printovej podobe (format podľa STN ISO 690), minimálny počet odborných zdrojov 5, z  toho 1 zahraničný zdroj vrátane ČR. Pri práci s literatúrou je potrebné rešpektovať citačný index (na obálke práce odporúčame uviesť svoj mailový kontakt) - 20 bodov.

Formálna úprava: titulný list s menami, témou a študijnýmodborom; použitáliteratúra.

Odovzdať najneskôr na poslednom seminári

 

Literatúra:

ČÁP, J., MAREŠ, J. 2001. Psychologie pro učitele. Portál, Praha 2007

KALISKÁ,L.: Koncepcia učebných štýlov so zameraním na teóriu D.A.Kolba. BB OZ Pedagóg, PFUMB. 2009.

MAREŠ, J. 2013. Pedagogická psychologie. Portál, 2013.

ORAVCOVÁ, J., KARIKOVÁ, S. 2011. Psychológia v edukácií. PF UMB BB, 2011

Slavin R. E. 2000. Educational Psychology. Boston: ALLYN and BACON, 2000: Allyn and Bacon. - 596 s.

VALIHOROVÁ,M.: Psychológia výchovy 1, 2.. PF UMB, 2011.

VALIHOROVÁ, M. 2013. Psychologické aspekty výchovy. Eurokódex. 2013.

VALIHOROVÁ, M., LAJČIAKOVÁ,J. 2014. Školská psychológia a psychológ v škole. EDIS,  Žilina, 2014.

Časopis Educational Psychology, An International Journal of Experimental Edutacional Psychology,

 

 

V Banskej  Bystrici  31.1.2020         

PaedDr. Janka Stehlíková, PhD.

Konzultačné hodiny

Pondelok
-
Utorok
-
Streda
09:00 - 11:00
Štvrtok
-
Piatok
-
Konzultáciu vopred dohodnúť prostredníctvom e-mailu.

Kontaktný formulár

=