Tematický plán
Šp: PEPg/Predškolská a elementárna pedagogika/
Typ štúdia/Ročník/Semester: Mgr./1/LS
Predmet: Didaktika hudobnej výchovy
Vyučujúci: PaedDr. Dagmar Strmeňová, PhD.
Cieľ predmetu: poskytnúť informácie z predmetovej didaktiky, oboznámiť z najnovšími poznatkami v danej oblasti, aplikovať poznatky v závislosti na špecifiká umelecko-výchovného predmetu, naučiť koncipovať priebeh vyučovacej jednotky v súlade s aktuálnymi požiadavkami učebných osnov a vlastným didaktickým zámerom.
Témy:
- Psychologické základy hudobnej výchovy- hudobnosť, schopnosti, zručnosti.
Ontogenéza dieťaťa mladšieho školského veku.
- Obsah vzdelávania hudobnej výchovy na základnej škole, ciele a úlohy hudobnej výchovy, štruktúra a fázy vyučovacej jednotky hudobnej výchovy.
- Didaktické zásady a vyučovacie metódy v edukačnom procese hudobnej výchovy.
Príprava učiteľa na edukačný proces hudobnej výchovy.
- Súčasná koncepcia hudobnej výchovy. Hudobné činnosti a ich uplatnenie v hudobno-výchovnom procese. Štátny vzdelávací program ISCED 1.Európska dimenzia v hudobnom vzdelávaní.
- Vokálno-intonačné činnosti. Hlasová výchova, rozvoj hlasu a hlasových zručností, dychové a hlasové rozcvičky, hlasová hygiena.
- Intonačná a sluchová výchova. Vokálno-reprodukčné a intonačné zručnosti žiakov. Intonačné metódy. Hudobná koncepcia Zoltána Kodálya.
- Esteticko-výchovná práca s piesňou, metódy nácviku piesne, taktovanie, výrazová stránka vokálnej reprodukcie. Základy viachlasného spevu.
- Hudobno-inštrumentálne činnosti. Rytmická výchova, rytmizácia a melodizácia rečňovaniek. Detské hry so spevom.
- Hudobno-výchovná koncepcia C.Orffa a jeho využitie v hudobno-výchovnom procese. Inštrumentálne sprievody k piesňam, tvorba partitúr.
- Hudobno-percepčné činnosti – výchova k počúvaniu hudby, výrazové prostriedky hudby, výber hudobného materiálu vzhľadom na vek žiaka, pedagogická interpretácia hudobného diela.
- Hudobno-pohybová výchova – hudobno-pohybové hry a tance na hodinách hudobnej výchovy. Hudobno-tvorivé hry. Záznam choreografie.
- Hudobno-dramatické činnosti, podmienky na ich realizáciu v školskej hudobnej výchove a mimoškolských zariadeniach. Záznam scenára.
- Rozvoj tvorivosti detí v hudobno-edukačnom procese, metodický postup.
Literatúra:
Baranová,E.2000. Hudobná edukácia v základnej škole, zaujímavosti a zákonitosti hudobnej
edukácie. Banská Bystrica: PF UMB
Dobrotová, A. ,Michálková, D. 1997. Didaktika hudobnej výchovy. Banská Bystrica:
PF UMB
Felix,B. 2003. Hudobno-dramatické činnosti na 1. Stupni základnej školy.
Banská Bystrica: Metodicko-pedagogické centrum
Holas, M. 2004. Hudební pedagogika. Praha :PORTAL
Kol.autorov. 1991.Didaktika hudobnej výchovy- hudobné činnosti. Zvolen: VŠDL
Langsteinová, E. 1997. Zvyšovanie efektívnosti vyučovania HV na ZŠ,
Banská bystrica: FHV UMB
Langsteinová, E., Felix,B. : Učebnice a metodické príručky hudobnej výchovy
Pre 1. Stupeň základnej školy. Bratislava. SPN
Michálková, D. 2002. Detské piesne a hry so spevom. Banská Bystrica: PF UMB
Michálková, D. 2007. Počúvanie hudby ako problém a systém. Banská bystrica: PF UMB
Sedlák, F., Vaňová, H. 2013. Hudební psychologie pro učitele. Praha: UK Karolinum
Strmeňová, D. 2014. Multikultúrna výchova v primárnom vzdelávaní.
Banská Bystrica. Belianum
Kritériá udelenia zápočtu:
- Aktívna účasť na seminároch.
- Teoretické zvládnutie učebnej látky.
- Písomné vypracovanie zadaných metodických úloh.