Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

Podpora reformy základného vzdelávania

Pedagogické fakulty v SR: Podpora reformy základného vzdelávania

Pedagogické fakulty slovenských univerzít vyjadrujú podporu plánovaným zmenám a reformným procesom, ktoré sú zamerané na skvalitnenie a zlepšenie základného vzdelávania ako fundamentálneho prvku vzdelávacej sústavy.

Oceňujeme a vítame všetky základné parametre pripravovaných štrukturálnych a kurikulárnych zmien základných škôl, ako boli reprezentantmi Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR a Štátneho pedagogického ústavu komunikované na viacerých fórach a miestach, ako aj v priamom dialógu s nami.

Osobitne podporujeme tie prvky reformy, po ktorých voláme už dávno a sú v súlade s našimi dlhodobými víziami základného vzdelávania založenými na našom výskumnom, teoretickom a praktickom poznaní:

Predĺženie primárneho vzdelávania o jeden rok. Sme jedna z mála krajín, ktoré zotrvávajú na extrémne krátkom primárnom vzdelávaní, čo má nepriaznivý dopad na budovanie fundamentálnych základov vzdelávania. Naše fakulty dlhodobo pripravujú učiteľov v programe s názvom „učiteľstvo pre primárne vzdelávanie“ a nie „učiteľstvo pre 1. – 4. ročník základnej školy“, čím sme už dávno pripravení na to, že naši absolventi majú širší záber ako je zúžený profil pre štvorročný a vlastne nedokončený primárny stupeň základnej školy. Päťročným primárnym vzdelávaním zlepšíme vzdelávací štart detí a pevnejšie osvojenie základov vzdelávania v tých najkľúčovejších oblastiach gramotnosti.

Štruktúrovanie štátneho vzdelávacieho programu do troch vzdelávacích cyklov. Túto zmenu považujeme za potrebnú, aby sa základné vzdelávanie naozaj dalo realizovať v zmysle dosahovania kľúčových kompetencií a dobrého vyváženia poznatkov a zručností vo vzdelávaní. Vzdelávanie ako rozvoj kompetencií nie je vhodné plánovať na jeden rok a ani na veľmi dlhé úseky. Je to súčasne kľúčový prvok, ako v školách zabezpečiť skutočne inkluzívne vzdelávanie prispôsobené potrebám žiakov. Model usporiadania obsahu základného vzdelávacieho programu do troch cyklov nachádzame v desiatkach krajín naprieč celým svetom a viacerým z nich napomohol zlepšiť kvalitu základného vzdelávania.

Veľmi pozitívne vnímame to, ako je v súvislosti s pripravovanými zmenami nastavená aj súčinnosť s našimi fakultami a fakultami pripravujúcich učiteľov. Ide najmä o zapojenie našich fakúlt do reformných procesov, o presadzovanie toho, aby didaktický výskum a vývoj bol legitímnym a plnohodnotným výstupom výskumnej a vývojovej činnosti našich fakúlt. Toto všetko napomáha tomu, aby sa naše fakulty mohli viac a zmysluplne angažovať v reálnom vzdelávacom svete všetkých typov škôl a systematicky prispievali k rozvoju vzdelávania v Slovenskej republike.

Komunikácia so Štátnym pedagogickým ústavom, na ktorej sme boli informovaní o zásadných krokoch reformy, začala už na jeseň minulého roku. Naše stretnutia boli doplnené diskusiou s Akreditačnou agentúrou, Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR, kde sme prerokovali potrebné mechanizmy, ako plánované zmeny sfunkčniť a dostať do praxe.

Pripravované zmeny považujeme za nevyhnutné, kľúčové a systémovo dôkladne premyslené, aby sa po dlhých rokov naozaj mohla naštartovať zmena vzdelávacieho systému, po ktorej voláme už tri desiatky rokov.

Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici
Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
Vedenie Pedagogickej fakulty Univerzity Konštantína filozofa v Nitre
Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove
Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity v Ružomberku
Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave